Для повноцінного втілення реформи професійної освіти до 2027 року потрібно виконати 4 ключових завдання. Вони детально виписані в Концепції Державної цільової соціальної програми розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на 2022-2027 роки, проєкт якої вже розміщено на сайті МОН. Надати зауваження та пропозиції до проєкту можна до 17 травня 2021 року.
Схвалення Урядом такої цільової програми передбачено Указом Президента України № 130/2021 "Про пріоритетні заходи розвитку професійної (професійно-технічної) освіти".
"Розвиток профтехосвіти та підвищення престижу робітничих професій тривалий час здійснювалися в Україні за залишковим принципом. Як наслідок, управлінці формували хибне розуміння ролі кваліфікованих робітників, які насправді є рушійною силою економічного зміцнення країни та благополуччя громадян. Сьогодні питання професійної освіти МОН визначає як одне із ключових своїх завдань. Також ця сфера має значну підтримку з боку Президента України та КМУ. А тому, впевнений, що галузь нарешті отримає давно потрібні їй модернізовані законодавчі акти, концепції розвитку і потрібні для реформування кошти", – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.
У проєкті наведено стислий аналіз наявних проблем сучасної професійної освіти в Україні. Серед них - недостатня співпраця закладів зі стейкхолдерами сфери, застарілі програми для підвищення кваліфікації педагогів, брак інформації про стан ринку праці тощо. Водночас визначено перелік вже наявних позитивних результатів. Наприклад практика створення навчально-практичних центрів, розроблення стандартів на компетентнісній основі, проведення конкурсів професійної майстерності, зокрема "WorldSkills Ukraine".
Програма передбачає, що для цілісної модернізації профосвіти необхідно:
Проєктом документа також передбачений чіткий та вимірюваний результат від виконання цих завдань. Зокрема, управління та фінансування всіх профільних закладів має перейти на регіональний рівень. Водночас профтехи отримають більшу автономію у прийнятті рішень, стимули для власної навчально-виробничої діяльності шляхом використання податкових пільг.
Програма передбачає перегляд нинішнього фінансування профосвіти та збільшення його обсягів. Йдеться про:
Для покращення якості профосвіти планується прискорити процедуру затвердження стандартів на компетентнісній основі, а також створити нові навчальні матеріали, зокрема електронні, відповідно до оновлених стандартів.
Виконання програми триватиме впродовж 2022-2027 років.
Нагадаємо, що МОН провело серію вебінарів щодо міжнародного співробітництва у профосвіті.