ЯРЕМКО ОКСАНА ГЕОРГІЇВНА
вчитель історії Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 30 Чернівецької міської ради
Педагогічний стаж: 14 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: учитель-методист.
Науковий ступінь: кандидат історичних наук.
Освіта: Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича (2005 р.)
Самоосвіта: участь у І міській віртуальній науково-практичній конференції «Талант та елітарність» (2018 р.);
участь у Міжнародній науково-практичній конференції «Україна та Буковина разом: 100-річчя Буковинського віча» (2018 р.);
обласні педагогічні читання «Буковинське віче – від історії до сучасності» (2018 р.);
участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції «Формування особистості в умовах викликів сучасної освіти» (2019 р.);
участь в інформаційному семінарі Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» (2019 р.);
участь у семінарі-презентації інтерактивного збірника навчальних занять «Бабин Яр: пам’ять на тлі історії. Путівник для вчителя» (2019 р.);
участь у міжнародному науковому семінарі «Війна і революція на руїнах Габсбурзької монархії (1918-1921)» до 100-річчя укладення Сен-Жерменського мирного договору (2019 р.);
засідання усноісторичного клубу, м. Чернівці (2019 р.);
участь у Всеукраїнському освітньому коворкінгу «Чек-лист ключових компетентностей педагога Нової української школи для формальної і неформальної освіти» (2019 р.);
участь у навчально-методичному семінарі «Компетентнісний підхід та соціалізація особистості в умовах Нової української школи» (2019 р.);
круглий стіл «Внесок буковинців у створення Української соборної держави. Висвітлення соборницьких змагань краян у навчальних програмах» (2018 р.);
участь у регіональній (не) конференції для шкільних педагогів міні-EdCamp CHERNIVTSI» (2018 р.);
участь у семінарі-презентації проєкту «Лікбез: історичний фронт» (2018 р.).
Педагогічне кредо: «Учень – це не посудина, яку потрібно наповнити, учень – факел, який треба запалити».
Педагогічна ідея
В умовах реформування освіти основним завданням сучасного вчителя є саморозвиток. Цим зумовлена актуальність педагогічної ідеї – «Робота з історичними джерелами як засіб формування культури історичного мислення сучасного учня», яка дозволяє реалізувати компетентнісний потенціал суспільно-гуманітарних дисциплін й спонукати учасників освітнього процесу завжди й у всьому робити свій свідомий вибір. Основна моя мета – взаємодія з учнями, яка носить творчий характер, має виховний ефект, включає в себе мотивацію до навчання та його результативність.
Для реалізації педагогічної ідеї застосовую елементи технологій навчання у співпраці, розвитку критичного мислення, медіаграмотності та інформаційних технологій. Вони забезпечують формування в учнів вмінь самостійно вчитися і працювати з джерелами інформації, аргументувати свою думку, бачити проблеми й застосовувати свої знання для їх розв’язання, спілкуватися, працювати в команді та знаходити консенсус щодо різних переконань і думок. Максимальна активність учнів забезпечується інтерактивними методами навчання (колективно-групового, ситуативного моделювання та опрацювання дискусійних питань).
На уроках використовую роботу з історичними джерелами (писемними, речовими, візуальними, усними) з метою мотивації наступної діяльності учнів на початку уроку; демонстрації розмаїття інтерпретацій, що презентують різні позиції, оцінки подій, процесів, явищ; активізації розумової діяльності (для створення дискусійної ситуації); формування в учнів навичок дослідницької роботи.
При вивченні подій новітнього часу широко застосовую метод «усної історії». Завдяки спогадам учасників та свідків конкретної історичної події, їхнім індивідуальним переживанням (поглядам, переконанням) збагачуються знання учнів та поглиблюється розуміння певного історичного періоду та процесу.
Під час аналізу джерела обов’язковою умовою є проходження двох етапів:
первинний аналіз джерела (дає змогу зробити висновки про його об'єктивність, формує навички критичного мислення);
інтерпретація історичного змісту джерела (увага звертається на історичність ситуації, на важливість документа і його роль та місце в даному історичному контексті).
Розглянемо приклад використання візуального історичного джерела на уроці історії України в 10 класі відповідно до алгоритму роботи.
Джерело:
Історія епохи очима людини. Україна та Європа у 1900– 1939 роках: Навч. посібн. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Ю. Комаров, В. Мисан, А. Осмоловський та ін. – Київ: Генеза, 2004. – 256 с.: іл., карти.
Запитання первинного аналізу: «Хто є автором карти-карикатури? Як ви розумієте основну ідею карти-карикатури? Яким роком може бути датована ця карта? Чому ви зробили такий висновок? Чи відповідає назва карти-карикатури реальним подіям того часу?»
Запитання для інтерпретації історичного змісту: «Зверніть увагу на постаті, які автор ототожнює з образом України. Кому симпатизує автор? Чому ви так вважаєте? Чому карта-карикатура актуальна і через 100 років?»
Досвід використання історичних джерел засвідчив необхідність дотримання наступних принципів при відборі документів для роботи:
1) відповідність темі, що вивчається;
2) відповідність віковим особливостям учнів;
3) відповідність історичних джерел педагогічним і навчальним завданням різних етапів уроку.
Таким чином, в системі своєї роботи визначила такі складові: прагнення до самовдосконалення, бажання навчати та навчити здобувати знання. Навчати власним прикладом, особистою позицією, а навчити за допомогою різноманітних форм та методів роботи, шляхом відпрацювання умінь та навичок в комплексі мети уроку, вимог сучасності, принципу науковості та зв’язку з життям.
Посилання на відеорезюме: https://youtu.be/1NeX2YbJnOc
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:
https://osvita.cv.ua/mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferentsiya-ukrayina-ta-bukovyna-razom-100-richchya-bukovynskogo-vicha/
https://osvita.cv.ua/vseukrayinska-naukovo-praktychna-konferentsiya-formuvannya-osobystosti-v-umovah-vyklykiv-suchasnoyi-osvity/
https://osvita.cv.ua/vypuskna-robota-metodystiv-mmts-sluhachiv-kursiv-pidvyshhennya-kvalifikatsiyi/
https://otherreferats.allbest.ru/history/00587160_0.html
http://zosh-30cv.at.ua/index/dlja_vchiteliv/0-41
http://zosh-30cv.at.ua/index/istorija/0-81
http://biblioteka-filia4.blogspot.com/2019/01/22-1919.html