• Людям з вадами зору
  • A-
    A+
  • English

МАР′ЄНКОВА СВІТЛАНА ЄВГЕНІЇВНА

вчитель хімії та фізики Тростянецької Філії № 1 І-ІІ ступенів закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Тростянецької міської ради Сумської області

Педагогічний стаж: 18 років.

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.

Освіта: Харківський державний університет (1997 р.).

Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації «Технологія реалізації інклюзивної освіти» (Сумський ОІППО, 2019 рік);

курси підвищення кваліфікації «Особистісно-професійне вдосконалення педагога» (Сумський ОІППО, 2018 рік);

онлайн курс «Критичне мислення для освітян» (платформа Prometheus, 2018 рік);

онлайн курс «Вчимося жити разом» (Всеукраїнський портал превентивної освіти, 2017 рік);

тренінг «Перевірка навчальних досягнень учнів за допомогою ІКТ» («Академія інноваційного розвитку освіти», 2017 рік);

Всеукраїнський семінар-практикум МАН «Особливості викладання хімії обдарованим дітям», (м. Київ, 2017 рік);

Обласна ІІ науково-методична сесія фізико-математичного фестивалю «Актуальні питання фізико-математичної освіти» (Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2018 рік).

Педагогічне кредо: «Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене; вони будуть відкривати це нове самостійно. Моє основне завдання – допомогти їм розкритися» (М. Песталоцці).

Педагогічна ідея

Обираючи свою майбутню професію, була переконана, що майбутнє за хімією, бо вона годує, одягає, лікує, будує, робить світ яскравим і чарівним. Повернувшись до школи, зрозуміла, що в сучасних учнів ставлення до хімії інакше – предмет складний і непотрібний в їхньому подальшому житті та професійній діяльності.

Тому, у своїй педагогічній діяльності намагаюся переконати учнів і показати їм, що хімія – це наука майбутнього і сьогодення. З хімічних речовин складається світ, що нас оточує, і ми самі, а речовини, про які ми тільки мріємо, можна синтезувати хімічним шляхом. Тому до цієї науки потрібно ставитися з повагою.

Вважаю, що найефективнішим способом, який дозволяє не тільки розкрити можливості хімічної галузі, а й розвивати в учнів уміння 21 століття, є навчальний проєкт. Саме тому, методична проблема, над якою працюю останні роки, – «Формування компетентностей саморозвитку та самоосвіти шляхом впровадження на уроках хімії проєктної технології».

Проєкт завжди спрямований на вирішення певної життєвої проблеми. Учні, залучаючись до її вирішення (індивідуально або в групі), навчаються комунікувати один з одним і з дорослими, працювати з різними джерелами інформації, опрацьовувати її і творчо презентувати. Таким чином, предметні компетентності поступово стають життєвими, а хімічні знання із непотрібних – життєво необхідними.

Особливість моєї методики навчання базується на проблематизації. Вважаю, вчитель не повинен повідомляти учням висновки науки, а, по можливості, має вести їх шляхом відкриття, робити співучасниками наукового пошуку. Тому, практичну діяльність формую за принципом співробітництва: «Не з наукою йти до учнів, а разом з учнями до науки».

До самостійної роботи над проєктом учнів потрібно готувати. Допомагають мені в цьому технології інтерактивного, розвивального та проблемного навчання. Їх застосування в освітньому процесі дає можливість стимулювати самостійну пошукову діяльність учнів та створювати умови для свідомого запам’ятовування отриманої інформації й творчого застосовування набутих знань у стандартних і нестандартних ситуаціях. Передумовою організації освітнього процесу є активна взаємодія учнів один з одним задля досягнення запланованого результату (бажаного продукту).

У процесі навчання пріоритетними виступають такі методи: моделювання, дискусії, експеримент. Із інтерактивних технологій найчастіше використовую прийоми: «синтез думок», «навчаючи – вчусь», «два-чотири-всі разом», «мозковий штурм», «мікрофон», «круглий стіл» та інші; основні форми навчання: колективні та групові.

Складові компетентностей самоосвіти та саморозвитку формую поступово, відповідно до типів проєктів. Наприклад, більшість проєктів 7 класу – інформаційні, що потребують досвіду роботи учнів з текстовою інформацією, її аналізом, виділення головного, оформлення інформації у вигляді схеми, таблиці, висновків. Тому на уроці, учні, працюючи з підручником, складають схеми, порівняльні таблиці, роблять аргументовані висновки за методом «Прес». Проєкти 8-9-х класів – теоретико-експериментального змісту. Їх виконання передбачає сформованості в учнів умінь бачити проблему, вибудовувати гіпотези, безпечно проводити експеримент, спостерігати, аналізувати, порівнювати та робити висновки. Проєкти старшої школи здебільшого дослідницько-експериментальні, а тому потребують досвіду визначення предмету дослідження, експериментальних методик, узагальнення матеріалів та роботи зі спеціальним хімічним обладнанням.

Таким чином, виконання начальних проєктів дає можливість формувати в учнів не тільки вміння творчо працювати в команді, досягати успіху, вчитися протягом життя, а й уміння самостійно ставити хімічний експеримент, бути причетними до наукових досліджень.

Мої учні є постійними учасниками Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії (щорічно 4-5 учнів), обирають хімію як фах, вступаючи до Національного фармацевтичного університету (2018 рік – 1 учень), Харківської державної зооветеринарної академії (2013 рік – 2 учня), Сумського національного аграрного університету (2018 рік – 2 учня), Сумського державного університету (2014 рік – 2 учня), Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (2010 рік – 1 учень).

Посилання на відеорезюме:

https://www.youtube.com/watch?v=MQQLgGOHLRw

Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:

http://medialiteracy.org.ua/plan-konspekt-uroku-himiyi-u-11-klasi-vitaminy-yak-komponenty-yizhi-yih-rol-v-organizmi/

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux