Доступна, безпечна та енергонезалежна: ПРООН та Уряд Німеччини розробили концепт відбудови українських шкіл



Ініціатива стане орієнтиром для відновлення пошкоджених унаслідок війни навчальних закладів, а також для будівництва нових
Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Уряду Німеччини й у співпраці з Міністерством освіти і науки України проаналізували стан освітньої інфраструктури та підготували концепт відбудови українських шкіл.
У фокусі запропонованих покращень — найактуальніші під час воєнного стану рішення: облаштування укриттів й евакуаційних виходів, опалення приміщень у зимовий період, універсальний дизайн і гендерно орієнтований підхід.
Модель «Нової школи» багатошарова і включає такі напрями модернізації: ремонт будівлі школи, реформа системи харчування, реалізація принципів безпеки й енергоефективності у просторових рішеннях, оновлений підхід до організації освітнього і наукового секторів, спорту й дозвілля, а також благоустрою. Усе це необхідно, щоб створити максимально безпечне й доступне освітнє середовище, в якому буде затишно перебувати кожному та кожній.
Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий зазначив, що у багатьох громадах школа стає осередком, навколо якого гуртуються українці. Саме тому одним із пріоритетів концепту «Нової школи» є безбар’єрність. «Якщо діти почуватимуться у школі впевнено, вони зможуть посилювати творчий, науковий, спортивний, технологічний капітал нашої країни. Але доступність навчального закладу — це не тільки про учнів. Це про змогу викладачів працювати у гідних і комфортних умовах. Це про те, щоб рідні наших школярів, незважаючи на стан здоров’я, мали змогу вільно завітати в школу до своєї дитини», — наголосив пан Лісовий.
Посол Німеччини в Україні Мартін Єґер наголосив, що забезпечення комфорту, безпеки та енергонезалежності українських шкіл має стати нормою для всіх навчальних закладів упродовж кількох років. «Підтримка відновлення українських шкіл — ключовий елемент національної стратегії відновлення. Тепер ці зусилля матимуть чіткі рамки та якісну модель для наслідування», — зазначив пан Єґер.
Постійний представник ПРООН в Україні Яко Сільє звернув увагу на важливість гендерно орієнтованого підходу в облаштуванні шкіл. «Ми оперативно реагуємо на виклики сьогодення. Один із них — відбудова та модернізація освітніх закладів, усунення бар’єрів і стереотипів, які зі шкільної парти впливають на дітей. Сьогодні ми переконалися: немає «чоловічих» і «жіночих» професій. Якщо дитина цікавиться предметом, наше завдання — зробити все можливе, щоб цей учень або учениця мали змогу його вивчати», — сказав пан Сільє.
Довідково
За прогнозами Швидкої оцінки шкоди та потреб на відновлення України (RDNA3), 13 % усієї освітньої інфраструктури України пошкоджено внаслідок бойових дій, серед них приблизно 4 000 навчальних закладів.
Концепт «Нової школи» передбачає низку покращень, які відповідають вимогам часу, як-от встановлення арочних металодетекторів і бронеплівки, облаштування евакуаційних виходів і повноцінних кабінетів медичної допомоги. Для підземних шкіл, які вже будуються у прифронтових громадах, обов’язковим елементом є встановлення потужних вентиляційних систем. Водночас актуальними для всіх без винятку закладів є енергоефективні рішення.
Разом із Урядом Німеччини ПРООН в Україні розпочала відбудову 11 українських шкіл, які постраждали від війни, у Кіровоградській, Львівській, Полтавській, Хмельницькій і Черкаській областях.