Особливості просвітницької роботи щодо запобігання захворюванню на туберкульоз та подолання соціально-психологічних наслідків
Від дошкілля до старшої школи
Наступність та системність
здоров’язберігаючих технологій
Турбота про здоров’я – найважливіша праця вихователя. Від
життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя,
світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у свої сили.
Василь Сухомлинський
Питання збереження та зміцнення здоров’я дітей – неймовірно актуальне, особливо в умовах воєнного стану. Адже саме діти належать до найвразливішої категорії населення. Перебуваючи в небезпеці, в тривалому стресовому стані, дитина позбавлена нормальних умов для розвитку та освіти. І для кожного дорослого та педагогів незмінним лишилося те, що усі ми маємо працювати заради наших дітей.
Здоров’я та формування навичок його збереження закладаються саме у період дошкільного дитинства і тривають впродовж усього життя особистості. Науковці стверджують, що дошкільники здатні опанувати основні валеологічні уявлення, елементарні знання, вміння та навички, як зберігати та зміцнювати здоров’я. А все це – основа здоров’язбережувальної компетентності. Зазначимо, що освітній процес у закладах дошкільної освіти України здійснюється відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти (2021).
У Законі України «Про дошкільну освіту» зазначено, що Базовий компонент дошкільної освіти – це державний стандарт, що містить норми й положення, які визначають державні вимоги до рівня розвиненості та вихованості дитини дошкільного віку, а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті. Виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти є обов’язковим для всіх закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності, інших форм здобуття дошкільної освіти.
В умовах воєнного стану через відчуття тривоги, напруги, страху, невизначеності ускладнюється не лише сам процес повноцінної соціалізації дитини. Діти, які вимушені бути переміщеними із зони активних бойових дій, стикаються з проблемою соціальної адаптації, перебуваючи в нових соціальних умовах, перебуваючи у бомбосховищах, інколи непристосованих приміщеннях дуже часто підвищується загроза захворювань легенів (запалення, респіраторні хвороби, тощо).
Враховуючи потреби сьогодення, забезпечення педагогів дошкільних та закладів загально-середньої освіти оновленими матеріалами щодо профілактики туберкульозу, МОН, УІРО за ініціативи міжнародної організації РАТН, яка впроваджує проект «Підтримка зусиль у протидії туберкульозу в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) розробило навчально-методичний посібник для педагогічних працівників закладів освіти які працюють з дітьми від старшого дошкільного віку до учнів 11 класів «Особливості просвітницької роботи щодо запобігання захворюванню на туберкульоз та подолання соціально-психологічних наслідків» (Косенчук О.Г., Новик І.М. Особливості просвітницької роботи щодо запобігання захворюванню на туберкульоз та подолання соціально-психологічних наслідків: методичні рекомендації для педагогічних працівників закладів дошкільної та загальної середньої освіти: [навчально-методичний посібник]. Частина 1. Київ, 2022. 58; Косенчук О.Г., Новик І.М. Особливості просвітницької роботи щодо запобігання захворюванню на туберкульоз та подолання соціально-психологічних наслідків: методичні рекомендації для педагогічних працівників закладів дошкільної та загальної середньої освіти: [навчально-методичний посібник]. Частина 2. Київ, 2022. 104 с.).
Рекомендовано для просвітницької роботи в закладах освіти (лист Державної установи «Центр громадського здоров’я» Міністерства охорони здоров’я України від 18 січня 2022 року №03-09/21/289/22). Схвалено рішенням методичної ради державної установи «Український інститут розвитку освіти» від 29 квітня 2022 року (протокол № 1).
Інформація про туберкульоз для дітей дошкільного віку є складною для сприйняття, однак ознайомлення їх із елементарними профілактичними заходами щодо попередження розповсюдження інфекційних хвороб є допустимим (у т.ч. на туберкульоз). Зокрема через формування у дітей ключової компетентності – здоров’язбережувальної, що проходить червоною лінією через усі освітні напрями дошкільної освіти і має продовження в початковій, загально-середньої освіти.
Практичні матеріали посібника є дієвим освітнім ресурсом для формування у дітей дошкільного та шкільного віку системи знань про інфекційні захворювання, важливість дотримання правил особистості гігієни, піклування про власне здоров’я та здоров’я інших, підтримки людей, які потребують допомоги під час хвороби. Важливим моментом є і той факт, що можемо відслідкувати наступність та системність у роботі щодо формування відповідних знань та умінь здоров’язберігаючої компетентності.
Інноваційній підхід, застосований при розробці навчально-методичного посібника, ґрунтується на запровадженні системного підходу до формування у дітей та підлітків свідомого та толерантного ставлення до проблем та викликів, пов’язаних з туберкульозом, шляхом проведення щорічних позакласних тематичних занять з наростаючим рівнем інформативності, відповідно до розумово-психологічних особливостей учнів від старшої групи закладу дошкільної освіти до випускних класів середньої школи.
Цінним для практиків є розробленні орієнтовні конспекти позакласних занять для дітей різних вікових груп, що можуть використовуватися у освітньому процесі ЗДО і ЗЗСО. Зміст конспектів структуровано відповідно до основних принципів організації освітнього процесу в закладах дошкільної і загальної середньої освіти. Практичні матеріали є дієвим освітнім ресурсом для формування у дітей системи знань про інфекційні захворювання, важливості дотримання правил особистості гігієни, піклування про власне здоров’я та здоров’я інших, підтримки людей, які потребують допомоги під час хвороби. Матеріали посібника орієнтовані на офлайн, дистанційний та змішаний формат навчання.
31.05.2022 р. відбулася дискусійна платформа до Міжнародного дня захисту дітей «Медицина та просвіта – об’єднання заради майбутнього без туберкульозу». Ведуча платформи: Ольга Павлова, заступниця директора проекту РАТН «Підтримка зусиль у протидії туберкульозу в Україні». Під час зустрічі освітні експерти обговорили актуальні питання щодо нових можливостей, які надає реформування освіти на засадах Державного стандарту дошкільної освіти та концепції «Нової української школи» для формування свідомого ставлення дітей та юнацтва до власного здоров’я та здоров’я оточуючих. Крім того, під час обговорення, учасники дискусії спростували найпоширеніші міфи про туберкульоз, що впливають на здоров’я людей. Переглянути захід можна за покликанням