Мережа спеціальних закладів загальної середньої освіти у порівнянні з попереднім роком зменшилась на 20 одиниць і у 2022/2023 н. р. становить 290 закладів (2021/2022 н. р. – 310 закладів) з контингентом 34029 учнів (у 2021/2022 н. р. – 36294 учнів), з них 2270 – діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування:
77 – навчально-реабілітаційних центрів (8255 учнів) для дітей зі складними порушеннями розвитку;
239 спеціальних закладів освіти, які мають пансіони (інтернатні відділення), де навчаються 27635 учнів, з них 2104 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 6090 учні приходять тільки на навчання; 1358 дітей дошкільного віку, з них 34 – діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
За офіційними статистичними даними в результаті розвитку інклюзивного навчання
У 2022/2023 н. р. кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах ЗЗСО збільшилась на 1175 осіб і становить 33861 учнів (у 2021/2022 – 32686 учнів). Кількість інклюзивних класів зросла на 1779 одиниць і становить 24995 таких класів (було 23216 класів)
Для забезпечення особистісно орієнтованого навчання в інклюзивних класах введено 22685 ставок асистентів учителів.
Загалом за останні роки досягнуто:
зростання більше ніж у 4,7 разів кількості учнів, охоплених інклюзивним навчанням:
збільшення кількості асистентів учителя у 6 разів:
зростання кількості інклюзивних класів у 5 разів:
збільшення кількості закладів загальної середньої освіти, в яких організовано інклюзивні класи у 2,7 разів:
У 2021 році за кошти державного бюджету для здобувачів освіти з ООП надруковано 40 назв підручників загальним накладом 139562 примірника, зокрема:
Водночас, 3 назви навчально-методичних посібника для педагогічних працівників, які працюють з учнями з особливими освітніми потребами, загальним накладом 35910 примірників.
У 2022 році - 20 назв підручників загальним накладом 26 415 примірників, з них: 1 назва (у 2-х частинах) для учнів 5 класу зі зниженим зором загальним накладом 3 692 примірники та 19 назв підручників для сліпих учнів 5, 8 та 9 класів (рельєфно-крапковим шрифтом) загальним накладом 22 723 примірники.
Водночас, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 р. № 41 «Про затвердження Порядку забезпечення підручниками та посібниками здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників» видання підручників і посібників для осіб з особливими освітніми потребами здійснюється на 160 відсотків фактичної їх кількості. Тому спеціальні заклади освіти стовідсотково забезпечені навчальною літературою.
В Україні розбудована і продовжує функціонувати мережа інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ). Вони забезпечують системний, кваліфікований психолого-педагогічний супровід здобувачів дошкільної та загальної середньої освіти.
ІРЦ забезпечені за рахунок держави заробітною платою, обладнанням відповідно до розробленого Міністерством переліку, комплектами сучасних світових методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей.
Усі ІРЦ діджиталізовано, функціонує інформаційна освітня система АС ІРЦ та сайт для забезпечення зручного доступу до послуг, що особливо актуально в сучасних реаліях адаптивного карантину. Створено мобільний додаток на платформах IOS та Android, що поліпшить доступ до послуг.