• Людям з вадами зору
  • A-
    A+
  • English

В’ячеслав Сайганов, експерт

В’ячеслав Сайганов є головним експертом компетенції «Електромонтажні роботи» на WorldSkills Ukraine.

Працюючи на найбільшому підприємстві України з ремонту та сервісного обслуговування гірничо-металургійного обладнання «Метінвест-Промсервіс», В’ячеслав добре розумів, яких навичок чекає бізнес від молодих робітників. Тож намагався створити для конкурсу завдання, які б найкраще розкрили потенціал молодого профі перед роботодавцем.

В’ячеслав говорить, що за роки проведення конкурсу в Україні якість підготовки молоді значно зросла. Чому? Розповідаємо далі!


Як обрав професію?

З юності цікавився світом електрики. Спочатку вступив у Маріупольське ВМПУ на електромонтера. Після цього – у Маріупольський механіко-металургійний технікум, де отримав диплом молодшого спеціаліста з «Енергетики». Також учився в Бердянсьому університеті менеджменту і бізнесу за напрямом «Економіка підприємства».

2016 року почав працювати на навчальному полігоні підприємства «Метінвест-Промсервіс» начальником сектору тренування навичок. Наша команда дбала про підвищення кваліфікації не тільки електромонтерів, а й слюсарів, зварювальників, фахівців із гідравліки, пневматики та інших.

Після окупації Маріуполя виїхав на підконтрольну Україні територію і продовжив працювати в «Метінвесті». Став керівником кваліфікаційного центру, де проводили підтвердження / присвоєння кваліфікації за 6 професіями. Торік центр здобув відзнаку найкращого в Україні.

Зараз я змінив роботу і працюю у сфері відновлювальної енергетики.


Яка роль на WorldSkills Ukraine?

Коли «Метінвест» підтримав WorldSkills Ukraine, я став експертом конкурсу. Розробляв конкурсне завдання, документацію за компетенцією «Електромонтажні роботи».

Це було дуже відповідально, але водночас дуже цікаво, оскільки такий конкурс в нас проводився вперше. Якщо організаційні питання можна було адаптувати під наші реалії, то конкурсне завдання треба було розробляти з нуля. Було дуже важко знайти ту саму «золоту середину», щоб завдання могли виконувати електромонтери з усіх областей країни.

З 2018 року входив до оргкомітету WSU Запорізької, Донецької та Дніпропетровської областей. Був головним експертом на майданчиках цих регіонів, оцінював роботи учасників-електромонтерів.


Як готував завдання?

Вивчав зразки інших країн. Перший конкурс базувався на тому, як ми зрозуміли ідею WorldSkills. Постійно збирали відгуки учасників та їхніх тренерів, щоб зробити роботу над помилками.

В електромонтерській справі дуже багато напрямів. Складно знайти універсальне рішення, точніше їх обмаль. У завданні ми акцентували увагу на універсальному обладнанні, готували схеми та інструменти, які змогли б використати студенти з усіх регіонів.


Які уроки перших конкурсів?

Готуючи завдання для національного етапу зрозумів, що мені треба бачити як його виконують учасники. Відтоді намагався бути присутнім біля їхніх робочих місць учасників упродовж усього періоду змагань. Так я дізнався, що від профтехів є дуже великий запит на зворотний зв’язок.

Кожного конкурсу, коли робили оцінювання виконаної роботи, запрошували майстрів чи педагогів, які супроводжували учнів, до засідання журі. Пояснювали помилки в роботі і сильні сторони учасника. Впевнений, що це також вплинуло на рівень викладання у профтехах.


Як ще збирали зворотний зв’язок?

На сайті WSU я зазначений як відповідальний за організацію «Електромонтажних робіт», там є мій мобільний. Часто телефонували щодо підготовки конкурсантів, консультувалися з приводу обладнання.

Важливий момент: на майданчиках WSU щороку під затверджене завдання розроблявся стенд для випробувань, де ми під’єднували і запускали зібрану електричну схему. Цей стенд для іспитів дозволяв учасникам на власні очі пересвідчитися, як працює їхня схема, розпитати нас про помилки. Це розсіювало сумніви щодо об’єктивності оцінок журі.


Чи був прогрес?

Різниця між підготовкою конкурсантів 2017 і 2021 років — колосальна. Можливо, через те, що у цей період були переглянуті та затверджені нові професійні стандарти для електромонтерів. Це однозначно вплинуло на освіту.

На перших конкурсах траплялося, що учасники не розуміли призначення елементарних інструментів чи вимірювальних приладів. Просили підказок, пояснення.

Щороку завдання змінювалося, складнішими стали й електричні схеми. Рівень підготовки учасників помітно зростав, це підтверджувала кількість якісно виконаних робіт. Були випадки, коли конкурсантам не вистачало часу, але вони знали, як працювати з обладнанням для електромонтажу, уміли читати і розуміти схеми.


Де вчився?

Ми хотіли спробувати свої сили на міжнародній арені. Тому щоразу ускладнювали завдання, звіряли його з міжнародними протоколами WorldSkills.

2022 року 20 українських експертів пройшли дистанційне навчання в міжнародних фахівців WorldSkills International. Я увійшов до цієї двадцятки. Говорили про схему оцінювання, структуру завдань, підготовку учасників і роль експертів на конкурсі. Розглянули проведення конкурсу в різних країнах, розбирали поширені помилки.

Це навчання, зокрема, дало змогу не тільки поліпшити організаційні питання, а й звернути увагу на речі, до яких ми не дійшли методом спроб і помилок.


Що порадиш молодим фахівцям?

Електромонтаж та енергетика зараз розвиваються зі швидкістю звуку. Неможливо знати усе, бути скрізь фахівцем. Але треба навчитися розуміти поставлене завдання, уміти шукати інформацію і вчитися самостійно.


Чим займаєшся у вільний час?

Чесно кажучи, з початком повномасштабної війни забув, що таке нормальний відпочинок.

Наразі моя робота пов’язана із запуском сонячних станцій, часто буваю у відрядженнях. Ці поїздки відволікають від рутини, дають свіжий погляд на звичні речі. Це і є моїм відпочинком.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux