A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

У МОН провели нараду з розвитку інклюзивного навчання за участі Лілії Гриневич, Марини Порошенко та керівників місцевих підрозділів управління освітою

Опубліковано 25 квітня 2019 року о 11:17

24 квітня 2019 року в Міністерстві освіти і науки відбулася Всеукраїнська нарада з питань розвитку інклюзивного навчання для керівників структурних підрозділів департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій, в обов’язки яких входить реалізація державної політики щодо підтримки інклюзивної освіти.

Під час вітального слова Міністр освіти і науки Лілія Гриневич зазначила, що розвиток інклюзивної освіти є одним зі стратегічних пріоритетів роботи МОН. Про це свідчить той факт, що за останні чотири навчальні роки кількість учнів з особливими освітніми потребами, що здобувають інклюзивну загальну середню освіту, зросла в 4,4 рази – з 2 720 учнів в 2015-2016 н.р. до 11 866 учнів в 2018/2019 н.р.

Також стрімко зросла кількість інклюзивних класів та шкіл, в яких облаштовані такі класи. За 3 роки кількість інклюзивних класів зросла в 2 рази – з 2715 класів в 2016/2017 н.р. до 8417 класів в 2018/2019 н.р. Кількість шкіл, що мають такі класи, зросла в 2,5 рази – з 1518 шкіл в 2016/2017 н.р. до 3790 шкіл в 2018/2019 н.р.

Для надання якісних освітніх послуг учням з особливими освітніми потребами була запроваджена додаткова посада асистента вчителя. Кількість асистентів зросла за 3 роки в 4 рази – з 1 825 асистентів в 2016/2017 н.р. до 7 636 в 2018/2019 н.р. Було також впроваджено обов’язкову підготовку вчителів Нової української школи для роботи з учнями, що мають особливі освітні потреби. В 2018 році 22 455 учителів підвищили кваліфікацію і отримали компетентності з роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Такий стрімкий розвиток інклюзивної освіти, за словами Лілії Гриневич, був би неможливий без консолідації зусиль багатьох міністерств, місцевих громад, учительської спільноти та без потужної підтримки першої леді країни – Марини Порошенко.

Зі свого боку, голова Фонду Порошенко Марина Порошенко під час наради зазначила, що роль МОН в цьому процесі була, є і залишається лідерською, і ці зміни в національній системі освіти, і в національній свідомості є незворотними. Адже діти з особливими освітніми потребами мають право на освіту і сьогодні вони мають реальні можливості реалізувати це право в наших закладах освіти.

Започаткована у 2018 році масштабна реформа системи оцінки особливих освітніх потреб, яка розпочалася з ліквідації психолого-медико-педагогічних консультацій, дозволила створити територіально доступну та потужну мережу інклюзивно-ресурсних центрів. Для закупівлі обладнання для ІРЦ було направлено в 2018 році 100 млн грн, на які було закуплено 500 комплектів сучасних методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами та розроблена сучасна система автоматизації роботи ІРЦ.

Започатковані сучасні підходи до навчання фахівців, зокрема, під час підготовки «тренерів для тренерів» для опанування сучасних методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами. За результатами навчання, яке складалося із 3 етапів, із 80 осіб, які пройшли навчання, визнано тренерами було лише близько 40 фахівців, - це говорить про жорсткий та кваліфікований підхід до навчання за участю незалежних експертів, які проводили навчання та оцінювання. Тепер такі ж глибокі фахові підходи тренери мають використовувати під час навчання фахівців ІРЦ використанню методик на своїх територіях, екзаменація яких також проводитиметься незалежними експертами.

Як констатували учасники наради, головне – не втратити темп змін та взяти до уваги помилки. Тому під час заходу йшлося про ефективне використання коштів, виділених державою на підтримку дітей з особливими освітніми потребами, та придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, матеріально-технічне забезпечення ІРЦ, інклюзивних класів та ресурсних кімнат, професійне надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг учням з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти та ІРЦ.

Особливу увагу було приділено ролі та головним завданням ІРЦ, їх взаємодії із закладами освіти та суміжними службами, адже по всій Україні має бути стандартизовані сучасні підходи до організації роботи ІРЦ та співпраці з батьками та педагогами, й для чого вже існують реальні сучасні інструменти: методики, обладнання, фахівці, електронні системи тощо.

Новиною для присутніх стала інформація про найближчі перспективи законодавчого врегулювання організації інклюзивного навчання в дошкільних, професійно-технічних, позашкільних та вищих навчальних закладах.