СТЕПУРА НІНА ПЕТРІВНА
вчитель хімії загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів «Середня загальноосвітня школа № 262» Подільського району м. Києва
Педагогічний стаж: 28 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: учитель-методист.
Освіта: Київський державний університет ім. Т. Г. Шевченка (1991 р.).
Самоосвіта: провела практикум для вчителів м. Києва «Інтеграція природничих дисциплін в основній і старшій школі»;
участь у щорічних Київських освітніх форумах «Нова українська школа: простір можливостей»;
дистанційні курси:
«Доступ до публічної інформації: від А до Я»;
«Критичне мислення для освітян»;
«Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти»;
конференція «Сучасні освітні тенденції: STEM, STEAM та учнівські проєкти»;
майстер-класи:
«Використання інформаційних технологій у навчанні хімії»;
«Хмарні сервіси як засіб компетентнісного навчання хімії»;
вебінар «Безпека дітей у навчальному просторі: відповідальність закладів освіти, вчителів та батьків».
Педагогічне кредо: «Той, хто серйозно прямує до пізнання істини, не повинен займатися якоюсь однією наукою, бо всі вони тісно взаємопов’язані» (Рене Декарт).
Педагогічна ідея
Інтеграція суспільно-природничих дисциплін при вивченні хімії
На основі аналізу навчальних програм з різних предметів визначаємо разом із колегами схожі та однотипні елементи: теми, об’єкти вивчення, події, проблеми тощо. Опрацювавши в парі або з групою педагогів обрані елементи, визначаємось щодо форми проведення навчального заняття чи позакласного заходу. На практиці інтеграція навчальних дисциплін найчастіше представлена в інтегрованих та бінарних уроках із залученням вчителів-предметників.
У своїй практичній діяльності найчастіше використовую інтегровані уроки на базі хімії:
7 клас, тема «Масова частка розчиненої речовини у розчині» + математика: «Використання базової математичної формули концентрації, як відношення частини до цілого»;
9 клас, тема «Електроліти та неелектроліти» + фізика «Визначення електричного струму та складання приладів для експериментального дослідження».
У школі діє музей хліба «Перевесло», тому вивчення білків, жирів, вуглеводів, харчових добавок, багатоманітності органічних речовин, ролі хімії у вирішенні продовольчої проблеми – уроки музейні: досліджуємо хімічний склад хлібобулочних виробів та борошна, процеси випікання (у кожної групи свої завдання, їх висновки стають матеріалами виставок та екскурсійних програм).
Як допоміжний засіб використовую експериментальні можливості хімічного кабінету як у початковій, так і в середній школі:
1 клас, тема «Властивості води»: досліди з використанням лабораторного посуду;
6 клас, математика «Узагальнення знань, умінь та навичок з теми «Пропорції» - тема «Пропорції на кожний день» - застосування математичних розрахунків при приготуванні розчинів для медичної аптечки, видалення плям та догляду за квітами.
Дуже ретельно та ґрунтовно підходжу до проведення бінарних уроків – вибір спільного процесу чи об’єкту, узгодження цілей та завдань уроку, підбір змістового наповнення.
7 клас, «Фізичні та хімічні явища», бінарний урок фізики та хімії щодо визначення ознак, які супроводжують хімічні явища, та класифікація фізичних явищ. Найважливіше, що вчимося вирізняти саме ці явища серед інших та між собою.
9 клас, бінарний урок з хімії та біології «Відкриваючи завісу запаху». З точки зору хімії вивчаємо естери (речовини, що мають запах), а з біології розглядаємо нюхову сенсорну систему.
Лише уроками не обмежується інтеграція при вивченні хімії. Це і екскурсії на підприємства хімічної та суміжних галузей (косметична фірма «Яка», хлібозавод), до аналітичних лабораторій (КМКЛ №8), ВУЗів (КНУ ім. Тараса Шевченка, НУХТ, НУ «Києво-Могилянська академія»).
Захист навчальних проєктів старшокласники проводять перед учнями 5-6 класів, проводимо квести, що включають завдання декількох навчальних предметів.
Зацікавленості учнів сприяє включення у навчальний процес таких методів, як мозковий штурм, ажурна пилка та мікрофон. Інформаційні технології дозволяють оптимізувати процес опитування та отримати оперативний доступ до зовнішніх ресурсів: Kahoot, LearningApps.org; комп’ютерні тренажери (як PhET interactive simulations) дозволяють не тільки показати об’єкт, а й відтворити його дії, змоделювати різні ситуації.
Важливим є те, що поєднання різних предметів підвищує зацікавленість у навчанні, сприяє самостійності та відповідальності учнів.
Посилання на відеорезюме: https://youtu.be/LoirVowhxkc
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений: