У 2017 році Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами передбачені видатки в обсязі 209458,3 тис. гривень.
Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88.
Протягом 2011-2017 років мережа інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, суттєво зменшилася. Зокрема, кількість дитячих будинків зменшилася на 67 відсотків та шкіл-інтернатів для дітей зазначеної категорії – на 86 відсотків.
Порівняно з 2015/2016 навчальним роком на 5,1 відсотка (з 276 до 262) зменшилася кількість спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та кількість учнів у них (з 32,6 тис. до 31,7 тис.).
Натомість на 22,4 відсотка збільшилася мережа навчальних закладів для дітей зі складними порушеннями розвитку (навчально-реабілітаційних центрів) та відповідно учнів у них: 2015/2016 н. р. – 58 закладів (6,4 тис. учнів), 2016/2017 н. р. – 71 (7,9 тис. учнів).
На 7 відсотків (з 5,3 тис. до 5,7 тис.) збільшилася кількість учнів з особливими потребами, для яких навчально-виховний процес організовано в спеціальних класах загальноосвітніх шкіл за місцем проживання дітей.
Стійка оптимізація закладів інституційного виховання, насамперед, зумовлена впровадженням інклюзивного навчання та збільшенням кількості дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів.
Сучасна державна політика, нормативно-правові зміни сприяють формуванню нової суспільної філософії щодо дітей та дорослих з особливими потребами.
Завдяки створеним умовам щороку зростає кількість дітей з особливими потребами, які навчаються в інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів. Так, у 2016/2017 навчальному році в інклюзивних класах навчаються 4180 учнів, що на 53,6 відсотка (або на 1460 учнів) більше порівняно з 2015/2016 навчальним роком (2720 учнів).
З метою забезпечення кваліфікованої допомоги в засвоєнні навчального матеріалу учнями з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році до штатних розписів уведено 1825 посад асистентів учителя (у 2015/2016 навчальному році – 994 посади).
Надзвичайно проблемним залишається питання непристосованості інфраструктури до особливих потреб осіб з інвалідністю: недоступність або дуже обмежена доступність від загальної кількості навчальних закладів, будівель житлових приміщень, лікувально-профілактичних, реабілітаційних установ, об’єктів соціального призначення.
За статистичними даними у 2016/2017 н. р. із загальної кількості загальноосвітніх навчальних закладів 16395 доступні лише до першого поверху – 12652 (77,2 відсотка), доступні до другого поверху 69 закладів (0,4 відсотка), доступні до третього поверху – 22 заклади (0,13 відсотка), до четвертого і наступних поверхів доступними є лише 11 будівель загальноосвітніх навчальних закладів.
Для прикладу: у місті Києві із 463 загальноосвітніх навчальних закладів доступними до першого поверху є лише 155 (33,4 відсотка), у Львівській області з 1339 загальноосвітніх навчальних закладів доступними до першого поверху є лише 577 (43 відсотка) у Тернопільській області із 820 загальноосвітніх навчальних закладів доступними до першого поверху є 439 (53,5 відсотка).
Проведена конструктивна робота щодо доступності навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами у Хмельницькій області – 99 відсотків, закладів є доступними до першого поверху, Чернівецькій – 98,5 відсотків, Рівненській області – 97,8 відсотків.
№
|
Назва областей
|
2014/2015 н.р.
|
2015/2016 н.р.
|
2016/2017 н.р.
|
1 |
Вінницька
|
31
|
42
|
113
|
2 |
Волинська
|
145
|
156
|
268
|
3 |
Дніпропетровська
|
152
|
168
|
237
|
4 |
Донецька
|
0
|
81
|
108
|
5 |
Житомирська
|
83
|
158
|
260
|
6 |
Закарпатська
|
74
|
108
|
151
|
7 |
Запорізька
|
57
|
66
|
147
|
8 |
Івано-Франківська
|
5
|
13
|
54
|
9 |
Київська
|
232
|
287
|
443
|
10 |
Кіровоградська
|
58
|
99
|
188
|
11 |
Луганська
|
9
|
12
|
35
|
12 |
Львівська
|
97
|
62
|
149
|
13 |
Миколаївська
|
33
|
39
|
32
|
14 |
Одеська
|
92
|
99
|
118
|
15 |
Полтавська
|
176
|
200
|
266
|
16 |
Рівненська
|
86
|
109
|
197
|
17 |
Сумська
|
37
|
42
|
72
|
18 |
Тернопільська
|
44
|
31
|
68
|
19 |
Харківська
|
24
|
24
|
33
|
20 |
Херсонська
|
116
|
110
|
154
|
21 |
Хмельницька
|
212
|
209
|
227
|
22 |
Черкаська
|
56
|
54
|
135
|
23 |
Чернівецька
|
8
|
130
|
169
|
24 |
Чернігівська
|
56
|
76
|
112
|
25 |
м. Київ
|
282
|
345
|
444
|
|
Усього
|
2165
|
2720
|
4180 |
Назва області |
№
|
ЗНЗ з інклюзивним навчанням |
Кількість інклюзивних класів
|
Кількість учнів в інклюзивних класах
|
Уведено асистентів вчителів
|
ЗНЗ із спеціальними класами
|
Кількість спеціальних класів при ЗНЗ
|
Кількість
учнів у спеціальних класах ЗНЗ |
Кількість учнів у спеціальних класах при школах-інтернатах
|
Вінницька
|
1 |
62 |
94 |
113 |
57 |
1 |
1 |
5 |
0 |
Волинська
|
2 |
143 |
213 |
268 |
88 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Дніпропетровська
|
3 |
76 |
154 |
237 |
123 |
21 |
90 |
1307 |
724 |
Донецька
|
4 |
14 |
34 |
108 |
4 |
4 |
15 |
277 |
0 |
Житомирська
|
5 |
137 |
241 |
260 |
244 |
3 |
9 |
109 |
0 |
Закарпатська
|
6 |
82 |
130 |
151 |
116 |
8 |
20 |
131 |
33 |
Запорізька
|
7 |
45 |
75 |
147 |
52 |
25 |
88 |
1039 |
263 |
Івано - Франківська
|
8 |
42 |
52 |
54 |
47 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Київська
|
9 |
148 |
301 |
443 |
291 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Кіровоградська
|
10 |
87 |
112 |
188 |
18 |
4 |
19 |
213 |
96 |
Луганська
|
11 |
14 |
26 |
35 |
20 |
1 |
2 |
15 |
0 |
Львівська
|
12 |
52 |
101 |
149 |
55 |
4 |
9 |
91 |
52 |
Миколаївська
|
13 |
17 |
27 |
32 |
28 |
7 |
22 |
237 |
50 |
Одеська
|
14 |
38 |
70 |
118 |
38 |
2 |
14 |
127 |
0 |
Полтавська
|
15 |
105 |
202 |
266 |
138 |
2 |
14 |
152 |
20 |
Рівненська
|
16 |
98 |
149 |
197 |
80 |
3 |
8 |
52 |
0 |
Сумська
|
17 |
24 |
44 |
72 |
21 |
1 |
1 |
5 |
0 |
Тернопільська
|
18 |
21 |
42 |
68 |
34 |
3 |
25 |
273 |
273 |
Харківська
|
19 |
8 |
20 |
33 |
6 |
1 |
1 |
6 |
0 |
Херсонська
|
20 |
51 |
101 |
154 |
36 |
13 |
75 |
829 |
108 |
Хмельницька
|
21 |
57 |
150 |
227 |
55 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Черкаська
|
22 |
71 |
116 |
135 |
42 |
2 |
2 |
17 |
0 |
Чернівецька
|
23 |
31 |
60 |
169 |
52 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Чернігівська
|
24 |
62 |
90 |
112 |
80 |
6 |
18 |
199 |
29 |
м. Київ
|
25 |
33 |
111 |
444 |
100 |
15 |
57 |
585 |
0 |
Усього |
|
1518 |
2715 |
4180 |
1825 |
126 |
490 |
5669 |
1648 |
Завдяки об’єднанню зусиль місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування вдалось створити сприятливі умови для відкриття і функціонування інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти України.
Рік
|
Кількість груп
|
Чисельність в них дітей
|
2016
|
116
|
1 774
|
2017
|
275
|
4 731
|
Тип групи компенсуючого типу
|
Кількість груп
|
Чисельність в них дітей
|
Спеціального призначення
|
4 137
|
65 606
|
Санаторні групи
|
1 386
|
31 047
|