У Запорізькому національному університеті стартує Проект сприяння академічній доброчесності

Запорізький національний університет – один із десяти вітчизняних вишів, у яких працюватиме Проект сприяння академічній доброчесності в Україні (Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project – SAIUP). Він реалізується Американськими радами з міжнародної освіти в партнерстві із Міністерством освіти і науки України та за підтримки Посольства США.
19 квітня 2016 року у ЗНУ презентували проект: координатор Тарас Тимочко та спеціаліст проекту Юлія Солодько. Під час візиту до Запорізького національного університету гості зустрілися з адміністрацією вишу, викладачами та студентами.
Як пояснив Тарас Тимочко, визначення поняття «академічна доброчесність» на законодавчому рівні зустрічається в проекті рамкового Закону України «Про освіту». Ним позначають сукупність етичних принципів і визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу з метою забезпечення довіри до результатів навчання та наукових досягнень.
В англійській мові є два відповідники слова «доброчесність»: «honesty» та «integrity». «Якщо перше з них означає чесність під зовнішнім тиском, зокрема законів, то друге – це свідоме сповідування певних етичних норм і принципів. Ми працюємо з останнім», – зазначив координатор проекту.
Сам проект розрахований на чотири роки і має охопити ціле покоління студентів-бакалаврів, які до моменту отримання дипломів стануть носіями певних цінностей. Планується, що формуванню таких цінностей сприятимуть декілька складників. Це – просвітницький компонент, зокрема проведення семінарів і тренінгів для студентів та викладачів, мотиваційний компонент (організація конкурсів із брендингу та соціальної реклами), а також превентивна складова, яка полягає в розробці нормативної бази як на всеукраїнському рівні, так і на рівні вишів. Йдеться про створення так званих «кодексів честі ВНЗ», які регулюватимуть відносини між викладачами, студентами й адміністрацією вищих навчальних закладів. Там мають бути прописані питання запобігання та санкцій щодо списування, плагіату та хабарництва у вишах.
У той же час представники проекту наголошують, що його метою не є покарання недоброчесних учасників освітнього процесу, радше – зміна суспільної свідомості. «Ми не є антикорупційним чи каральним проектом, скоріше – просвітницькою програмою. Основний наш лейтмотив: «Доброчесність винагороджується». Студентам академічна доброчесність надасть справжні знання, викладачам – підвищення їхнього статусу, а адміністрації вишу – покращення рейтингів та іміджу вищого навчального закладу», – пояснила Юлія Солодько.
Підтримують Проект сприяння академічній доброчесності в Україні його партнери: Міністерство освіти і науки України, Федерація роботодавців України, Українська асоціація студентського самоврядування, аналітичний центр CEDOS, компанія Microsoft Україна, Національний університет «Києво-Могилянська академія», Український католицький університет та Fairfield University (США, Коннектикут).
За словами Тараса Тимочка, три згадані виші мають ґрунтовні напрацювання в галузі боротьби з академічними порушеннями та готові ділитися своїм досвідом. До речі, десять українських університетів-учасників програми обирали за регіональним принципом. Їхній успішний досвід упровадження академічної доброчесності надалі буде використовуватися іншими українськими вишами.
За інформацією ЗНУ