Плекання ментального здоров’я у сфері освіти: відбулося засідання МКР








У межах ініціативи першої леді Олени Зеленської з розроблення та впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я відбулося восьме, розширене засідання Міжвідомчої координаційної ради (МКР) з питань охорони психічного здоров’я та надання психологічної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії рф проти України.
У зустрічі взяли участь міністр освіти і науки Оксен Лісовий і його заступниця Євгенія Смірнова.
Упродовж заходу кожне з 11 міністерств-учасників підбило проміжні підсумки в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я та презентувало свої проєкти.
Міністерство освіти і науки України повідомило про результати забезпечення психологічною підтримкою учасників освітнього процесу:
- понад 190 тис. педагогічних працівників пройшли навчання у сфері ментального здоров’я;
- понад 186 тис. учителів і учнів опанували навички психологічної підтримки;
- фахівці психологічної служби надали понад 4,5 млн консультацій;
- 50 тис. освітян узяли участь у супервізійних та інтервізійних групах із різних тем;
- внесено зміни та подано пропозиції до нормативно-правових актів;
- розроблено матеріали науково-методичного забезпечення (24 одиниці) тощо.
У контексті ментального здоров’я МОН має два основні напрями роботи: трансформація змісту освіти та психологічної служби в системі освіти. Перший компонент означає, що в процес навчання впроваджуватимуть зміни, що будуть спрямовані на підтримку психічного здоров'я учасників освітнього процесу.
Зокрема, вносяться зміни до Державного стандарту початкової освіти щодо знань і умінь, збереження й зміцнення психічного здоров’я та до Положення про акредитацію освітніх програм щодо врахування компонента ментального здоров’я. Також зараз триває апробація мобільного застосунку для батьків і вихователів дітей 3–6 років та впроваджується модельна навчальна програма курсу для 7–9 класів «Здоров’я, безпека та добробут».
Для успішної трансформації сфери ментального здоров’я будуть упроваджені зміни також у психологічній службі в системі освіти. Зокрема, уже розробляють Концепцію реформування психологічної служби у системі освіти України на період до 2030 року та наказ «Про внесення змін до Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти», проводять аудит навчальних програм відповідного спрямування. Нині затверджено такі типові програми підвищення кваліфікації для педагогічних працівників закладів освіти щодо посилення психологічної компетентності:
- «Плекання резилієнтності в закладі освіти»;
- «Психолого-педагогічна підтримка дітей, батьків та педагогів в умовах надзвичайної ситуації»;
- «Психолого-педагогічні методи та інструменти роботи з психологічною травмою, обумовленою воєнним станом»;
- «Організація безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти».
Сфера ментального здоров’я є важливою частиною роботи Міністерства освіти і науки України. МОН працює над тим, щоб надати можливість освітянам, дітям та їхнім батькам / опікунам набути навички саморегуляції і психологічної стійкості, з одного боку, а з іншого — створити в закладах освіти умови для формування безпечного психосоціального простору.
Супровід розроблення та впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я забезпечує Координаційний центр з психічного здоров'я Кабінету Міністрів України за експертного партнерства та підтримки ВООЗ. Майданчиком для ухвалення рішень є Міжвідомча координаційна рада Кабінету Міністрів України.