A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Навчання повинно бути безпечним, доступним, якісним та безбар’єрним, – Сергій Шкарлет

Опубліковано 16 лютого 2023 року о 13:20


15 лютого 2023 року за участю першої леді України Олени Зеленської та під головуванням Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля відбулося засідання Ради безбар’єрності, під час якого було розглянуто проєкт Плану заходів на 2023–2024 роки, зокрема вісім пріоритетних проєктів, які реалізовуватимуть профільні міністерства.

Олена Зеленська наголосила, що безбар'єрність в умовах повномасштабної війни та в період відбудови не може бути формальністю. Доступність будівель, освіти, роботи, інформації, можливостей жити повноцінно повинні бути пріоритетом під час прийняття будь-яких рішень і змін, що, як зазначила перша леді, мають втілюватися «по-людськи й для людей».

«Ще довоєнні проєкти з безбар’єрності набули болючої актуальності. Думаю, всі ми відчули це на собі. Найперше ми відчули фізичні бар’єри війни. Бо кожен із нас особисто стикався за цей рік з евакуацією, із потребою швидко дістатися сховища. Крім цього, всі ми відчуваємо безліч невидимих бар’єрів. Це може бути брак інформації, відсутність можливості працювати чи вчитися, економічна невпевненість. Отже, безбар’єрність багатогранна, як і самі бар’єри. І це точно не формальність, не данина моді, не «бонус». Це щось значно більше, ніж поодинокий пандус на під’їзді. Це питання якості життя та навіть виживання», – переконана Олена Зеленська.

Відповідно до представленого на засіданні проєкту Плану заходів на 2023–2024 роки, заплановано 472 різноманітних заходи з безбар’єрності, до виконання яких залучено 20 міністерств. Профільні міністерства реалізовуватимуть вісім флагманських проєктів.

Міністерство освіти і науки України докладає всіх зусиль для створення безбар’єрного простору для освітян і здобувачів освіти.

«Ми змінили підходи до організації інклюзивного навчання в дитячих садках та школах. Також прийнято нові положення про спеціальні заклади освіти, які забезпечують взаємодію між ними та тими закладами, що мають інклюзивні класи чи групи. Активно працюємо з донорами та партнерами, аби на кінець 2023 року громади отримали не менше 500 шкільних автобусів; учні 5-х та 6-х класів одержали підручники, зокрема шрифтом Брайля та мовами національних меншин; збудувати укриття у понад 120 опорних закладах загальної середньої освіти», – зазначив Сергій Шкарлет.

За словами Міністра, навчання повинно бути безпечним, доступним, якісним та безбар’єрним.

«Попри постійні збройні атаки країни-агресора ми продовжуємо освітній процес та робимо усе можливе, аби українська освіта була без бар’єрів. Кожен українець має право на освіту незалежно від віку чи особливих освітніх потреб», – наголосив Сергій Шкарлет. 

У 2021-2022 роках активно здійснювалося проведення додаткового навчання для представників інклюзивно-ресурсних центрів. До прикладу, протягом серпня - жовтня 2022 року за сприянням МОН та ЮНІСЕФ проводилось навчання для освітян з-поміж методистів ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти, фахівців (консультантів) та директорів інклюзивно-ресурсних центрів Вінницької, Закарпатської та Кіровоградської областей щодо інклюзивної освіти та використання МКФ (Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я) у межах проєкту «Підтримка освітян, дітей і батьків у підготовці до повернення до школи та створення безпечного навчального середовища в класі (онлайн чи офлайн) в умовах надзвичайної ситуації».

МОН на постійній основі здійснює моніторинг та впровадження міжнародного досвіду щодо організації навчання дітей з особливими освітніми потребами. На сьогодні запроваджено диференційоване навчання та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП відповідно до 5 рівнів підтримки. Введено посади асистента вчителя та вихователя. Запроваджено соціальну послугу із супроводу дітей в інклюзії (асистент дитини (учня)). В Україні функціонує мережа інклюзивно-ресурсних центрів, фахівцями яких визначаються особливі освітні потреби осіб та надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги. З 2022 року Державна установа «Школа супергероїв» здійснює організацію здобуття дошкільної та повної загальної середньої освіти для дітей, які перебувають на стаціонарному лікуванні.

В умовах воєнного стану особливо актуальною стала платформа «Всеукраїнська школа онлайн». За підтримки Дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ платформу ВШО наповнюють оновленими курсами для 5-11 класів, здійснюється розроблення нового контенту відповідно до освітніх програм. ВШО повністю покриває навчальні програми, щоб школярі в Україні та за кордоном могли безперервно навчатися онлайн. Також за підтримки Освіторії та ЮНІСЕФ проводяться безкоштовні вебінари для українських учителів про використання ВШО. Презентовано мобільний застосунок для початкових класів «Вивчаю – не чекаю», який стане частиною платформи ВШО. У застосунку доступні перші уроки, які відповідають державній програмі початкової школи та стандартам НУШ. Тож усі учасники освітнього процесу, вчителі та школярі 1-4 класів, можуть завантажувати додаток, щоб опановувати новий матеріал.

Окрім зазначеного, Міністерство освіти і науки України запланувало заходи щодо розвитку освітньої безбар’єрності, які будуть визначені у плані заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року:

  • провести ремонти частин будівель у закладах професійної (професійно-технічної) освіти Вінницької, Львівської, Рівненської, Чернівецької областей;
  • облаштувати в закладах освіти захисні споруди цивільного захисту (укриття);
  • забезпечити подальший розвиток платформи «Всеукраїнська школа онлайн»;
  • затвердити Національну стратегію розвитку інклюзивної освіти на період 2023-2030 року, що нині активно розробляється;
  • розширити мережу освітніх центрів Державної установи «Школа супергероїв» у всіх обласних дитячих лікарнях.

12 січня 2023 року на засіданні Верховної Ради України розглянуто та прийнято у першому читанні проєкт Закону України «Про освіту дорослих», який розробила робоча група при Міністерстві освіти і науки України.

Нагадаємо, Міністр освіти і науки та голова представництва ЮНІСЕФ в Україні обговорили напрями подальшої співпраці.