Секція. Навчання вчителів
Секція Серпневої конференції. Навчання вчителів (ФОТО)
Презентація. Український вчитель, хто він?
Розвиток професійних компетентостей, форми навчання, критерії їх вибору, проблеми та необхідність змін, пов’язаних із підвищенням кваліфікації, – все це обговорювали учасники панельної дискусії «Навчання вчителів». До неї долучилися вчителі, едкемпівці, педагоги, які потрапили до 50-ки Global Teacher Prize Ukraine, керівники інститутів післядипломної педагогічної освіти, методисти і ті, хто займається розвитком освіти в громадах.
Натхненний модератор панелі Оленка Севернечук, лідер напряму в ГО «Освіторія», презентувала присутнім портрет типового українського вчителя. Його підготувала «Освіторія» на основі дослідження для Global Teacher Prize Ukraine, в опитуванні якого взяли участь понад 3000 вчителів. Адже, за її словами, для того, щоб з’ясувати, як і де вчитися вчителям, як надихати колег і залучати їх до навчання, потрібно розуміти, яким є український учитель. Учасники обговорили питання, які стосуються престижу професії, поваги до вчителя в суспільстві, а також те, чого не вистачає, щоб педагог був щасливим і успішним.
Оксана Джус, завідувач кафедри професійної освіти та інноваційних технологій Прикарпатського національного університету ім. Василя Стефанка, підсумувала: «Щасливий вчитель – це той, який любить і знає свою роботу, який постійно вчиться, знаходить час на себе і сім’ю. Навчання вчителів і навчання впродовж життя є одним із ключових аспектів, які формують успішного вчителя».
Учасники ділилися досвідом підвищення кваліфікації та розвитку професійних педагогічних компетентностей у своїх закладах. Наприклад, одні проводять з учителями години іноземних мов, опановують інформаційно-комунікативні технології, проходять навчання на онлайн-курсах, вчителі стають тренерами і навчають колег. Інші – долучаються до міжнародних проектів, як-от «Модернізація педагогічної вищої освіти з використанням інноваційних інструментів викладання» (програма ЄС Еразмус+ КА2), організовують курси англійської мови для вчителів при Ресурсних центрах British Counsil.
Під час обговорення критеріїв, якими керуються вчителі, обираючи, де і як їм навчатися, учасники дискусії виокремили три найголовніші – зручність у часі, свобода вибору, якість надання відповідних освітніх послуг.
З-поміж форм підвищення кваліфікації, які вчителі обрали б у майбутньому - очні та дистанційні курси, програми обмінів в Україні та закордоном, тематичні зустрічі. Оленка Северенчук зазначила, що незважаючи на еру діджиталізації, 76% вчителів, які взяли участь у опитуванні Едкемпу, все ж таки у майбутньому хотіли б підвищувати кваліфікацію на очних курсах і тренінгах, тобто віддають перевагу живому спілкуванню.
«Оскільки вчитель – це робота з людьми, тому очевидно, що деякі методики передати суто онлайн – дуже складно. Звичайно, є набір методичних матеріалів, які зручно подавати дистанційно. Тому майбутнє – за поєднанням форм онлайн- і офлайн-навчання», – зауважив Ілля Філіпов, засновник студії онлайн-освіти EdEra.