A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Інструктивні матеріали для виконавців проєктів щодо проблемних питань

І. Державна реєстрація проєктів Програми НАТО «Наука заради миру та безпеки»

Державна реєстрація проєктів (програм), яка слугує підставою для акредитації їх виконавців є обов’язковою згідно з пунктом 12 Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» для реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством і міжнародними договорами України.

Звільнення від оподаткування податком на додану вартість відповідно до підпункту 197.11 статті 197 Податкового кодексу України (тут і далі – Кодекс) можливе за умови, якщо проєкт міжнародної технічної допомоги пройде відповідну державну реєстрацію, а також буде затверджено план закупівлі товарів/послуг. У такому разі виконавець проєкту придбаватиме товари/послуги за кошти міжнародної технічної допомоги без податку на додану вартість (лист Мінфіну від 15.01.2021 № 07020-26-5/1075). Інформація про план закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти міжнародної технічної допомоги міститься в Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги (посилання на Порядок).

Державна реєстрація проєктів проводиться відповідно до Порядку реєстрації міжнародних науково-технічних програм і проектів, що виконуються в рамках міжнародного науково-технічного співробітництва українськими вченими, а також грантів, що надаються в рамках такого співробітництва (посилання на Порядок), розробленого у відповідності до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та затвердженого наказом МОН від 20.11.2017 № 1507. Як нормативно-правовий акт, що має міжвідомчий характер, документ пройшов державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України від 27 грудня 2017 р. за № 1564/31432.

Державну реєстрацію міжнародних науково-технічних програм і проєктів здійснює Міністерство освіти і науки України. Технічну обробку документів, пов’язаних із підготовкою міжнародних науково-технічних програм і проєктів до реєстрації, ведення реєстру здійснює Український інститут науково-технічної експертизи та інформації (УкрІНТЕІ).


ІІ. Щодо застосування стандартних правил оподаткування до стипендій для молодих вчених

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, підпунктом 162.1.1 пункту 162.1 статті 162 якого встановлено, що платниками податку є, зокрема, фізичні особи – резиденти, які отримують доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи. Іноземні доходи – це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України, які є об’єктом оподаткування резидента (підпункт 163.1.3 пункт 163.1 статті 163 Кодексу). 

Згідно з підпунктом 14.1.55 пункту 14.1 статті 14 Кодексу дохід, отриманий з джерел за межами України, – будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України, зокрема у вигляді стипендій.

Порядок оподаткування іноземних доходів передбачено пунктом 170.11 статті 170 Кодексу, підпунктом 170.11.1 якого визначено, у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою 18 відс., визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу.

Абзацом першим підпункту 170.11.2 пункту 170.11 статті 170 Кодексу встановлено, що у разі якщо згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов’язання на суму податків, сплачених за кордоном, він визначає суму такого зменшення за зазначеними підставами у річній податковій декларації.

Відповідно до пункту 13.4 статті 13 Кодексу суми податків та зборів, сплачені за межами України, зараховуються під час розрахунку податків та зборів в Україні за правилами, встановленими Кодексом.

Для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених за межами України, платник зобов’язаний отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об’єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України (пункт 13.5 статті 13 Кодексу).

Також зазначений дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (підпункт 1.2 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу (підпункт 1.3 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу, згідно з підпунктом 168.2.1 пункту 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) передбачено статтею 179 Кодексу.

Отже, дохід, отриманий фізичною особою – резидентом, з джерел за межами України у вигляді стипендії, включається до її загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах (лист ДПС від 04.01.2021 № 17/5/99-00-16-02-01-05).


III. Щодо звільнення від оподаткування та митних зборів при закупівлі, ввезенні обладнання

Відповідно до частини першої статті 300 Митного кодексу України умови надання звільнення (умовного звільнення) від оподаткування митними платежами визначаються Митним кодексом України, Податковим кодексом України, іншими законами України, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України.

Звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з придбання товарів за кошти міжнародної технічної допомоги, передбачено пунктом 197.11 статті 197 Кодексу, зокрема, звільняються від оподаткування операції з:

  • постачання товарів і послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги, що надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана в установленому законодавством порядку;
  • постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги, яку надають відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана в установленому законодавством порядку;
  • увезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону України «Про гуманітарну допомогу».

Водночас відповідно до положень Податкового та Митного кодексів України, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цими кодексами, застосовуються правила міжнародного договору (лист Мінфіну від 15.01.2021 № 07020-26-5/1075).

Угода є міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого була надана шляхом прийняття Закону України від 04 лютого 2016 року № 989-VIII «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Організацією Північноатлантичного договору про статус Представництва НАТО в Україні». Листом від 28.03.2016 № 72/14-612/1-759 Міністерство закордонних справ України повідомило Міністерство юстиції України та інші державні органи про набрання чинності цією Угодою 11 березня 2016 року. Лист МЗС України від 28.03.2016 № 72/14-612/1-759 щодо набрання чинності Угодою міститься на офіційному вебпорталі Верховної Ради України за посиланням. Згідно зі статтею 15 Закону України «Про міжнародні договори України» чинні міжнародні договори України підлягають сумлінному дотриманню Україною відповідно до норм міжнародного права. Також статтею 19 Закону встановлено, що чинні міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства і застосовуються у порядку, передбаченому для норм національного законодавства. Якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору (лист НБУ від 18.01.2021 № 40-0007/3903).

Відповідно до статті 25 Угоди між Урядом України та Організацією Північноатлантичного договору про статус Представництва НАТО в Україні від 22.09.2015 (тут і далі – Угода) (посилання на Угоду) проєкти, що фінансуються НАТО, в тому числі їхні активи, доходи та інше майно (яким володіє реципієнт або інша особа від імені реципієнта) звільняються від:

  • прямих і непрямих податків; разом з тим, ні НАТО, ні реципієнт не будуть претендувати на звільнення від податків і платежів, які пов’язані з оплатою комунальних послуг;
  • усіх митних та інших зборів і кількісних обмежень на ввезення та вивезення щодо товарів, які ввозяться або вивозяться у зв’язку з або на підтримку проекту, що фінансується НАТО; товари, що ввозяться відповідно до цього звільнення не повинні відчужуватися шляхом їх продажу або дарування в Україні, за виключенням умов, затверджених Урядом України; та
  • усіх митних зборів та інших зборів та/або кількісних обмежень на ввезення та вивезення щодо публікацій, пов’язаних з проектом, що фінансується НАТО.

Відповідно до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року № 1011, встановлено код пільги «175», який передбачає звільнення від сплати ввізним митом, акцизним податком та податком на додану вартість товарів, які ввозяться на виконання проєктів, що фінансуються НАТО.

Статтею 335 Митного кодексу України визначено документи та відомості, необхідні для митного контролю. Зокрема згідно з пунктом 9 частини 3 статті 335 у встановленому Митним кодексом України порядку в митній декларації декларантом або уповноваженою ним особою зазначаються відомості про документи, що підтверджують право на пільги із сплати митних платежів, на застосування повного чи часткового звільнення від сплати митних платежів відповідно до обраного митного режиму (лист Держмитслужби від 04.01.2021 № 08-3/26-03/5.7/69).

Слід також зазначити, що відповідно до статті 21 Митного кодексу України консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства України з питань митної справи надаються митницями за місцем розташування підприємств (за місцем проживання або тимчасового перебування громадян) або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.

 Водночас відповідно до статті 52 Податкового кодексу України за зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (лист Мінфіну від 15.01.2021 № 07020-26-5/1075).