БЕЦАЛА РОМАНА ВАСИЛІВНА
вчитель образотворчого мистецтва Хриплинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області
Педагогічний стаж: 11 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст другої категорії.
Освіта: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» за спеціальністю «Образотворче мистецтво» (2008 р.).
Самоосвіта: онлайн-курси EdEra «Онлайн-курс для вчителів початкової школи» та «Недискримінаційний підхід у навчанні» у 2018 р., PROMETHEUS «Критичне мислення для освітян» у 2017 р.;
курси підвищення кваліфікації вчителів на базі Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти у 2016 р.;
публікація авторських матеріалів на сайті naurok.com.ua у 2018, 2020 рр.
Педагогічне кредо: «Не можливо виростити повноцінну людину без виховання в ній почуття Прекрасного».
Педагогічна ідея
Місія сучасної української освіти – сприяти становленню дитини-українця з європейським серцем і українською душею, носія українських цінностей у європейській спільноті; дитини, яка здатна виявити свою українську унікальність у царині духовного, культурного, соціального і мовного характеру. Сприятливим тлом для цього є народне декоративно-ужиткове мистецтво. Тому реалізую педагогічну ідею «Декорування підручних матеріалів інтер’єрного призначення засобами народного мистецтва».
Добираю нестандартні форми для художньо-творчої діяльності учнів на уроках: підручні (пластикові та скляні пляшки, лазерні диски та платівки, лляне полотно) та природні (каміння, дерев’яні диски) матеріали. Під час вивчення тем з народного мистецтва учні декорують свої вироби орнаментами, які в подальшому слугують естетично привабливою прикрасою для інтер’єру оселі чи подарунком.
Наприклад, на уроці «Гуцульський орнамент – диво українського народного мистецтва» знайомлю учнів з виробами косівської кераміки, їх призначенням, характерними кольорами оздоблення, зразками елементів гуцульського орнаменту. Від сприймання мистецького виробу залежить наступна робота уяви і результати практичного етапу учнів. Тому демонструю справжні вироби косівської кераміки – горнятко, вазу та підсвічник. Для дітей сприймати виріб означає дивитися, брати до рук, розглядати з усіх боків. Наочні прийоми навчання завжди поєднуються із словесними. Тому під час спілкування із застосуванням прийому запитань здійснюю обговорення виробу за такою аналітичною послідовністю: опиши, порівняй, встанови асоціації, проаналізуй, визнач використання у побуті. Для мотивації та зацікавлення сучасного учня використовую ІКТ.
Художньо-практична діяльність учнів полягає у декоруванні чохла для телефону, виготовленого із лляного полотна, елементами гуцульського орнаменту. Наголошую учням на важливості використання екологічно-чистих матеріалів та формування безпечного життєвого середовища.
Вважаю, що легко навчатися, коли цікаво. Впроваджую творчі ігри, які є одним із важливих видів діяльності. Наприклад: гра «Чарівний мішечок», в якій діти мають на дотик визначити та охарактеризувати предмети, які заховані в мішечку; гра «Який орнамент?», в якій діти складають пазли орнаменту та характеризують його; вправа «Невидимий предмет», де один учень у повітрі малює певний предмет, а клас його відгадує.
Практикую різноманітні типи нестандартних уроків: урок серед природи, урок-сюрприз, урок-конкурс, урок-мандрівка, урок-діалог культур, урок-екранізація, урок-виставка, урок-відкриття. Наприклад, урок-виставка «Вишивка – невмирущий оберіг» викликав позитивні емоції, зацікавленість та інтерес учнів до культурної спадщини України. Спільно зі своїми учнями організувала виставку старовинних вишивок: рушників, скатертин, сорочок, серветок, картин. Учні ознайомилися з історією вишивки, її основним призначенням та роллю в житті людини, а також розширили свій кругозір, посилили комунікативну активність та толерантне ставлення до думок інших.
Традиційним і характерним є те, що під час кожного уроку демонструю конкретну художню техніку або прийом, показую варіативність підходів до втілення художнього задуму.
Беру активну участь у проведенні майстер-класів, семінарів-практикумів, занять-тренінгів і показових уроків для молодих педагогів, ділюся досвідом роботи на засіданнях школи компетентного педагога, педагогічних та методичних студій.
У 2019 році стала лауреатом премії міського голови в галузі освіти м. Івано-Франківська у номінації «Зоряний старт». Проте найвагомішим досягненням вважаю результати своїх учнів і це не лише перемоги на конкурсах різних рівнів, а, насамперед, успішність кожного учня як на уроках образотворчого мистецтва, так і за межами школи.
Упевнена, якщо на уроці немає естетичної насолоди, то немає і художнього сприйняття, а є лише ознайомлення та спостереження. Прагну розвивати в учнів естетичний смак, відчуття прекрасного, розумові та творчі здібності, уміння виконувати роботу самостійно. Для мене урок – це витвір мистецтва, в якому присутні і краса, і натхнення думки, і радість пошуків, створені спільними зусиллями учителя та учнів. Навчаю не просто малювати, а думати лініями, кольорами, слухати себе і передавати відчуття засобами візуального мистецтва.
Посилання на відеорезюме: https://www.youtube.com/watch?v=Dci-PAYvicQ