• A-
    A+

У конкурсі підручників взяло участь майже 16 500 шкіл України, - Павло Полянський

Опубліковано 06 липня 2015 року о 17:23
У конкурсі підручників взяло участь майже 16 500 шкіл України, - Павло Полянський
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України

3 липня 2015 року на засіданні колегії Міністерства освіти і науки України було презентовано підсумки нового конкурсу підручників, які цьогоріч вперше обирали вчителі для учнів 4 і 7 класів. Заступник Міністра освіти і науки України Павло Полянський розповів про новації конкурсу, виклики, що поставали під час його перебігу, й шляхи їхнього вирішення надалі, а також перспективи проведення новоформатного відбору підручників для учнів на наступний рік.

Під час колегії Міністр освіти і науки України Сергій Квіт зазначив, що цьогорічний конкурс підручників є результатом політики Міністерства, яка полягає в тому, що все потрібно віддавати на розгляд громадськості.

За статистичними показниками, участь в конкурсі взяло близько 16 500 шкіл, а це 98,7 % (без урахування окупованих територій України) . Вони обирали кращі підручники для дітей 4 і 7 класів з 257 електронних оригінал-макетів. Перед цим ці підручники пройшли експертизу в 932 експертів, що були обрані з 4692 претендентів шляхом жеребкування в онлайн-режимі (перегляд презентації про підсумки конкурсу).

«Ми започаткували безпрецедентну відкритість і публічність. Усі етапи конкурсу відбувалися в онлайн-режимі за участю журналістів та усіх зацікавлених, скани документів і експертних висновків розміщувалися у відкритому доступі в Інтернеті. Сьогодні кожен може з ними ознайомитися», - наголосив Павло Полянський.

За словами заступника Міністра, ключовою відмінністю цьогорічного конкурсу від усіх попередніх є те, що Міністерство створило всі необхідні умови, аби вибір підручника здійснювали безпосередньо вчителі. Чи скористалися вони цією можливістю - це вже відповідальність кожного педагога. Зі свого боку, Міністерство спеціально долучило до розробки умов конкурсу громадськість, вчителів, експертів, представників книговидавців, унеможлививши участь будь-кого з чиновників у відборі підручників чи їхній вплив на перебіг або результати конкурсу. Жоден чиновник не увійшов до складу Конкурсної та Апеляційної комісій.

Окрім того, цього року вперше був застосований електронний формат: ві??бір здійснювався через Інтернет на спеціальній платформі – Репозитарії, де вчителі мали доступ до електронних версій підручників. Павло Полянський подякував спеціалістам, які створили Репозитарій, оскільки це був абсолютно волонтерський проект (МОН не вкладало жодних коштів у проект).

Наступного року, у такому ж форматі абсолютної відкритості, контролю громадськості та ключової ролі вчителя у відборі – конкурс планується проводити вже для підручників 5 і 8 класів. Однак під час перебігу цьогорічного відбору також постали серйозні виклики, які надалі потребують вирішення. Одним із наріжних каменів, зокрема, стала низька фаховість або недобросовісність частини експертів, а відтак – низька якість аналізу підручників та експертних висновків (наприклад, деякі висновки експертів складалися з одного речення).

Під час засідання колегії Павло Полянський вніс пропозицію щодо створення спеціальної сертифікованої програми для підготовки експертів конкурсу, що потрібно розпочинати вже найближчим часом.

«Також надалі ми маємо передбачити, з одного боку - заохочення, в тому числі й фінансове, для добросовісних експертів. З іншого боку - потрібно передбачати санкції щодо тих експертів, які взявши ці заохочення все одно недобросовісно зробили свою роботу», - зазначив заступник Міністра.

Насамперед буде розпочата робота над вдосконаленням положення про конкурс з чітким визначенням функцій Конкурсної комісії. Інститутам післядипломної освіти, в свою чергу, потрібно працювати над покращенням серед вчителів рівня користування комп’ютерними технологіями та Інтернет-мережею, оскільки чимало шкіл мали труднощі з реєстрацією. Наприкінці було зазначено про необхідність створити окрему стабільну платформу для апробації підручників, яка буде відкритою для вчителів, і де педагоги зможуть детальніше вивчати оригінал-макети підручників та висловлювати свої зауваження щодо доопрацювань у них.

Однак, ще актуальним залишається питання фінансування державою нових підручників для дітей 4 і 7 класів. За словами Павла Полянського, сьогоднішні кошти у держбюджеті призначені на видрук підручників для дітей соціально вразливих категорій (Закон України «Про державний бюджет на 2015 рік»). Це близько 87,3 млн. гривень, за які підручниками буде забезпечена кожна 9 дитина у четвертому класі та кожна 10 дитина в сьомому класі. Для того, щоб інші 91% четвертокласників і 90 % семикласників отримали підручники, потрібно ще 365,7 млн гривень. Заступник Міністра висловив надію, що з огляду на постійне зростання кількості дітей з категорії малозабезпечених сімей, а також стратегічну важливість освіти в європейському розвитку країни, державі все ж вдасться знайти додаткове фінансування. Зі свого боку, Міністерство для вирішення проблеми подало всі необхідні та аргументовані розрахунки.

Колегією МОН було затверджено список підручників для учнів 4-х і 7-х класів, які брали участь в конкурсі, для надання грифу Міністерства освіти і науки України, серед них: 97 підручників для 4 класу, 156 підручників для 7 класу. До списку не увійшло три підручники, які отримали «0» голосів, та один підручник, який видавництво самостійно зняло з конкурсу.

 

Перегляд презентації про підсумки конкурсу підручників для учнів 4-х і 7-х класів.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux