Понад 3 млн доходу за рік від власного господарства та стажування учнів за кордоном – кейс Вищого професійного училища №41 м. Тульчина
У Вищому професійному училищі №41 м. Тульчина точно знають, як підготувати кваліфікованого робітника для аграрної сфери. Для цього тут розвивають дуальне навчання, відправляють учнів стажуватися до Франції та беруть участь у міжнародних проєктах. А ще заклад має власне господарство, завдяки якому заробляє на нову агротехніку, навчальні матеріали та ремонти.
У 2021 році в закладі навчається 520 осіб. З них 15 – за дуальною формою, тобто більшість часу опановують практику в умовах виробництва, а теорію засвоюють із педагогом. У такий спосіб тут можна опанувати дві професії: «Лісник» та «Робітник фермерського господарства». Для того, щоб навчальний процес був ефективним, викладачі готують для учнів індивідуальний графік. Він враховує всі особливості професії, адже виробнича практика відбувається посезонно: взимку – теорія, влітку – практика.
Аби учні мали вибір місць практики, профтех співпрацює з державними підприємствами та приватними фермерськими господарствами. Наприклад, серед партнерів закладу – Вінницьке обласне управління лісового та лісомисливського господарства, підприємства Вінницького обласного лісогосподарського підприємства «Віноблагроліс», а також фермерські господарства району – ФГ «Господар», ФГ «Огородник С.», ПСП «Україна», ПСП «Зоря».
«Для нашого регіону аграрна сфера традиційно є затребуваною. До того ж останніми роками вона інтенсивно розвивається, а тому потребує дедалі більше робітників. Зі свого боку ми слідкуємо за якістю підготовки учнів, шукаємо більше бізнес-партнерів, готових працювати за дуальною формою або надавати рекомендації для оновлення навчальних планів. Наші зусилля можна легко відстежити за кар'єрними успіхами випускників: їхнє працевлаштування становить 92%», – прокоментувала директорка Вищого професійного училища №41 м. Тульчина Тетяна Друм.
Для того, щоб підготовка учнів, які опановують практику в закладі з майстром, не відрізнялася від тієї, яку отримують під час дуального навчання, викладачі постійно оновлюють навчальні програми. На власному господарстві, площа якого майже 210 гектарів, проводять оранку, висадку та обробку культур, збирають врожай. До польових робіт також залучаються майстри виробничого навчання. У 2020 році завдяки такій діяльності профтех заробив понад 3 млн грн. Ці гроші інвестували в придбання нової сільськогосподарської техніки, навчальні матеріали для учнів, а також у створення комфортного освітнього середовища. Придбавши агротехніку, заклад зміг надавати більше платних послуг та покращити якість врожаю. Тож за останні 5 років прибутки училища зросли на 50%.
Училище навчає за різними робітничими професіями, загалом 11 напрямів. Зокрема, у 2019 році профтех відкрив навчально-практичний центр для «Слюсарів-ремонтників» та «Слюсарів з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування». У лабораторіях виробнича практика учнів складається з виготовлення запчастин та ремонту сільськогосподарської техніки. У такий спосіб заклад мінімізував свої витрати і може використати зекономлені кошти на навчальні потреби.
Про те, як побудувати міжнародне довгострокове партнерство, училище №41 теж може розповісти. Впродовж 10 років воно брало участь у міжнародному проєкті «Реформування професійно-технічної освіти в Україні (аграрний сектор)». Проєкт передбачав співпрацю із сільськогосподарським технологічним ліцеєм Ле Шенуа м. Монтаржі (Франція). Результат командної роботи перевершив очікування. Спільно з іноземними експертами викладачі та майстри училища напрацювали план підготовки учнів за фахом «Робітник фермерського господарства». Згодом заклад отримав ліцензію та почав готувати учнів за цією професією.
«Співпраця з французьким ліцеєм – це дуже корисний досвід для нас. Ми змогли створити навчальну програму за професією «Робітник фермерського господарства», яка відповідає найкращим європейським стандартам. Крім того, вдалось домовитися з французькими партнерами про щорічний обмін учнів. Під час стажування за кордоном вони вивчали роботу фермерських господарств та ознайомлювалися з технологіями вирощування екологічної сільськогосподарської продукції, практикували англійську мову», – зазначила Тетяна Друм.
Активне міжнародне партнерство триває. У 2019 році училище №41 м. Тульчина стало одним із закладів-учасників Програми ЄС «EU4Skills: кращі навички для сучасної України». Училище увійшло до переліку закладів, відібраних для створення Центрів професійної досконалості, де будуть застосовуватися найсучасніші прогресивні технології та освітні практики.
Вступити до профтеху можна буде вже у травні 2021 року. Ознайомитись з умовами вступу можна на сайті закладу.
Довідково.
У 2019 році стартувала масштабна реформа професійно-технічної освіти. Результатом цих змін мають стати комфортні умови для навчання, стимули для ефективної роботи педагогів та інструменти, які дозволять бізнесу впливати на політику підготовки кадрів у регіоні.
У межах реформи МОН співпрацює з програмою ЄС «EU4Skills: кращі навички для сучасної України», що фінансується ЄС та його державами-членами: Німеччиною, Фінляндією, Польщею та Естонією. Її завданням є підвищення ефективності змін у профосвіті та модернізація інфраструктури обраних закладів. Програма EU4Skills працює на національному рівні та в 7 пілотних областях: Вінницькій, Полтавській, Запорізькій, Рівненській, Львівській, Миколаївській та Чернівецькій.