Реформа «Нова українська школа», яка стартувала у 2018 році, потребує аналізу ефективності її реалізації. З ініціативи Міністерства освіти і науки України громадська організація «Центр підтримки освітніх реформ» у співпраці з Командою підтримки реформ МОН за фінансової підтримки Швейцарії через Швейцарську Агенцію розвитку та співробітництва і Міжнародного фонду «Відродження» провели у 2019 році комплексне дослідження ефективності впровадження НУШ. Базовим нормативним документом, який визначав мету, зміст і процедури здійснення моніторингу, став наказ Міністерства освіти і науки України № 1274 від 8 жовтня 2019 року «Про затвердження програми проведення моніторингового дослідження впровадження реформи “Нова українська школа” у закладах загальної середньої освіти».
З-поміж завдань дослідження було:
Для реалізації дослідження був розроблений стратифікований двоступеневий дизайн вибірки. Загальний обсяг вибірки закладів освіти склав 150 шкіл, які розділені на 3 страти за типом закладу: загальноосвітні, спеціалізовані (з поглибленим вивченням окремих навчальних предметів; на момент проведення дослідження статути закладів загальної середньої освіти ще не було змінено відповідно до нового ЗУ «Про освіту») та пілотні (учасники всеукраїнського експерименту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти»).
Результати дослідження викладені у семи тематичних розділах та одному узагальнюючому:
У 2019 році відбувся перший етап дослідження. До нього були залучені учні третіх класів, які пішли до школи у 2017 році, зокрема учні пілотних класів. Наступний етап буде проведено за сприятливої епідемічної ситуації. У ньому візьмуть участь учні, які пішли до школи після 2018 року та навчаються за новим Державним стандартом початкової освіти. Такий підхід дозволить отримати результати щодо володіння наскрізними уміннями учнями початкової школи, які навчалися до та після запровадження реформи НУШ.
Із 2017 року державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики» проводить моніторингові дослідження процесу впровадження реформи «Нова українська школа» в початкових класах. Ці дослідження відбуваються на базі пілотних шкіл, які беруть участь в експерименті за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти».
Мета досліджень полягає у визначенні особливостей процесу впровадження нових підходів до навчання в початковій школі. Серед респондентів на різних етапах моніторингу – регіональні тренери НУШ, директори та заступники директорів закладів загальної середньої освіти, вчителі пілотних класів та батьки учнів цих класів.
У грудні 2016 року в Україні було започатковано проведення довготривалого загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти». Започаткування моніторингу було зумовлено стартом реформи «Нова українська школа» та необхідністю доказової бази про ступінь її ефективності. Дослідження проводить Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО).
Перший етап дослідження відбувся у 2018 році. Він дав змогу зібрати актуальні й достовірні дані про стан та якість системи початкової освіти до впровадження нового Державного стандарту початкової освіти. Цей етап був необхідний, зокрема, для можливості порівняння сформованості читацької та математичної компетентностей дітей, які навчаються в Новій українській школі та тих, хто навчались за попереднім Держстандартом.
Наступні цикли дослідження відбудуться у 2021, 2023 та 2025 роках. Вони дозволять простежити зміни в якості початкової освіти за результатами впровадження нової освітньої парадигми.
Під час першого етапу було досліджено такі теми: сформованість читацької та математичної компетентностей, передумови й результати навчання, а також булінг у початковій школі. Із загальними результатами з усіх тем можна ознайомитись в короткому інформаційному буклеті.
Результати моніторингового дослідження за темами:
Методологія та технологія моніторингового дослідження, статистичні дані – на сайті УЦОЯО.
За дорученням Міністерства освіти і науки України № 4/47-24 від 04.01.2024 ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» було проведено моніторингове дослідження якості підготовки працівників регіональних закладів післядипломної педагогічної освіти до науково-методичного супроводу впровадження Державного стандарту базової середньої освіти (далі — ДСБСО) та якості підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників пілотних закладів загальної середньої освіти на виконання пп. 11–12 другого формувального етапу Програми реалізації інноваційного освітнього проєкту всеукраїнського рівня на 2021-2027 роки за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» (наказ Міністерства освіти і науки України від 02.04.2021 р. №406).
Моніторинговим дослідженням, яке передбачало онлайн опитування фахівців закладів ППО, керівників та педагогічних працівників пілотних ЗЗСО і проводилося на онлайн платформі Google Forms, було охоплено 884 фахівців 22 регіональних закладів ППО і 1503 педагогічних працівників 144 пілотних ЗЗСО.