МОН захищатиме права дітей з особливими освітніми потребами та працює над створенням нових можливостей для них, не припускаючи безпідставного скорочення мережі спеціальних шкіл з порушенням прав дитини. Про це заявив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет під час Всеукраїнської наради керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій 27 травня 2021 року.
«Закони "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту" гарантують особам з особливими освітніми потребами право на освіту, зокрема на інклюзивну та спеціальну. Водночас Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 рр. передбачає скорочення мережі спеціальних закладів. Але "скорочення" жодним чином не означає "закриття" таких закладів», – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.
За словами Міністра, позиція МОН полягає у наступному:
Згідно з Національною стратегією реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 рр., у 2022 році припинять діяльність спеціальні школи (школи-інтернати) для дітей із затримкою психічного розвитку. Навчання дітей вказаної категорії здійснюватиметься в інклюзивних та спеціальних класах за місцем проживання.
До 31 грудня 2021 року школи-інтернати для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, перетворюються у дитячі будинки та переходять у підпорядкування центрального органу виконавчої влади у сфері соціального захисту або в заклади дошкільної, середньої освіти, інші заклади освіти чи соціального захисту.
Також до 1 липня 2022 року відповідно до Закону «Про повну загальну середню освіту» припиняють свою діяльність санаторні школи (санаторні школи-інтернати). До цієї дати засновники таких закладів зобов’язані змінити їх тип на один з типів закладів загальної середньої освіти або припинити діяльність таких закладів шляхом їх реорганізації чи ліквідації.
Майно реорганізованих чи ліквідованих санаторних шкіл використовується виключно для забезпечення здобуття дітьми та/або молоддю освіти, надання їм послуг у сфері соціального захисту, культури, спорту та/або охорони здоров’я, зокрема на засадах державно-приватного партнерства.
«Міністерство працює над створенням нових можливостей для дітей, які потребують індивідуального підходу в навчанні, не припускаючи скорочення і оптимізації мережі спеціальних шкіл з порушенням прав дитини. Реформи щодо спеціальної освіти мають на меті перетворити її на спосіб розвитку інклюзивної системи освіти та забезпечення прав учнів на якісну освіту», – наголосив Міністр Сергій Шкарлет.
Для цього Міністерство змінює нормативно-правову базу, зокрема розроблено проєкти нових положень про спеціальну школу та навчально-реабілітаційний центр.
Ці документи покликані створити можливості:
Крім того, проєкт постанови Кабінету Міністрів «Про внесення змін до Положення про навчально-реабілітаційний центр» передбачає, що навчально-реабілітаційні центри в обов’язковому порядку повинні мати облаштоване відповідно до контингенту учнів реабілітаційне відділення.
Можливості щодо введення асистентів учителів та вихователів для деяких категорій учнів, зокрема для дітей зі сліпотою, глухотою, порушеннями аутичного спектру, передбачені також проєктом постанови «Про внесення змін до Положення про спеціальну школу та до Переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності», який наразі знаходиться на погодженні в Мінюсті.
Нагадаємо, з-поміж ключових завдань МОН – допомога регіонам у використанні можливостей державного фінансування освіти, а також законодавче врегулювання трансформації мережі закладів загальної середньої освіти. Про це йшлося під час Всеукраїнської наради керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій 27 травня 2021 року.