Психоемоційний стан викладачів і студентів: як себе почувають учасники освітнього процесу в ЗВО?

Більшість викладачів закладів вищої освіти в Україні відчуває середній або високий рівень професійного вигорання, а значна частина студентів скаржиться на виснаження. Такими є результати опитування, проведеного ініціативою «Ти як?» за підтримки Міністерства освіти і науки України у 29 закладах вищої освіти України.
Анкетування щодо психоемоційного стану учасників освітнього процесу було проведено в межах проєкту «Спільнота університетів "Ти як?"», який є складником Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» — ініціативи першої леді Олени Зеленської. В опитуванні взяли участь 1409 викладачів (жінки — 75%, чоловіки — 25%) і 2295 здобувачів освіти (жінки — 65,2%, чоловіки — 33,6%, не зазначили стать — 1,2%).
Як показали результати, низький рівень професійного вигорання мають лише 42% викладачів. У 45% респондентів він середній — саме ця частина опитаних потребує психосоціальної підтримки, щоб запобігти поглибленню проблеми. 13% опитаних відчувають значне емоційне та фізичне виснаження, що могло накопичуватися тривалий час: людина з високим рівнем професійного вигорання найчастіше вже зранку відчуває втому, стає байдужою до роботи та втрачає мотивацію.
Критична точка зламу настає після 6–10 років професійного стажу.
- Саме тому важливо, щоб ЗВО мали простори підтримки та відновлення ментального здоров’я. І якщо у викладача середній або високий рівень професійного вигорання, потрібно діяти.
- Пріоритетом є звернення до фахівців з ментального здоров’я та забезпечення балансу між роботою та відпочинком. Варто також зменшити навантаження, мінімізувати нові зобов’язання, делегувати окремі завдання, а у складних випадках — взяти тимчасову паузу в професійній діяльності.
- Опитування «Психоемоційний стан викладачів і студентів спільноти університетів «Ти як?» також дало змогу виявити характерні показники стресу та тривожності серед здобувачів освіти.
- Кожен десятий студент (11,9%) живе в умовах значного стресу, ще понад дві третини (67,1%) відчувають середній рівень стресу. І лише 21% респондентів повідомили, що їхній рівень стресу є низьким, тобто переважно успішно справляються з життєвими викликами.
- Ситуація з тривожністю схожа: приблизно 13% студентів мають високий рівень — це ті, кому справді важко впоратися з внутрішньою напругою. У 63,3% респондентів цей показник середній, а ще 24,1% респондентів мають низький рівень тривожності.
- Опитування також дало змогу сформувати психоемоційний профіль студентів — умовний «зріз» їхнього емоційного стану, здатності справлятися з навантаженням і зберігати ресурсність.
- Майже половина студентів (47,2%) увійшла до категорії «ресурсних» — вони зберігають стійкий позитивний настрій, мають низьку тривожність і достатній внутрішній ресурс, щоб протистояти стресу.
- Ще 27% учасників дослідження опинилися у «групі ризику». Вони відчувають втому, але все ще зберігають позитивне ставлення до навчання та мають добрий настрій.
- Чверть респондентів (25,8%) потрапили до категорії «виснажених». У них фіксують високі показники тривожності, пригнічення та емоційного виснаження. Обом цим групам вже зараз потрібна психосоціальна підтримка та психологічна допомога. І саме заклад освіти має бути простором, де їх можна вчасно отримати.
Повна версія опитування на платформі «Ти як?» за посиланням.
Також МОН наразі має власний пріоритетний проєкт у межах «Ти як?» та сприяє інтеграції компонента ментального здоров’я в освіті на всіх рівнях.
Супровід розроблення та впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» — ініціативи першої леді Олени Зеленської — здійснює Координаційний центр з психічного здоров’я за експертної підтримки Всесвітньої організації охорони здоров’я.