Одним із пріоритетів МОН є розвиток інституційного середовища вищої, фахової передвищої освіти, національної системи кваліфікацій.
Нині схвалено Стратегію розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки та Операційний план її реалізації у 2022-2024 роках (Розпорядження КМУ від 23 лютого 2022 р. № 286-р). Цей стратегічний документ визначає пріоритети системи вищої освіти на сучасному етапі розвитку суспільства та економіки країни, а також головні характеристики, що будуть сформовані до 2032 року. Цілі та завдання Стратегії є детальною дорожньою картою для відбудови та продовження реформування системи вищої освіти в післявоєнний період. Виконання завдань, визначених Стратегією, дозволить зменшити деструктивні наслідки, спричинені повномасштабним вторгненням російської федерації на територію незалежної України.
Документ передбачає реалізацію 5-ти стратегічних цілей:
Очікуваним результатом реалізації Стратегії є створення сучасної ефективної системи вищої освіти, яка задовольняє потреби громадян, економіки та суспільства, має гідну репутацію та є конкурентоспроможною на внутрішньому та світовому ринку освітніх послуг.
З урахуванням теперішньої ситуації, завдання та заходи з реалізації потребуватимуть коригування, проте стратегічні цілі та ключові завдання залишаються незмінними.
Спрощено механізми безпечної вступної кампанії (НМТ). З метою забезпечення права осіб на рівний доступ до вищої освіти та у зв’язку зі здійсненням в особливому порядку у 2022 році прийому на навчання для здобуття ступенів молодшого бакалавра, бакалавра запроваджено мультипредметний тест (НМТ). НМТ проводиться з використанням технологій педагогічного тестування у формі комп’ютерного онлайн-тестування з трьох навчальних предметів (блоків): українська мова,математика, історія України. Створено мережу тимчасових екзаменаційних центрів для проведення сесій НМТ (організовано 3 сесії). Здійснено модернізацію Єдиної державної електронної бази освіти (ЄДЕБО) для забезпечення можливості вступу до ЗВО в умовах війни
Визнання результатів навчання, здобутих в неформальній та інформальній освіті – Порядок визнання у вищій та фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти (наказ Міносвіти). і науки від 08.02.2022 року № 130, зареєстрований в Мін’юсті № 328/37664).
Створено умови доступу до вищої освіти для жителів тимчасово окупованих та особливо небезпечних територій.
Затверджено Порядок зарахування деяких категорій вступників у 2022 році (постанова КМУ від 08.10.2022 №1137), який визначає особливості зарахування осіб, які проживають на тимчасово окупованій російською федерацією території України або місце проживання яких зареєстровано (задекларовано) на особливо небезпечній території, для здобуття вищої, фахової передвищої освіти, осіб, які переселилися з тимчасово окупованої російською федерацією території України після 1 січня 2022 року, зокрема щодо ситуації відсутності певних документів під час вступу.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України «Про внесення змін до Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році» передбачено особливості прийому на навчання для здобуття вищої освіти для:
Розширено коло осіб, які можуть проходити вступні випробування у формі індивідуальної усної співбесіди замість національного мультипредметного тесту та в разі отримання кількості балів за кожний з предметів не менше ніж встановлений закладом вищої освіти мінімальний рівень допускаються до участі в конкурсному відборі під час вступу для здобуття вищої освіти на основі повної загальної середньої освіти. Зокрема, відповідно до пункту 4 розділу VIII «Спеціальні умови участі в конкурсному відборі на здобуття вищої освіти» до таких осіб, крім інших, віднесено і осіб:
Такі особи беруть участь у конкурсному відборі за результатами індивідуальної усної співбесіди або національного мультипредметного тесту. Якщо громадяни України з-поміж таких осіб допущені до конкурсного відбору на відкриту або фіксовану конкурсну пропозицію, вони беруть участь у конкурсному відборі в межах квоти-2 на місця державного або регіонального замовлення.
Створено умови щодо пільгових категорій вступників та здобувачів вищої освіти.
Пільгові категорії вступників діють відповідно до спеціальних умов участі у конкурсному відборі. Під час вступу для здобуття вищої освіти на основі повної загальної середньої освіти до таких спеціальних умов відносяться такі можливості:
Денонсація міжнародних зобов'язань щодо співпраці з російською федерацією та республікою білорусь.
24 березня 2022 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову «Про денонсацію Угод в галузі освіти та науки з російською федерацією». Відповідне рішення припиняє дію таких документів:
9 квітня 2022 року, Кабінет Міністрів України прийняв рішення про припинення дії міжнародних договорів у галузі освіти та науки з республікою білорусь. Денонсовано такі міжнародні документи:
Практична допомога в управлінні закладами вищої та фахової передвищої освіти.
Переміщення закладів вищої та фахової передвищої освіти з тимчасово окупованих та особливо небезпечних територій. Тимчасово переміщено 31 заклад вищої освіти, 65 відокремлених структурних підрозділів ЗВО, ЗФПО, 44 закладів фахової передвищої освіти
Проведено вступну кампанію у новому форматі, тестування за кордоном. Затверджено Порядок проведення у 2022 році національного мультипредметного тесту (наказ МОН від 12.05.2022 №433, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 травня 2022 р. за № 545/37881). Затверджено Перелік населених пунктів України, на території яких сформовано мережу тимчасових екзаменаційних центрів для проведення основновних сесій національного мультипредметного тесту (наказ МОН від 16.05.2022 №445), а також Перелік закордонних населених пунктів для проведення основних сесій національного мультипредметного тесту (наказ МОН від 19.05.2022 №465). Затверджено перелік населених пунктів, на території яких буде створено тимчасові екзаменаційні центри для проведення спеціальних сесій НМТ (наказ МОН від 22.08.2022 №763). Видано наказ МОН від 28.09.2022 №864 «Про внесення зміни до Переліку населених пунктів, на території яких буде створено тимчасові екзаменаційні центри для проведення магістерського тесту навчальної компетентності та магістерського комплексного тесту».
У підсумку участь у НМТ узяли 214 тис. 388 вступників, з них 23 тис. 038 склали тестування за кордоном (на базі ПЗСО). Організовано проведення НМТ у 58 містах 32 країн світу.
Першочергові плани на 2023 рік:
Максимально очікувана у цьому році кількість таких студентів 87 тис.
Нагадаємо, іноземні ЗВО нададуть підтримку українським студентам-чоловікам для продовження навчання.