«Від науки до виробництва» – тема сесії третього дня Всеукраїнського форуму «Україна 30. Освіта і наука». Про партнерство в освітньо-науковій сфері розповів Перший заступник Міністра освіти і науки України Микола Кизим, 2 червня 2021 року.
«Будь-яка країна світу може мати високий рівень соціально-економічного розвитку, тільки маючи відповідні рівні розвитку освіти, науки та інноваційної діяльності. Україна за індексом людського розвитку посідає 74 місце серед 189 країн світу. Обсяг валового внутрішнього продукту (ВВП) на 1 жителя – 111 місце серед 185 країн. Водночас за індексом рівня освіти Україна перебуває на 47 місці зі 189 країн світу, за рейтингом науково-технічної активності – 39 місце серед 197 країн, за глобальним інноваційним індексом – 45 місце серед 131 країни світу. Отже, Україна має достатній освітньо-науковий та інноваційний потенціал, але реалізується він у соціально-економічному розвитку України не повною мірою», – зазначив Микола Кизим.
Він також виділив основні чинники, які стримують розвиток науки. Зокрема, неузгодженість між освітньо-науковою та інноваційною діяльністю і реальним сектором економіки. Поєднати такі види діяльності можна через державно-приватне партнерство в освітньо-науковій сфері, яке має здійснюватися через університети.
У світовому освітньому просторі існує 4 моделі розвитку університетів, але тільки у двох спрацьовує механізм державно-приватного партнерства:
Найяскравішим прикладом моделі «Університет 4.0» є Стенфордський університет (США). Заклад є засновником Кремнієвої долини, на базі якого створено такі видатні компанії як GOOGLE, APPLE, INTEL та інші й забезпечено 5,7% ВВП США. Едаумент (фонд розвитку) університету становить 27,7 млрд доларів США.
В Україні, наприклад, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського» на шляху від моделі «Університет 3.0» до моделі «Університет 4.0».
КПІ поступово створює інноваційну екосистему SC, складовими якої є:
Для розвитку системи державно-приватного партнерства в освітньо-науковій сфері МОН спільно з народними депутатами Верховної Ради України реалізує такі кроки:
Після завершення доповіді Перший заступник Міністра наголосив на важливості співпраці науки та бізнесу як складової розвитку економіки країни.
Нагадаємо, сучасний університет – одна з основних частин інноваційної діяльності країни: розпочався третій день Всеукраїнського форуму «Україна 30. Освіта і наука».