У Запорізькій області стартував пілотний для України проект із створення інклюзивного освітнього середовища

З 1 вересня 11 шкіл Запорізької області стануть першими учасниками практичного пілотного науково-педагогічного експерименту із розвитку інклюзивного освітнього середовища. Ініціатором проекту виступила Голова Благодійного Фонду Порошенка, дружина Президента України Марина Порошенко. Відповідний Наказ Міносвіти № 836 було підписано Міністром освіти і науки України Лілією Гриневич.
Всеукраїнський науково-педагогічний експеримент «Розвиток інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області» буде проводитися у три етапи з липня 2016 до червня 2019 у школах розташованих як у Запоріжжі, так і в інших містах і селищах області. Спеціально для цього у школах створені інклюзивні класи.
У 2016-2017 навчальному році школи приймуть до першого класу десятки дітей з особливими освітніми потребами, які будуть навчатися спільно із своїми однолітками. Проектом також передбачається створення індивідуальних програм розвитку дітей, адаптованих навчальних планів, спільне викладання, тренінговий супровід, співпраця з батьками тощо. Після завершення третього етапу експерименту планується поширити його результати у всіх регіонах України.
«Цей пілотний проект дуже важливий не тільки для Запорізької області, але й для країни в цілому, адже після його завершення ми зможемо застосувати отриманий досвід у будь-якій області України. Важливо, що буде відпрацьовано питання формування баз даних про дітей з особливими освітніми потребами, апробовано прозорий механізм фінансування за принципом «гроші ходять за дитиною», а також ефективні моделі партнерства між інклюзивними та спеціальними навчальними закладами», – підкреслила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
Ініціатори підкреслюють, що експеримент має на меті не лише гуманістичні і науково-пізнавальні результати, а, перш за все, результати практично-дидактичні. Окрім того, він сприятиме підвищенню доступності освіти в Україні.
«Починаючи роботу над програмою впровадження інклюзійної освіти в Україні ми зрозуміли, що попри велику кількість змін у законодавчих та нормативно-правових актах щодо розвитку інклюзивної освіти в Україні, її практичне впровадження на сьогодні знаходиться на низькому рівні. Тому основною метою цього експерименту є напрацювання конкретних відпрацьованих інструкцій, завдяки яким кожен директор та педагогічний колектив загальноосвітніх навчальних закладів матимуть чіткий план дій по створенню умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами. Ми всі зацікавлені у доступній, безпечній та привітній школі для наших дітей, яка допомагатиме дітям розвиватися, набувати дійсно корисного соціального досвіду і пізнавати світ», – розповіла Голова Благодійного Фонду Порошенка Марина Порошенко.
Довідково:
За статистичними даними в 2015/2016 н.р. у загальноосвітніх навчальних закладах різних типів здобували освіту 64 248 дітей з особливими освітніми потребами шкільного віку, зокрема у:
- інклюзивних класах ЗОШ – 2720 учнів;
- спеціальних класах ЗОШ – 5265 учнів;
- класах ЗНЗ – 17301 учень, у тому числі за індивідуальною формою – 11543;
- спеціальних школах (школах-інтернатах) – 38962 учні.
Крім того, 15100 дітей навчалися в спеціальних установах інших систем, де здобували освіту відповідного рівня.
За станом здоров’я не навчалася 7931 дитина віком від 6 до 18 років.
Загальна кількість дітей у Запорізькій області – 289 866, серед них з порушеннями психофізичного розвитку – 35 349, серед яких діти з порушенням мовлення, затримкою психічного розвитку, порушенням опорно-рухового апарату, порушенням розумового розвитку, порушенням зору, аутизмом, порушенням слуху та іншими проблемами психічного розвитку.
Станом на 24.06.2016 р. мережу ЗНЗ Запорізької області складають 600 закладів з контингентом 159 383 учнів, з них у 4-х школах функціонують лише 9 інклюзивних класів, у яких навчаються 24 учні з особливими освітніми потребами.
Детальніше за посиланням.