Завершився перший етап пілотного проєкту із впровадження дуальної форми здобуття освіти у закладах фахової передвищої та вищої освіти України. МОН у співпраці з Представництвом Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні та державною установою «Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти» підготувало Аналітичний звіт за результатами першого року його реалізації.
Результати першого року реалізації пілотного проєкту, який розпочався у жовтні 2019 року (наказ МОН) і до якого було залучено 44 заклади фахової передвищої та вищої освіти, підтвердили:
Відповідно до Концепції підготовки фахівців основними результатами впровадження дуальної форми здобуття освіти є:
Партнерами закладів вищої та фахової передвищої освіти можуть виступати не тільки представники великого та середнього бізнесу, але й ФОПи 2-ої та 3-ої груп, що мають право наймати співробітників. Такі партнерства можуть бути цікавими, особливо в регіонах із невеликими промисловими потужностями за відповідними спеціальностями:
Формування моделей дуальної форми здобуття освіти може бути різним – заклад освіти може самостійно прийняти рішення щодо її впровадження, до закладу можуть також звернутись роботодавці з ініціативою щодо її впровадження за спеціальностями, в яких вони зацікавлені, або здобувачі освіти, які навчаються за денною формою, за власним бажанням можуть обрати таку форму навчання.
Основні причини, що спонукають здобувачів вищої освіти обирати дуальну форму навчання:
Оцінюють знання, уміння, компетентності студентів представники закладу освіти та роботодавці.
Однак існує низка проблем, які сьогодні стримують швидкість поширення дуальної форми на національному рівні:
Також існує певний виклик щодо оновлення методологій викладання, розроблення нових відповідних освітніх програм, навчальних планів, проєктування змісту фахової передвищої та вищої освіти на основі комплексного підходу та системи дуальної форми навчання.
Однак, не дивлячись на перешкоди, дуальна форма здобуття освіти впроваджується та розвивається і є одним із напрямів вибудовування соціального партнерства між закладами освіти, здобувачами освіти та роботодавцями.
Довідково.
Дуальна форма здобуття вищої освіти – це спосіб здобуття освіти здобувачами денної форми, що передбачає навчання на робочому місці на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації на рівні від 25% до 60% загального обсягу освітньої програми на основі договору.
Нагадуємо, МОН пропонує для громадського обговорення проєкт стратегії розвитку вищої освіти України.