Перший заступник Міністра освіти і науки України Інна Совсун взяла участь у роботі 38-ї сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО
Перший заступник Міністра освіти і науки України Інна Совсун взяла участь у роботі 38-ї сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО (Париж, 3-18 листопада 2015 року) як член офіційної делегації України.
Перший заступник Міністра працювала у профільній Комісії з питань освіти, де, зокрема, розглядався звіт щодо напрацювання Глобальної Конвенції з Визнання Кваліфікацій у Вищій Освіті.
Під час засідання Комісії у своєму ви??тупі Інна Совсун зазначила, що розробка такого універсального документу є вкрай важливою задля розвитку академічних зв’язків та мобільності студентів. Загальноприйнята та зрозуміла система визнання документів про вищу освіту має сприяти міжуніверситетським обмінам та працевлаштуванню.
Як підкреслила Перший заступник Міністра, така Глобальна Конвенція має брати до уваги ті специфічні виклики, що склалися в Україні та деяких інших країнах, а саме тимчасову окупацію чи невизначений статус територій. Інна Совсун заявила, що Україна не визнає документи про освіту, видані окупаційною владою на тимчасово окупованих територіях Криму та Донбасу, та відповідно не може проводити процедуру їхнього визнання. Проте трапляються випадки, коли дипломи з цих територій заміняють на дипломи з російських університетів, намагаючись таким чином уникнути неможливості визнання недійсних документів.
Перший заступник Міністра наголосила на цьому і на засіданні профільного комітету Генеральної конференції ЮНЕСКО та закликала міжнародних партнерів звертатись до Міністерства освіти і науки України щодо усіх документів про освіту, які ті отримують для процедури визнання від громадян Росії, чи жителів Криму, якщо такі документи містять незрозумілу чи підозрілу інформацію.
Окрім того, було підкреслено, що Україна готова розробити окремий порядок для власників документів про освіту з Криму, які було отримано після окупації Автономної Республіки Крим Російською Федерацією. Міністерство освіти і науки України напрацьовує відповідну процедуру.
З основними пунктами виступу Інни Совсун на Коміcії з питань освіти 38-ї сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО можна ознайомитись нижче.
- Україна підтримує успішну Глобальну конвенцію з визнання кваліфікацій у вищій освіті, оскільки це забезпечить цілісність вільного руху студентів між університетами і ринками праці.
- Керуючись саме цим, ми просимо вас розглядати ситуацію в Україні та інших країнах, що зіштовхнулись із схожими викликами національному суверенітету, як проблему, яка спонукає міжнародну спільноту зрозуміти наскільки важливим є те, на що Глобальна конвенція спрямована, - визнання міжнародних ступенів у спосіб, що є етичним, дотримується міжнародних законів і зміцнює довіру між націями.
- Окупація Автономної Республіки Крим Російською Федерацією суттєво впливає на всі сфери політичного і суспільного життя українських громадян. Освітня система не є незалежною від небезпечних наслідків, які виникли в результаті окупації.
- Україна не визнає школи та університети, що зараз функціонують у тимчасово окупованому Криму та деяких тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, як і документів про освіту, що видаються цими інституціями під контролем Російської Федерації чи інших нелегітимних окупаційних властей.
- Будь-яка іноземна держава, що визнає такі ступені, автоматично визнає незаконну окупацію українських територій та порушує міжнародне законодавство.
- З минулого року ми постійно отримуємо тривожні новини про те, що деякі російські університети видавали дипломи російського зразка тим українським студентам, академічні довідки яких видавалися інституціями на окупованих територіях
- Нещодавно ми отримали доказ, який підтверджує цю практику. Міністерство освіти і науки України отримало для проведення процедури визнання російський диплом, виданий українському студенту за уявний повний навчальний період у російському університеті.
- Насправді виданий диплом базувався на академічній довідці за одинадцять з дванадцяти семестрів, завершених у Луганському державному медичному університеті, що знаходиться на окупованих територіях.
- Підстава надання ступеня і його легальність у контексті теперішньої окупації викликає питання. Адже попередні семестри було завершено у Луганському університеті, що не визнається Україною.
- Крім того, деякі російські дипломи, видані українським громадянам та надіслані до Міністерства освіти і науки України для проходження процедури визнання, не містили жодної інформації про попереднє місце навчання.
- Нечіткість документів з??бов’язує Міністерство перевіряти статус студента у внутрішній українській освітній базі даних. Це робиться для того, щоб переконатись, що російський університет не видав диплом студенту, який закінчив навчання у закладі, розташованому на тимчасово окупованих територіях.
- Україна звертається до міжнародних партнерів із проханням бути особливо обережними з дипломами, виданими Російською Федерацією у 2014 та 2015 роках.
- На виконання пункту 5.2 Конвенції, у яких висвітлюється положення про довіру та етику, Україна пропонує свою підтримку та висловлює готовність перевіряти, у разі надходження запиту, будь-які російські дипломи, у яких так само нечітко зазначається попереднє місце навчання. Таким чином можна буде переконатись, що документи не видавались студентам із невизнаних кримських університетів.
- Для того, щоб забезпечити освітні права своїм громадянам на тимчасово окупованих територіях, Україна запроваджуватиме особливі процедури визнання для студентів, які отримали дипломи, видані навчальними закладами, що розташовані на цих територіях.
- Ми просимо наших партнерів серйозно поставитись до цього питання, оскільки це може призвести до ненавмисного порушення міжнародних зобов’язань.
- Сьогодні ми мусимо зробити певні кроки, щоб зберегти те, що ця конвенція прагне досягти в майбутньому.
- Успіх у цьому сенсі включає в себе таку процедуру визнання іноземних ступенів, яка здійснюється із дотриманням міжнародних законів та дуже обережно визначає шляхи визнання світовою спільнотою ступенів у тих регіонах, де міжнародні закони порушуються.
- Україна просить, щоб міжнародне співтовариство прийняло її пропозицію перевіряти російські документи про освіту через національну базу даних України, як прояв поваги до національних освітніх систем для того, щоб плекати довіру та переконатися, що шахрайські практики з визнанням кваліфікацій не вчиняються, підриваючи зусилля цієї Глобальної конвенції.