Статистичні дані
За оперативними статистичними даними станом на 01.01.2025:
- кількість інклюзивних груп закладів дошкільної освіти - 7658, в них вихованців з особливими освітніми потребами – 15297,
- кількість інклюзивних класів закладів загальної середньої освіти – 33397, в них учнів з особливими освітніми потребами – 47610,
- кількість спеціальних груп закладів дошкільної освіти - 3 027, в них вихованців з особливими освітніми потребами - 34 531,
- кількість спеціальних класів закладів загальної середньої освіти – 728, в них учнів з особливими освітніми потребами – 6179.
За останні п’ять років кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти збільшилась майже удвічі.
Навчальний рік | Кількість учнів з особливими освітніми потребами | Кількість інклюзивних класів |
2020/2021 | 25078 | 18681 |
2021/2022 | 32686 | 23216 |
2022/2023 | 33861 | 24995 |
2023/2024 | 40354 | 29321 |
2024/2025 (оперативнаінформація) | 47610 | 33397 |
Інклюзивно-ресурсні центри
За оперативною інформацією станом на 01.01.2025 в Україні створено 700 інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ).
В умовах воєнного стану продовжують функціонувати 674 ІРЦ, які надають послуги з проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку, корекційно-розвиткові послуги та здійснюють психолого-педагогічний супровід під час навчання дітей з особливими освітніми потребами в тому числі з числа внутрішньо переміщених осіб.
47 центрів знаходяться на тимчасово окупованій території (Донецька – 8, Запорізька – 22, Луганська – 9, Херсонська - 8). Приміщення 45 ІРЦ були зруйновані/пошкоджені та наразі не можуть використовуватись за цільовим призначенням.
Відповідно до підпункту 4 пункту 8 Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545, зазначені ІРЦ співпрацюють із закладами освіти, зокрема беруть участь у діяльності команд психолого-педагогічного супроводу особи в закладі освіти та у розробленні індивідуальних програм розвитку, надають консультативно-методичну допомогу педагогічним працівникам.
Незважаючи на те, що значна частина фахівців змінили місце проживання в межах України або виїхали за кордон, функціонуючі ІРЦ забезпечені педагогічними працівниками (вчителями-логопедами, вчителями-дефектологами, вчителями-реабілітологами, практичними психологами) на 81% (4015 осіб) від загальної потреби.
Забезпечено функціонування порталу АС ІРЦ, який надає широкі можливості для батьків дітей з ООП та педагогічних працівників:
- можливість знайти найближчий до місця проживання ІРЦ;
- подати заявку на проведення комплексної оцінки дистанційно;
- створити кабінет користувача та отримати висновок ІРЦ про проведення КО;
- спрощену процедуру проходження комплексної оцінки для внутрішньо переміщених осіб.
Починаючи з 2022 року ІРЦ можуть проводити комплексну оцінку дітей, які отримали психологічну травму, та у разі потреби, забезпечувати їх психолого-педагогічний супровід під час освітнього процесу, а також надавати рекомендації педагогам щодо організації навчання та надання психологічної підтримки.
Підручники для дітей з особливими освітніми потребами
У 2024 році за кошти державного бюджету надруковано 80 назв підручників для 1, 2, 5, 6, 7, 9 та 10 класів для осіб з особливими освітніми потребами загальним накладом 535809 примірників:
1️⃣ підручники для 1 класу загальним накладом 116 464 примірників:
- «Англійська мова»,
- «Я досліджую світ»,
- «Мистецтво»,
- «Математика»,
- «Українська мова. Буквар»,
- «Українська жестова мова»,
- «Слухове сприймання»,
- «Вимова»;
2️⃣ підручники для 2 класу загальним накладом 87 071 примірників:
- «Українська мова»,
- «Англійська мова»,«Я досліджую світ»,
- «Мистецтво»,
- «Літературне читання»,
- «Математика»,
- «Англійська мова»,
- «Я досліджую світ»,
- «Слухове сприймання».
- «Вимова»;
3️⃣ підручники для 5 класу загальним накладом 86 730 примірників:
- «Українська мова»,
- «Зарубіжна література»,
- «Математика»,
- «Англійська мова»,
- «Пізнаємо природу»,
- «Здоров’я, безпека та добробут»,
- «Вступ до історії України та громадянської освіти»,
- «Інформатика»,
- «Мистецтво»,
- «Українська жестова мова»;
4️⃣ підручники для 6 класу загальним накладом 40 394 примірників:
- «Здоров’я, безпека та добробут»,
- «Пізнаємо природу»,
- «Вступ до історії України та громадянської освіти»;
5️⃣ підручники для 7 класу загальним накладом 122 929 примірників:
- «Українська мова»,
- «Українська література»,
- «Зарубіжна література»,
- «Англійська мова»,
- «Алгебра»,
- «Геометрія»,
- «Історія України»,
- «Всесвітня історія»,
- «Географія»,
- «Фізика»,
- «Хімія»,
- «Біологія»,
- «Здоров’я, безпека та добробут»,
- «Інформатика»,
- «Мистецтво»,
- «Математика»,
- «Фізика і хімія в побуті»;
6️⃣ підручники для 9 класу загальним накладом 67 382 примірників:
- «Українська мова»,
- «Математика»,
- «Природознавство»,
- «Основи здоров’я»,
- «Історія України»,
- «Фізика і хімія в побуті»;
7️⃣ підручники для 10 класу загальним накладом 14 839 примірників:
- «Математика»,
- «Фізика і хімія в побуті».
22 назви підручників для 1, 2, 7, та 11 класів, надрукованих рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля) загальним накладом 19471 примірників:
1️⃣ підручники для 1 класу загальним накладом 1 194 примірників:
- «Англійська мова»,
- «Рельєфне малювання»;
2️⃣ підручники для 2 класу загальним накладом 1 308 примірників:
- «Англійська мова»,
- «Рельєфне малювання»;
3️⃣ підручники для 7 класу загальним накладом 11 474 примірників:
- «Українська мова»,
- «Українська література»,
- «Зарубіжна література»,
- «Англійська мова»,
- «Алгебра»,
- «Геометрія»,
- «Історія України»,
- «Всесвітня історія»,
- «Географія»,
- «Фізика»,
- «Хімія»,
- «Біологія»,
- «Здоров’я, безпека та добробут»;
4️⃣ підручники для 11 класу загальним накладом 5 496 примірників:
- «Українська мова (рівень стандарту)»
- «Українська література (рівень стандарту)»,
- «Зарубіжна література (рівень стандарту)»,
- «Англійська мова (рівень стандарту)»,
- «Біологія і екологія (рівень стандарту)».
Результати моніторингу доступності закладів загальної середньої освіти для маломобільних груп населення у 2024/2025 навчальному році
Законом України «Про освіту» (далі - Закон) державою гарантовано забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності, розвиток інклюзивного освітнього середовища, у тому числі у закладах освіти, найбільш доступних і наближених до місця проживання осіб з особливими освітніми потребами із обов’язковим забезпеченням універсального дизайну та розумного пристосування (частина перша статті 6).
Відповідно до частин шостої та сьомої статті 20 Закону будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
Практичне забезпечення доступності закладів освіти відповідно до державних будівельних норм належить до компетенції органів місцевого самоврядування, які, відповідно до законодавства, контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у галузі освіти на відповідній території та створюють умови для одержання громадянами повної загальної середньої освіти.
За оперативними статистичними даними у 2024/2025 навчальному році із 12248 закладів загальної середньої освіти (в т. ч. спеціальних), які функціонують, забезпечено безперешкодний доступ для осіб з особливими освітніми потребами до 1 поверху – у 9514 закладах, що становить 78 % від загальної кількості таких закладів в Україні. До 2 поверху доступні 122 заклади (1 %), до 3 поверху доступні 104 заклади (1 %), до 4 поверху і більше - 34 заклади (0,3 %).
Доступність закладів освіти забезпечено наявністю таких засобів та пристосувань, що відповідають вимогам ДБН України В.2.2-3:2018 «Будинки і споруди. Заклади освіти» та ДБН України В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд»:
- пандуси та поручні – 8031 заклад;
- ліфти (підйомники) – 325 закладів;
- спеціально обладнані туалетні кімнати для осіб з інвалідністю – 1821 заклади, у яких обладнано 2591 таких кімнати;
- ресурсна кімната – 3440 закладів.
За багатьма параметрами зафіксовано зростання показників забезпеченості закладів загальної середньої освіти спеціальними пристосуваннями на входах і у приміщеннях для безбар’єрного доступу осіб з особливими потребами до освітніх послуг (порівняно з 2022/2023 н. р. збільшено кількість ліфтів (підйомників) – на 110, спеціально обладнаних туалетних кімнат – на 368 ресурсних кімнат – на 399). Це свідчить про наявність позитивної динаміки у вирішенні даної проблеми в складних умовах воєнного часу, яка намітилася вже у 2023 році.
Результати моніторингу доступності закладів дошкільної освіти для маломобільних груп населення у 2023 році
В умовах воєнного стану питання організаційних аспектів діяльності закладів, що надають послуги дошкільної освіти, регулюються Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Міністерством освіти й науки України з метою координації діяльності у сфері дошкільної освіти впродовж періоду воєнного стану органам місцевого самоврядування запропоновано проведення комплектації ЗДО із врахуванням демографічної ситуації в регіоні, а також освітніх потреб і запитів населення; збереження мережі спеціальних груп; відкриття груп з короткотривалим перебуванням дітей, груп вихідного дня та вечірніх; для гарантування безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу рекомендовано зменшити кількість дітей у групах (до 10 для дітей раннього віку, до 15 для дітей дошкільного віку), запровадити різнотривалий режим роботи ЗДО (від 2 до 12 годин) та передбачити різні форми організації освітнього процесу (очна, змішана, дистанційна).
Водночас пріоритетними для закладів дошкільної освіти є питання щодо створення безпечного, комфортного, інклюзивного середовища для всіх учасників освітнього процесу, а також підвищення якості освітньої діяльності закладів, що надають послуги дошкільної освіти.
В умовах воєнного стану забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами залишається одним із пріоритетних напрямів освітньої політики держави, зокрема у сфері дошкільної освіти. Важливим є продовження здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами (далі – діти з ООП) за місцем їх тимчасового перебування, збереження кадрового потенціалу педагогічних працівників, які забезпечують навчання дітей з ООП, а також створення безпечного освітнього середовища й надання якісних психолого-педагогічних послуг.
Міністерством спільно з Інститутом освітньої аналітики у 2023 році проведено моніторинг щодо організації дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми проблемами. Серед учасників дослідження 67 % директорів (керівників) повідомили, що в їхніх закладах (підрозділах) здобувають дошкільну освіту діти з ООП. Також 97 % очільників, які повідомили про наявність дітей з ООП, зауважили, що їхній заклад (підрозділ) дошкільної освіти співпрацює з фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів.
Майже три чверті директорів (керівників) повідомили, що в їхніх закладах (підрозділах) дошкільної освіти частково створені умови для дітей з ООП, а лише 21 % очільників – повністю
Майже 85 % директорів (керівників) констатували, що в їхніх закладах (підрозділах) діти з особливими освітніми потребами здобувають дошкільну освіту в інклюзивних групах.
Серед вихователів – учасників дослідження – 63 % повідомили, що в їхніх групах є діти з ООП.
Більшість очільників (90 %) і вихователів (майже 80 %) констатували наявність асистента вихователя у закладах (підрозділах) і групах, де здобувають дошкільну освіту діти з ООП.
Здебільшого, за відповідями респондентів (68,7 % очільників і 55,3 % вихователів), у їхніх закладах / групах відсутній асистент дитини, оскільки немає таких дітей, які його потребують. Водночас майже 20 % вихователів і 13,7 % директорів повідомили про потребу в асистенті дитини.
Про закупівлю корекційного обладнання для дітей з ООП, які здобувають дошкільну освіту в інклюзивних групах повідомили близько 30 % очільників. Водночас 62 % директорів (керівників) зауважили, що мають потребу в закупівлі такого обладнання
Понад 60 % директорів (керівників) констатували, що в умовах воєнного стану діти з ООП відвідують заклад (підрозділ) дошкільної освіти. Також кожний п’ятий очільник зауважив, що освітній процес для дітей з ООП організований з використанням дистанційної форми здобуття освіти. За відповідями 13 % директорів (керівників), діти з ООП навчаються за змішаною формою. Менше відсотка очільників повідомили, діти з ООП виїхали за межі України або асистент вихователя відвідує дітей вдома і проводить заняття.
Більше ніж половина директорів (керівників) закладів (підрозділів) дошкільної освіти зазначили, що корекційно-розвиткові заняття проводяться з усіма дітьми з ООП, а майже 37 % очільників зауважили, що такі заняття проводяться лише з дітьми з ООП, яким це необхідно. Водночас на потребу в корекційно-розвиткових заняттях наголосили 8,4 % респондентів.
Результати моніторингу доступності закладів професійної (професійно-технічної) освіти для маломобільних груп населення у 2023 році
Здійснено моніторинг доступності закладів професійної (професійно-технічної) освіти для маломобільних груп населення у 2023 році. Згідно з даними державної статистичної звітності станом на 01.09.2023 мережа закладів професійної (професійно-технічної) освіти становить 665 закладів, з яких: 607 закладів професійної (професійно-технічної) освіти; 7 закладів професійної (професійно-технічної) освіти, що є структурними підрозділами закладів вищої освіти; 51 навчальний центр при установах виконання покарань, ПТУ соціальної реабілітації, ПТУ при колоніях.
У закладах професійної (професійно-технічної) освіти навчаються 3,3 тис. осіб з інвалідністю. За оперативними даними департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської військових адміністрацій у 2023/2024 навчальному році кількість закладів професійної (професійно-технічної) освіти, у яких навчаються особи з інвалідністю – 447. Здобувачі освіти здобувають професійну (професійно-технічну) освіту у 127 інклюзивних групах та 155 спеціальних групах.
Загальна кількість будівель закладів професійної (професійно-технічної) освіти – 2246 (навчальні корпуси, майстерні, їдальні, гаражі тощо), доступних для осіб з інвалідністю – 52 %. Загальна кількість гуртожитків – 546, з них, доступних для осіб з інвалідністю – 58 %. Кількість закладів професійної (професійно-технічної) освіти, в яких наявні такі засоби та пристосування: зовнішній пандус – 80 %; внутрішній пандус – 11 %, вхідні двері відповідної ширини для осіб з інвалідністю (маломобільних груп) – 100 %; облаштована для осіб з інвалідністю (маломобільних груп) туалетна кімната – 3 %; ліфт або підйомна маршова платформа для осіб з інвалідністю (маломобільних груп) – 3 %; безперешкодний доступ до споруд цивільного захисту – 29 %; попереджувальні та інформаційні тактильні елементи біля входу в будівлю – 20 %; надано інформацію про небезпеку знаками, піктограмами, мовою легкого читання, аудіо повідомленнями всередині будівлі – 17 %; місця паркування транспортних засобів для осіб з інвалідністю – 36 %.
Спільно з Фінським центром експертизи з питань освіти і розвитку FinCEED впроваджено проєкт «Підтримка інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти в Україні». Проєкт тривав з жовтня по грудень 2023 року за підтримки Уряду Фінляндії.
Мета проєкту – сприяння створенню стратегії інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, а саме з’ясування поточної ситуації щодо інклюзивної професійної освіти та надання рекомендацій, які можуть бути використані у майбутніх стратегічних документах. Проєктом проведено опитування та аналіз інформації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами (осіб з інвалідністю) у закладах П(ПТ)О України.
Для цього МОН з експертом FinCEED провело опитування, інтерв’ю та обговорення у форматі фокус-груп із здобувачами професійної освіти в Україні, представниками навчально-методичних (науково-методичних) центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти та департаментів (управлінь) освіти і науки обласних військових адміністрацій, експертами та практиками сфери професійної (професійно-технічної) освіти. За результатами досліджень (опитувань, роботи фокус-груп, інтерв’ювання) МОН надано рекомендації для інклюзивної професійної (професійно-технічної) освіти.
Результати моніторингу доступності закладів фахової передвищої та вищої освіти для маломобільних груп населення у 2023 році
Здійснення системного моніторингу щодо забезпечення безперешкодного доступності закладів освіти у 2023 році забезпечено шляхом:
- проведення моніторингу з актуальних питань організації освітнього процесу та якості освіти в умовах воєнного стану (шляхом щоквартальних онлайн-опитувань здобувачів освіти та викладачів закладів фахової передвищої та вищої освіти України), зокрема у IV кварталі 2023 року.
У березні 2023 року проведене перше, а у червні – друге квартальне онлайн-анкетування зі згаданих питань. Наприкінці вересня 2023 року проведено третє анкетування з питань організації освітнього процесу та якості навчання в умовах воєнного стану, результати якого презентовано у листопаді.
З 15 до 26 грудня 2023 року проводиться заключне четверте квартальне онлайн-опитування, анкети за яким містять блок питань щодо реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. Оприлюднення результатів заплановано на лютий 2024 року.
реалізації Службою, відповідно до пункту 2 частини першої статті 15 Закону України «Про фахову передвищу освіту», повноважень щодо проведення акредитації освітньо-професійних програм у сфері фахової передвищої освіти. Так, обов’язковими умовами для акредитації є відповідність освітньо-професійної програми та освітньої діяльності закладу освіти за цією освітньо-професійною програмою критеріям, визначеним Положенням про акредитацію освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України 01 липня 2021 р. № 749, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13 грудня 2021 р. за № 1608/37230, зокрема належні освітнє середовище та матеріальні ресурси.
Упродовж 2023 року віднесення закладів вищої освіти до відповідних ступенів ризику за напрацьованими критеріями, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2018 р. № 982 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері вищої освіти та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою якості освіти».
Для забезпечення відкритості і прозорості підготовки та оприлюднення результатів, розрахунок ступенів ризику від провадження господарської діяльності у 2023 році традиційно здійснено в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (ЄДЕБО) у модулі «Ступені ризику (вища освіта)», що дозволяє максимально автоматизувати процес розрахунку балів за встановленими критеріями. У згаданому модулі в ЄДЕБО закладами вищої освіти вносяться показники за двома із семи критеріїв («Стан оприлюднення на офіційному сайті ЗВО визначених законодавством документів, матеріалів та інформації» та «Частка акредитованих освітніх програм»). У ході верифікації Службою показників, внесених закладами за одним із критеріїв – станом оприлюднення на офіційних сайтах закладів вищої освіти визначених законодавством документів та інформації, перевіряється наявність на офіційних веб-сайтах закладів вищої освіти інформації та матеріалів щодо умов доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами (інформація щодо забезпечення безперешкодного доступу для осіб з обмеженими фізичними можливостями, порядок супроводу (надання допомоги) особам з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення, висновки, інструкції, внутрішні нормативно-правові документи закладів освіти тощо з питань забезпечення безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до будівель та приміщень закладів освіти).
Таким чином, у 2023 році з 290 перевірених закладів вищої освіти (усіх типів та форм власності) лише у 32 (11 %) інформація та матеріали щодо умов доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами була відсутня, або представлена частково.