Українська освіта на COP29: ділимося досвідом й закликаємо до співпраці у відбудові з урахуванням екологічних принципів
Зараз триває 29-та Конференція ООН зі зміни клімату (COP29), яка обʼєднує понад 190 країн світу навколо питань екології та сталого розвитку. Окрему увагу на заході надали ролі освіти у формуванні екологічно свідомого суспільства та в досягненні глобальних цілей зі зменшення впливу на клімат.
Українську систему освіти на COP29 представляв Євген Кудрявець, перший заступник міністра освіти і науки України: він брав участь у панельній дискусії на тему освіти для кліматичних дій та в зустрічі міністрів щодо людського розвитку та екологізації освіти.
«Екологічні проблеми від війни, яку розвʼязала росія, не локалізуються тільки в Україні. Понад 6,5 тисяч злочинів проти довкілля — це загроза для всього світу. Та попри всі руйнування, за підтримки партнерів ми зможемо build back greener. У сфері освіти вже є приклади такої співпраці — зокрема, у межах програми LEARN за підтримки Світового банку ми інтегруємо екологічні принципи як в інфраструктурні проєкти, так і в освітні програми. На СОР29 закликаємо до співпраці й інших, адже долаючи наслідки війни, можна також сприяти вирішенню глобальних екологічних викликів, спричинених росією», — зазначив Євген Кудрявець.
Україна — серед країн, які визнають важливість освіти в процесі глобальної екологічної трансформації.
Які рішення впроваджує МОН для поліпшення освіти і стимулювання зеленої трансформації в Україні:
- Зміст освіти: екологічна компетенція є однією з 10 основних компетентностей для життя за НУШ. Знання про екологію і сталий розвиток інтегруються не лише в природничі дисципліни, а й через інші предмети, такі як література, математика, мистецтво та технології. Для підвищення якості викладання екологічної освіти впроваджується «зелена» програма для навчання вчителів в межах програми LEARN, яку підтримує Світовий банк.
- Інфраструктурні рішення: завдяки програмі LEARN — будівництво укриттів, закупівля автобусів для перевезення дітей у школи здійснюватиметься з урахуванням екологічних норм та буде спрямовано на мінімізацію негативного впливу на довкілля. У межах проєкту ми вдосконалюємо підхід до будівництва захисних споруд, орієнтуючись на їхню максимальну енергетичну ефективність. Уже цього тижня Світовий банк зробить перший внесок в держбюджет, тож НУШ отримає стабільний фонд підтримки на 3 роки.
- Ініціативи з енергоефективності: МОН реалізує проєкт «Уроки енергоефективності», який інтегрує теми енергоефективності в навчальні програми з 4 по 11 класи. Планується розробити цифрову платформу для підвищення обізнаності учнів про енергозбереження. Цей проєкт реалізується в межах програми LEARN та є прикладом адаптації наших освітніх політики до викликів війни.
- «Зелені» рішення у відбудові освітньої інфраструктури: одним із прикладів є проєкт «Архітектурна трансформація шкіл», який пропонує п'ять архітектурних рішень для відбудови навчальних закладів з урахуванням, зокрема, екологічних критеріїв та багатофункціональності.
Ми закликаємо міжнародних партнерів підтримати Україну в процесі відбудови з огляду на «зелені» принципи, інвестувати в нашу систему освіти. Разом ми зможемо долати наслідки війни і водночас зменшувати негативний вплив на довкілля і вирішувати глобальні екологічні виклики.