ФЕДОТОВ АНДРІЙ АНАТОЛІЙОВИЧ
вчитель образотворчого мистецтва Березнянського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області
Педагогічний стаж: 23 роки.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.
Освіта: Чернігівський державний педагогічний інститут ім. Т. Г. Шевченка (1993 р.).
Самоосвіта: семінари, конкурси, вебінари.
Педагогічне кредо: «Учитель не той, хто вчить, а той, у кого вчаться».
Педагогічна ідея
Працюю над проблемою «Розвиток творчих компетентностей учнів засобами нетрадиційних технік образотворчого мистецтва». У своїй діяльності прагну висвітлити своє глибоке переконання у тому, що саме уроки художньо-естетичного циклу повинні стати тим місцем, де учень виступає шукачем, дослідником.
Глибокі знання, постійний пошук нестандартних, нетрадиційних форм навчання та виховання, відповідальність, любов до дітей – основні вимоги до особистості вчителя образотворчого мистецтва. Вважаю, що кожен урок має стати для учнів відкриттям, новою сторінкою на шляху пізнання світу прекрасного. Нового. Незбагненного. Образне, кольорове сприйняття світу, яке прагну відкривати своїм вихованцям, змушує працювати їхню фантазію, уяву, розвиває просторове мислення, розумові та пізнавальні здібності. Іншими словами – формує особистість.
Часто, перед тим, як повідомити те чи інше завдання, намагаюся викликати відповідну емоцію і турбуюся про те, щоб вона була пов’язана з новим знанням, бо тільки те знання можна прищепити, яке пройшло крізь почуття учнів.
Переконаний, що малювання нетрадиційними матеріалами дозволяє дитині:
отримувати незабутні позитивні емоції;
активізувати художній потенціал;
привчитися до творчості;
розвивати думки (як ще можна зобразити? як інакше?);
розвивати самостійність;
розвивати уявлення;
розвивати дрібну моторику рук;
проявити індивідуальність (немає однакових робіт);
позбутися психологічних меж, страхів (раптом не вийде так, як потрібно).
Перелік нетрадиційних технік зображувальної діяльності, що використовую у роботі з дітьми:
штампування (печатками, листям /псевдофорт/);
використання трафарету;
пуантилізм (малювання крапочками);
малювання жатим папірцем;
малювання серветками;
малювання свічкою;
вітраж;
малювання на фользі;
плямографія;
набризкування, малювання зубною щіткою;
пластиліновий живопис;
колаж;
монотипія;
малювання на зволоженому папері;
малювання на склі.
Використання нетрадиційних технік малювання на уроках образотворчого мистецтва має велике значення для художньо естетичного розвитку та розвитку емоційної чутливості, формування стійкого інтересу до образотворчої діяльності, розвитку практичної умілості та вправності, формування загальнокультурної компетентності.
Нетрадиційні техніки малювання допомагають:
налагодити ефективну комунікативну взаємодію з дітьми під час спільної художньо-творчої діяльності;
глибше пізнати внутрішній світ кожної дитини, відчути її неповторність, особистісну своєрідність, визначити потреби та інтереси;
діагностувати емоційний та психічний стан дитини.
Отже, при нетрадиційному малюванні дитина може сміливо виражати свої почуття та емоції, малювати без заборон і правил, що ще більше її заохочуватиме. Малюючи фарбами, можна сміливо змішувати кольори, використовувати руки, пальці,воскові свічки, сіль, засушене листя та інші підручні предмети, які допоможуть у створенні творчих робіт. Важливо не обмежуватись лише запрограмованими видами образотворчої діяльності, а творчо підходити до цього процесу. Чим різноманітнішими будуть умови для образотворчої діяльності, зміст, форми, методи і прийоми роботи з дітьми, а також матеріали, з якими вони працюють, тим ефективніше будуть розвиватися дитячі художні здібності.
Діти дуже люблять працювати в нетрадиційних техніках.
Під час вивчення теми «Графіка» для постанови правильної роботи руки та роботи з олівцем виконуємо графічний малюнок в стилі сучасного «Антистресу». Проявляється фантазія дітей, напрацьовується техніка виконання штрихів і роботи виходять дуже красивими та цікавими для дітей.
На уроках образотворчого мистецтва у 6 класах, при вивченні теми «Пейзаж», використовую техніку «Акварель та воскова свічка». Учні виконують замальовку зимового пейзажу, застосовуючи воскову свічку. Як діти дивуються, коли розфарбувавши аркуш, перед ними з’являються засніжені дерева
У 7 класах дітям дуже подобається групова проєктна діяльність «Місто майбутнього». Учні в групах виготовляють макет якоїсь частини міста (дитячий майданчик, парк розваг, школу, дитячий садок). Щоб створити макет при роботі використовуються всі доступні матеріали та техніки. Застосовую групові форми роботи, роботу в парах, фронтально-колективну діяльність.
Нетрадиційні техніки малювання – це спосіб створення нового, оригінального витвору мистецтва, у якому гармонує все: і колір, і лінія, і сюжет. Саме нетрадиційні техніки малювання створюють атмосферу розкутості, відкритості, розвиток самостійності дітей, створюють емоційно – позитивне відношення до діяльності. Результат зображувальної діяльності не може бути поганим чи хорошим, робота кожної дитини індивідуальна, неповторна.
Посилання на відеорезюме: https://youtu.be/7rwdPjrQ46Y
Посилання на інтернет-ресурси, де учасник представлений:
Офіційний сайт Березнянського опорного ЗЗСО І-ІІІ ступенів ( http://bereznaschooll.ucoz.ua/)