A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Моніторинг якості початкової освіти: якими були учнівські анкети?

Опубліковано 27 квітня 2018 року о 17:31

Цього року в Україні Українським центром оцінювання якості освіти (УЦОЯОвперше проводиться загальнодержавне моніторингове дослідження «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи». У межах дослідження учні четвертих класів виконують тестові завдання з математики й читання, а також заповнюють анкети. 

Технологія організації анкетування поточного циклу дослідження відповідає світовим і вітчизняним стандартам. Так, матеріали анкетування повністю анонімні: організатори навіть не збирають списки учнів-учасників дослідження і відомою є лише кількість учнів в окремому класі (це уможливлює підготовку достатньої кількості тестових матеріалів). Перед початком анкетування діти отримують інструкцію, у якій зауважено, що анкети обробляє комп’ютер і що про їхні відповіді не буде відомо ані однокласникам, ані вчителям, ані іншим особам. Важливо також наголосити, що керівники закладів освіти заздалегідь отримали інформацію про дослідження і мусили попередити батьків про його проведення. Після попередження батьки могли відмовитися від участі у дослідженні (наказ МОН від 09.02.2018 №118).

Структура учнівської анкети моніторингу становить набір традиційних для подібних досліджень блоків запитань, а саме запитання про соціальні й матеріальні чинники, які впливають на успішність навчання, рівень комфортності під час перебування дитини в школі, дошкільна підготовка й відвідування учнем позашкільних занять. Окрім названих, в анкеті представлені також блоки запитань, розроблених спеціально для дослідження, серед яких особливості виконання учнями домашніх завдань,  читацькі й математичні практики, які використовує учень у навчанні.

Для розробки анкет фахівці послуговувалися міжнародним досвідом, а також характерними особливостями викладання літературного читання й математики в Україні. Зокрема, було використано підходи авторитетних міжнародних порівняльних досліджень якості освіти: PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study, Міжнародне дослідження прогресу читацької грамотності, проводиться серед четверокласників) і TIMSS (The Trends in International Mathematics and Science Study, Міжнародне дослідження тенденцій математичної й природничо-наукової освіти, проводиться серед учнів четвертих і восьмих класів). Пропонуємо ознайомитися з прикладами анкет для четверокласників названих досліджень

Насамкінець варто звернути увагу на те, що анкетування становить важливий елемент моніторингового дослідження якості початкової освіти, адже поєднання даних про виконання учасниками тестових завдань і їх відповідей на запитання анкет дозволить не лише отримати  ґрунтовну й всебічну інформацію про рівні сформованості читацької й математичної компетентностей учнів на порозі Нової української школи, але й завчасно усунути деякі негативні чинники, які впливають на освітній прогрес учнів.