A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Третій день форуму «Україна 30. Освіта і наука»: розвиток партнерства в освітньо-науковій сфері як важлива складова розвитку економіки країни

Опубліковано 03 червня 2021 року о 13:56


«Від науки до виробництва» – тема сесії третього дня Всеукраїнського форуму «Україна 30. Освіта і наука».  Про партнерство в освітньо-науковій сфері розповів Перший заступник Міністра освіти і науки України Микола Кизим, 2 червня 2021 року.

«Будь-яка країна світу може мати високий рівень соціально-економічного розвитку, тільки маючи відповідні рівні розвитку освіти, науки та інноваційної діяльності. Україна за індексом людського розвитку посідає 74 місце серед 189 країн світу. Обсяг валового внутрішнього продукту (ВВП) на 1 жителя – 111 місце серед 185 країн. Водночас за індексом рівня освіти Україна перебуває на 47 місці зі 189 країн світу, за рейтингом науково-технічної активності – 39 місце серед 197 країн, за глобальним інноваційним індексом – 45 місце серед 131 країни світу. Отже, Україна має достатній освітньо-науковий та інноваційний потенціал, але реалізується він у соціально-економічному розвитку України не повною мірою», – зазначив Микола Кизим.

Він також виділив основні чинники, які стримують розвиток науки. Зокрема, неузгодженість між освітньо-науковою та інноваційною діяльністю і реальним сектором економіки. Поєднати такі види діяльності можна через  державно-приватне партнерство в освітньо-науковій сфері, яке має здійснюватися через університети.

У світовому освітньому просторі існує 4 моделі розвитку університетів, але тільки у двох спрацьовує механізм державно-приватного партнерства:

  • «Університет 3.0» – інноваційно-підприємницьке;
  • «Університет 4.0»  – екосистемно-біоцифрове.

Найяскравішим прикладом моделі «Університет 4.0» є Стенфордський університет (США).  Заклад є засновником Кремнієвої долини, на базі якого створено такі видатні компанії як GOOGLE, APPLE, INTEL та інші й забезпечено 5,7% ВВП США. Едаумент (фонд розвитку) університету становить 27,7 млрд доларів США.

В Україні, наприклад, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського» на шляху від моделі «Університет 3.0» до моделі «Університет 4.0».

КПІ поступово створює інноваційну екосистему SC, складовими якої є:

  • міжнародний фестиваль інноваційних проєктів (стартапів);
  • інноваційний холдинг;
  • науковий парк;
  • стартап-школа;
  • бізнес-інкубатор;
  • Всеукраїнська інноваційна екосистема, до складу якої входять 14 університетів і 5 наукових кластерів з різних регіонів країни.

Для розвитку системи державно-приватного партнерства в освітньо-науковій сфері МОН спільно з народними депутатами Верховної Ради України реалізує такі кроки:

  • до другого читання підготовлено зміни до Закону України «Про наукові парки», які передбачають можливість ЗВО бути засновниками декількох наукових парків, можливість здавати на пільгових умовах площі засновників для реалізації проєктів, утворення наукових парків явочним порядком;
  • підготовлено зміни до Закону України «Про трансфер технологій», які стимулюють і спрощують процес здійснення трансферу технологій для вітчизняних розробників і споживачів; 
  • розробляється проєкт змін до Закону України «Про державно-приватне партнерство» в частині розширення форм реалізації проєктів у сфері державно-приватного партнерства не тільки у вигляді договорів, але й створенні спеціальних структур у формі юридичної особи, як це практикується у низці європейських країн світу.

Після завершення доповіді Перший заступник Міністра наголосив на важливості співпраці науки та бізнесу як складової розвитку економіки країни.

Нагадаємо, сучасний університет – одна з основних частин інноваційної діяльності країни: розпочався третій день Всеукраїнського форуму «Україна 30. Освіта і наука».