БУГЕРА ЛАРИСА ІВАНІВНА
заступник директора з виховної роботи, вчитель хімії Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 16 імені Володимира Левицького Тернопільської міської ради Тернопільської області
Педагогічний стаж: 19 років
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії
Педагогічне звання: старший учитель
Освіта: Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка, 2000 р.
Самоосвіта:
курси підвищення кваліфікації (2019);
участь у регіональній (не)конференції міні-EdCamp KRYVYI RIH (2018), Всеукраїнському фестивалі натхнення «Вчительська тухля» (2018), Освітньому трансфер-містечку інноваційних можливостей (2018), семінарі «Екокультура особистості – пріоритетний напрямок становлення розвитку людства ХХІ ст.» (2018), навчально-практичному тренінгу «Компетентності сучасного вчителя» (2018).
Педагогічне кредо: «Навчаючи інших, постійно вчишся сам».
Педагогічна ідея
Щоб гідно жити в сучасному суспільстві, особистість повинна бути компетентною в різних сферах діяльності. У Законі України «Про освіту» визначено, зокрема, 10 груп компетентностей: спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно – цифрова компетентність, уміння навчатись впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя. Зрозуміло, що кожну з перерахованих компетентностей учні будуть набувати послідовно, поступово, під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти. У програмі з хімії зазначено, що мета навчання хімії полягає у формуванні засобами навчального предмета ключових компетентностей учнів, необхідних для соціалізації, творчої самореалізації особистості, розуміння природничо-наукової картини світу, вироблення екологічного стилю мислення і поведінки та виховання громадянина суспільства.
Я працюю над науково-методичною проблемою «Формування ключових компетентностей через застосування комплексу освітніх технологій у процесі вивчення хімії», яка спрямована на формування системних, якісних, ґрунтовних знань та ключових компетентностей.
Метою створення комплекс-моделі освітніх технологій є підготовка розвинутої, вихованої особистості, з максимально можливою індивідуалізацією, створенням найкращих умов для її саморозвитку і творчості.
Дана модель вибудовується на принципах: особистий контакт із учителем, самоствердження, відчуття душевного комфорту; зміна «залізної» дисципліни діловим співробітництвом, досягнення гармонії «хочу» і «треба»; стимулювання позитивних інтелектуальних почуттів; створення умов до самонавчання; побудова діалогічного спілкування як домінуючої форми комунікації між учнями, а також між учителем та учнями; стимулювання учнів до обміну думками, враженнями; створення естетично розвивального, гармонійного середовища у закладі освіти; утвердження позитивної емоційної атмосфери й духовного взаємозбагачення в учнівському колективі; створення можливості кожної дитини випробувати себе в різних видах діяльності.
Вважаю, що здобута ціною праці й творчих зусиль, поєднана з особистим життєвим досвідом істина у свідомості учня перетворюється на власне переконання. А це означає, що досягнуто основну мету навчання: учень не лише збагачується знаннями, а й розвивається і формується його особистість, тому на своїх уроках використовую технологію критичного мислення. Щоб навчити учнів мислити критично, потрібно дати їм алгоритм: «Що я думаю про це?» - «Чи правдива інформація?» - «Що я можу зробити по-іншому тепер, коли володію новою інформацією?» - «Чи змінились мої погляди?».
Методи критичного мислення використовую на різних етапах уроку.
На етапі актуалізації знань я часто використовую метод «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Обери зайвого». Для перевірки домашніх завдань практикую «Інтелектуальну розминку», «Бліц-опитування по ланцюжку», для швидкої перевірки знань термінів та класів сполук використовую хімічні диктанти. Це стимулює учнів готуватися до кожного уроку, сприяє швидкому засвоєнню хімічної символіки, виробленню навичок написання формул простих і складних речовин.
У своїй роботі я поєдную різні педагогічні технології: проєктні технології; інформаційно-комунікаційні технології; технології знакових моделей та схем; продуктивні технології; технології проблемного навчання та навчання у співпраці. Це сприяє формуванню компетентної особистості, підвищує мотивацію до навчання, зацікавленість до предмету.
Для створення на уроці мотивації до навчання, позитивного настрою і зацікавленості в навчальному матеріалі, використовую такі прийоми як: «Здивуй», «Кросворд», «Відстрочена загадка», «Інтернет – джерела», «Ланцюг асоціації», «Приваблива мета», «Сходинки до успіху». Для формування вмінь пошуку інформації, узагальнення результатів, формулювання висновків, оцінки отриманої інформації, застосування на практиці отриманих знань використовую інтерактивні методи, прийоми («Мозковий штурм», «Правда чи неправда», «Пальці», «Карта пам’яті»). Карти пам’яті можна скласти як підсумок майже кожного уроку, а особливо під час узагальнення великої кількості інформації. На етапі рефлексії використовую сенкан. Це одна з ефективних і цікавих методик. Здатність підсумовувати інформацію, схоплювати складні ідеї, відчуття та уявлення і формулювати їх декількома словами є дуже важливою навичкою. Для розвитку предметних та ключових компетентностей використовую дослідницькі та інформаційні проєкти. Результатом проєкту є презентація, буклет. Не уявляю уроку без хімічного експерименту. Під час вивчення білків цікаво проводимо лабораторні дослідження на виявлення білка та кольорові реакції білків. При виконанні даної роботи в учнів формується здоров’язбережувальна компетентність, коли вони спостерігають денатурацію білка під впливом спирту, струшування, нагрівання. Також при виконанні лабораторних і практичних робіт організовую групову роботу, під час якої кожна група демонструє результати своїх досліджень. Важливе значення має домашній експеримент під наглядом батьків, після проведення якого діти демонструють отримані результати.
Отже, сучасний урок – це мистецтво методик і прийомів, які дають учителю змогу відкрити учневі самого себе й самореалізуватися. А сучасні освітні технології відкривають нові можливості для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяють формуванню ключових компетентностей, стимулюють в учнів формування активної життєвої позиції.
Посилання на відео резюме: https://www.youtube.com/watch?v=Y_Mn_yACUvM