A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

МОН: Проблема низької якості змісту шкільних підручників, виданих у попередні роки, потребує комплексного розв’язання

Опубліковано 27 листопада 2020 року о 13:03


У спробах дискредитації керівництва Міністерства освіти і науки України автори маніпуляцій доходять до крайнощів. Тому ще раз роз’яснюємо питання появи в українських школах неякісних підручників із неточностями, помилками та недоречним змістом. 

Історія з підручником з хімії для 9-го класу (авт. Савчин М.М.), де міститься згадка про «лікування раку содою», бере свій початок у 2017 році.

Цей підручник пройшов конкурсний відбір, під час якого його аналізували три експерти: 

  • Ганич О.В. (учитель хімії Сторожницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Ужгородської районної ради Закарпатської області, старший вчитель); 

  • Філоненко І.О. (завідувач НМЦ природничо-математичної освіти і технологій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка);

  • Мілюкін М.В. (провідний науковий співробітник відділу аналітичної хімії та радіохімії Інституту колоїдної хімії та хімії води ім. А.В. Думанського НАН України, доктор хімічних наук, старший науковий співробітник).

Результати дослідження вищезгаданих експертів розглядала створена наказом МОН конкурсна комісія, яка, своєю чергою, дійшла висновку про можливість надання підручнику «Хімія» для 9-го класу закладів загальної середньої освіти (авт. Савчин М.М.) грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України».

За підсумками вибору закладами освіти підручник був надрукований накладом 40 175 примірників у 2017 році за Міністра освіти і науки України Гриневич Л.М. та керівника Інституту модернізації змісту освіти Ткаченка В.В.

Інститут модернізації змісту освіти, коментуючи ситуацію щодо цього підручника, у відповідь на запити засобів масової інформації оприлюднив позицію авторки та експертів, які проводили відповідну експертизу та схвалювали підручник до друку. 

Надані пояснення ІМЗО не є позицією самого Інституту і, тим паче, не є виправданням сумнівного змісту підручника.

Наразі ІМЗО вживає заходів щодо вилучення недоречних висловів про застосування соди у підручнику «Хімія» для 9-го класу. 

Про вжиті заходи буде повідомлено додатково. 

Позиція ж Міністерства освіти і науки України щодо низької якості підручників для закладів загальної середньої освіти полягає в тому, що весь процес підготовки й відбору підручників перед їх виданням потребує кардинальних і термінових змін. Адже впродовж минулих років катастрофічно знизилася не лише якість окремих підручників з хімії чи математики.

Міністерство вже поставило перед профільними структурами, зокрема й ІМЗО, наступні завдання: 

  • змінити процедуру і зміст експертної оцінки підручників під час їх конкурсного відбору;

  • створити потужну базу експертів і удосконалити порядок організації їх навчання;

  • посилити співпрацю з Національною академією наук, Національною академією педагогічних наук і закладами вищої освіти, які займаються проблемами підручникотворення;

  • запровадити громадське обговорення підручників на другому етапі конкурсу;

  • розглянути можливість апробації підручників перед їх масовим запровадженням у закладах освіти;

  • підвищити рівень відповідальності видавництв щодо якісної підготовки підручників за кошти державного бюджету. 

Окремо наголошуємо, що МОН не звинувачувало ані видавців, ані авторів підручників. Натомість констатувало, що серед проблем, що призвели до такої ситуації, є поспіх, в умовах якого попереднє керівництво МОН протягом останніх шести років забезпечувало підготовку й друк навчальної літератури. Ідеться передусім про підручники 2018 року (1, 5 та 10 класи), 2019 року (2, 6 та 11 класи) та 2020 року (3 і 7 класи).

За дорученням керівництва МОН уповноважені підрозділи оперативно працюють над розв’язанням накопичених у попередні роки проблем. 

Нагадаємо, Уряд надав можливість місцевим радам використовувати залишки коштів освітньої субвенції на закупівлю засобів захисту для учасників освітнього процесу з метою протидії пандемії коронавірусу.