Костельний Віталій Казимирович
Номінація
|
Музичне мистецтво
|
Місце роботи
|
Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1 Вінницької області
|
Посада
|
Вчитель музичного мистецтва
|
Освіта
|
Вінницький державний педагогічний інститут імені М. Островського, 1999 рік
|
Самоосвіта
|
Курси підвищення кваліфікації на базі Вінницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти для вчителів музичного мистецтва та художньої культури, 2012 рік
|
Педагогічний стаж
|
24 роки
|
Кваліфікаційна категорія
|
Спеціаліст вищої категорії
|
Звання
|
Старший вчитель
|
Педагогічне кредо
|
Даруй себе дітям та рідній землі
|
Технології, методи та форми, що використовуються у навчально-виховному процесі
Метод розповіді і бесіди, метод музичного сприйняття, метод проектної діяльності, проблемно-пошуковий метод, метод наочності, ігровий метод, метод порівняння і зіставлення, метод узагальнення, метод художньо-педагогічної драматургії
Автопортрет «Я – педагог і особистість»
Мета навчання дитини – дати їй можливість жити самостійно без учителя.
Альберт Губбард
У сучасній освітянській концепції «Нова українська школа» цілком слушно стверджується: «Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще необхідно навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці…». Мій життєвий та педагогічний досвід підказує, що головним завданням педагога є підготовка учня до успішного та соціальнокорисного дорослого життя. Переконаний – підхід до навчання, коли головною його метою є соціалізація учнівської молоді – найпродуктивніший як для кожної людини зокрема, так і для суспільства вцілому. Тому у своїй музично-педагогічній діяльності, насамперед, звертаю особливу увагу на формування компетентностей, пов’язаних із культурою та мистецтвом. «…Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших».
Формування таких компетентностей є неможливим без запровадження у навчально-виховний процес новітніх педагогічних інноваційних технологій. Музична освіта, яка заснована на новітніх технологіях, виступає основою творчого розвитку духовної культури особистості. У своїй педагогічній діяльності намагаюсь передусім сконцентруватись на пошуку нових ідей та нових шляхів реалізації цих ідей. Спробую коротко описати методи, якими я користуюсь у своїй роботі.
Музичне мистецтво відкривається перед дитиною як процес становлення художнього образу через різні форми художнього втілення (літературні, музичні, образотворчі). Намагаюсь спиратись на виявлення та використання зв’язків музики із повсякденним життям учнів у школі та родині.
Урок музичного мистецтва має стати не просто уроком розвитку сенсорних музичних здібностей, а уроком мистецтва, коли розвиваються всі психо-фізичні процеси: сприйняття, мислення, пам’ять, увага й, зокрема, музичні здібності: тембровий слух, відчуття ритму, музичне мислення тощо. Сучасний урок музичного мистецтва має бути різноплановим, цікавим, корисним, цілком демократичним і, передусім, має дарувати дітям естетичну насолоду. Використання інноваційних підходів та інтерактивних технологій, може забезпечувати не здобуття знань, а набуття компетенцій. Тому однією з основ навчання музичному мистецтву в школі повинен стати творчо-діяльністний підхід. Саме такий підхід здатний по-справжньому зацікавити учня, зробить його небайдужим як до самого процесу навчання, так і до його результатів. Повністю мотивованою така діяльність стане лише за умови забезпечення психологічного комфорту школярів як на уроці, так і в позаурочній діяльності. Тому важливою складовою уроків музичного мистецтва має стати система багатовекторного оцінювання. Таке оцінювання дозволяє вчителю знайти для кожного з учнів можливість виявляти свої нахили та уподобання в процесі навчальної діяльності. За такої системи учитель надає можливість учням найповніше продемонструвати власний потенціал саме у тих видах діяльності, в яких найпростіше реалізуються їх особисті обдарування, не забуваючи при цьому надавати можливість виявити себе в інших аспектах (векторах) навчання. Таким чином оцінку кожного учня пріоритетно формуватимуть бали, зароблені в притаманних його натурі видах діяльності, що забезпечить органічний і природний розвиток особистості кожного учня. Отже оцінюється не сума знань, не фактаж, відтворений школярами, а компетентнісні навички учнів, їх уміння творчо і оригінально виконувати музичні твори, зіставляти явища культури, грамотно оперуючи термінами, демонструвати власне бачення культуротворчих процесів; здатність аргументувати свої твердження, проникати у глибинну сутність художньо-творчої діяльності людства, здатність емоційно розвиватись і передавати емоційні враження засобами, доступними для кожного з них. Лише такий підхід гарантуватиме неформальне ставлення до навчання, психологічну комфортність усіх учнів на уроці, а отже, і реалізовуватиме принципи гуманізації навчально-виховного процесу. Вказані концептуальні положення вимагають особливої методики проведення уроку, використання методів, що є актуальними в системі мистецької освіти:
- метод розповіді і бесіди;
- метод музичного сприйняття;
- метод проектної діяльності;
- проблемно-пошуковий метод;
- метод наочності;
- ігровий метод;
- метод порівняння і зіставлення;
- метод узагальнення;
- метод художньо-педагогічної драматургії.
Нові можливості для педагогіки мистецтва, поліхудожнього виховання школярів відкривають технології комп’ютерного інформаційного навчання, метод проектів, елементи дослідницької роботи, колективне взаємонавчання. Особливу роль відіграють інтерактивні методи навчання.
Інтерактивне навчання розглядаю як багатовимірне явище, тому що воно вирішує три завдання: навчально-виховне, комунікативно-розвивальне та соціально-орієнтаційне, результати якого резонують за межами навчального простору. Серед багатьох інтерактивних форм і методів (індивідуальна, парна, групова) оптимальною вважаю групову форму, адже група для кожного її члена – це суспільство в мініатюрі. Роботу організовую таким чином, щоб досвід (знання, вміння), який набуває дитина в штучно створеному середовищі, вона могла перенести в зовнішній світ і успішно його використати.
На мою думку, робота в парах та групах дозволяє набути навичок, які необхідні людині для спілкування та співпраці.
Такі умови сприяють створенню неформальної і довірливої атмосфери. Обстановка асоціюється з безпекою, захищеністю та впевненістю. В умовах групової роботи дані інструментарії обговорюються у групах як завдання. Тут же відшукуються відповіді на проблемні питання. На заняттях музики працюють «музиканти», «диригенти», «артисти». Результатом вивченої пісні стає конкурс виконавських інтерпретацій. Часто учні отримують групові випереджальні завдання. Наприклад, у 6 класі, вивчаючи творчість Ф. Шуберта (пісня «У дорогу» із вокального циклу «Прекрасна мельниківна»), поділяю учнів на «літературознавців» (вони готують розповідь про основні віхи життя та творчості композитора), «дослідників» (з’ясовують стилістичні особливості різних варіантів обробок), «істориків» (повідомляють історичні передумови створення музичного твору).
Специфічними ознаками уроків музичного мистецтва є не лише мистецькі теми та поняття, а й специфічна реалізація різних видів діяльності. Під час проведенняаналізу-інтерпретації пісні використовую метод проблем, рольову імітаційну гру та виконавський конкурс. Обговорення на уроці можливих варіантів виконання пісні робить учнів причетними до створення музики. При музичній інтерпретації відбуваються пошуки можливих варіантів виконання окремих куплетів і твору загалом: динамічний розвиток, визначення кульмінації окремих фраз і цілого куплета нюансування.
Серед важливих педагогічних завдань, які ставить життя перед сучасною освітою, є використання альтернативних форм організації навчання, розроблення нових педагогічних ідей та підходів до навчально-виховного процесу, в центрі яких особистість учня з її потребами, інтересами та життєвими проблемами.
Поставлене мною завдання – здобувати знання, спрямовані на підтримку і розвиток життєвих компетентностей учнів з метою подальшої адаптації їх в соціумі, реалізації як творчих особистостей.
Отже, завдяки впровадженню інноваційних технологій, я формую творчу особистість учня, всебічний і гармонійний її розвиток.
Свою урочну діяльність доповнюю позаурочною. Веду гурток естрадної пісні, учнівський інструментальний ансамбль. На власні вірші підбираю мелодії. Двічі організовував і проводив на рівні району свій творчий звіт «Судилось жити з піснею мені», «Обнімаю піснею тебе». Беру участь у громадській діяльності – член районної організації « Нам небайдуже».
- Посилання на персональний Інтернет-ресурс http://vitalikk2018.blogspot.com/
- Посилання на розміщення відеозапису майстер-класу http://vitalikk2018.blogspot.com/p/blog-page_6.html
- Посилання на конкурсне випробування "Співбесіда" https://www.youtube.com/watch?v=giD_bMLPqnA
- Посилання на конкурсне випробування "Практична" https://www.youtube.com/watch?v=rt7p7Jb1PUw