До Міністерства надходять численні звернення громадян про надання роз’яснень щодо відмови органами Державної прикордонної служби України у перетині державного кордону студентам денної форми навчання закладів фахової передвищої та вищої освіти, які відповідно до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та на час дії воєнного стану.
Інформуємо, що відповідно до статті 3 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Так, частиною першою статті 8 зазначеного Закону встановлено, що військове командування разом із військовими адміністраціями можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в’їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів.
Крім того, військове командування разом із військовими адміністраціями можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування запроваджувати трудову повинність для працездатних осіб, не залучених до роботи в оборонній сфері та сфері забезпечення життєдіяльності населення і не заброньованих за підприємствами, установами та організаціями на період дії воєнного стану з метою виконання робіт, що мають оборонний характер, а також ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, які виникли в період дії воєнного стану, та залучення їх в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт, що виконуються для задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів і сил цивільного захисту, забезпечення функціонування національної економіки та системи забезпечення життєдіяльності населення.
Порядок залучення працездатних осіб в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт та питання їх соціального захисту з урахуванням вимог закону регламентовано постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану» від 13.07.2011 № 753.
До суспільно корисних робіт залучаються працездатні особи, у тому числі особи, що не підлягають призову на військову службу, які за віком і станом здоров’я не мають обмежень до роботи в умовах воєнного стану, зокрема студенти вищих, учні та слухачі професійно-технічних навчальних закладів.
Також маємо зазначити, що на виконання вимог Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Державною прикордонною службою України надіслано циркулярний лист органам Держприкордонслужби від 17.03.2022 № 23-6855/0/6-22-Вих «Щодо порядку організації виїзду за кордон на період дії правового режиму воєнного стану».
Згідно з підпунктом 9 пункту 3 зазначеного вище листа обмеження щодо заборони на період дії правового режиму воєнного стану виїзду за межі України громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років не застосовуються до здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за кордоном за денною або дуальною формами здобуття освіти (студенти, слухачі) за наявності підтверджуючих документів, якими можуть бути довідки про відстрочку, видані військкоматами про тимчасову непридатність (від 1 до 6 місяців) до військової служби.
Для перетину державного кордону України здобувачам освіти необхідно мати такі документи:
Контакти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розміщено за посиланням.
Відповідно до Порядку замовлення, виготовлення, видачі, обліку документів про вищу освіту та додатків до дипломів європейського зразка, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06 березня 2015 року № 249, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 травня 2015 р. за № 493/26938 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2020 року № 1351, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 грудня 2020 р. за № 1249/35532) у разі втрати документа про вищу освіту, заклад освіти виготовляє дублікат документа про вищу освіту.
Дублікати документа про вищу освіту та додатка до нього виготовляються та видаються за письмовою заявою особи, на ім’я якої було видано документ про вищу освіту, що подається нею особисто або через уповноваженого представника до закладу освіти, що видав документ про вищу освіту.
Якщо заклад освіти, що видав документ, реорганізовано шляхом приєднання, злиття чи ліквідації, заява подається його правонаступнику.
У разі відсутності правонаступника закладу освіти, що припинився, а також якщо заклад освіти не проводить освітню діяльність (анульовано ліцензію на здійснення освітньої діяльності, заклад освіти не переміщено з населеного пункту, що знаходиться на непідконтрольній українській владі території), заява подається до Міністерства освіти і науки України, який визначає заклад освіти, що створює в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (далі – ЄДЕБО) замовлення, виготовляє та видає особі документ (дублікат документа) про вищу освіту.
У заяві про видачу дубліката зазначаються:
Замовлення на формування інформації, що відтворюється в дублікаті документа про вищу освіту, створюється закладом освіти на основі інформації, що міститься в ЄДЕБО та підтверджує факт видачі документа про вищу освіту.
Отримати інформацію, що підтверджує факт видачі документа про вищу освіту, що міститься в ЄДЕБО можна вільно та безоплатно в ДП «Інфоресурс» за посиланням: inforesurs.gov.ua, у разі здобуття вищої освіти після 2000 року.
Якщо в ЄДЕБО немає інформації щодо документа про вищу освіту, відповідальна особа закладу освіти завантажує до ЄДЕБО скановані копії документів, що підтверджують здобуття особою відповідного ступеня (освітньо-кваліфікаційного рівня) вищої освіти або факт видачі документа про вищу освіту, якими є архівна довідка про навчання особи та виписка з журналу реєстрації виданих дипломів (титульної сторінки журналу та сторінки, на якій зроблено відповідний запис, що засвідчує факт отримання особою документа про вищу освіту) або акт знищення первинного документа про вищу освіту.
У разі якщо інформація про факт видачі первинного документа про вищу освіту відсутня в ЄДЕБО та недоступні, втрачені, знищені архіви закладу освіти, відповідальна особа закладу освіти завантажує до ЄДЕБО рішення суду, що набрало законної сили, про встановлення відповідного юридичного факту здобуття особою відповідного ступеня (освітньо-кваліфікаційного рівня) вищої освіти із зазначенням номера судової справи, форми та дати судового рішення або офіційний лист відповідного уповноваженого органу, яким підтверджено факт проставлення штампа «Apostille» або вчинення консульської легалізації.
У зв’язку з триваючою збройною агресією російської федерації проти України та з метою збереження життя та здоров’я громадян України, створення безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану для учасників освітнього процесу заклади фахової передвищої освіти тимчасово переміщуються до інших регіонів нашої держави.
З Донецької, Луганської, Херсонської, Запорізької та Харківської областей, де тривають активні бойові дії, переміщено 94 заклади фахової передвищої освіти державної, комунальної та приватної форми власності. З них – 20 закладів фахової передвищої освіти, що мають статус окремих юридичних осіб та 41 – відокремлений структурний підрозділ закладів вищої та фахової передвищої освіти, що перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України; 24 заклади фахової передвищої освіти, що мають статус окремих юридичних осіб та 9 коледжів відокремлених структурних підрозділів закладів вищої освіти, що перебувають у сфері управління обласних державних адміністрацій, Міністерства охорони здоров’я України, інших засновників.
Наразі завершено переміщення закладів фахової передвищої освіти, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України.
Найбільше закладів фахової передвищої освіти, що перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України переміщено до Дніпропетровської області – Державний вищий навчальний заклад «Слов'янський коледж транспортної інфраструктури», Слов'янський хіміко-механічний технікум, Донбаський державний коледж технологій та управління, Бахмутський фаховий коледж транспортної інфраструктури, Відокремлений структурний підрозділ «Сєвєродонецький політехнічний фаховий коледж Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля», Відокремлений структурний підрозділ «Старобільський фаховий коледж Луганського національного аграрного університету», Відокремлений структурний підрозділ «Маріупольський політехнічний фаховий коледж Державного вищого навчального закладу «Приазовський державний технічний університет», Відокремлений структурний підрозділ «Маріупольський фаховий коледж Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського», Відокремлений структурний підрозділ «Маріупольський машинобудівний фаховий коледж Державного вищого навчального закладу «Приазовський державний технічний університет», Відокремлений структурний підрозділ «Маріупольський фаховий коледж Державного вищого навчального закладу «Приазовський державний технічний університет», Курахівська філія Дніпровського фахового коледжу енергетичних та інформаційних технологій, Відокремлений структурний підрозділ «Донецький фаховий коледж Луганського національного аграрного університету», Відокремлений структурний підрозділ «Краматорський фаховий коледж Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського», Відокремлений структурний підрозділ «Донбаський аграрний фаховий коледж Луганського національного аграрного університету», Відокремлений структурний підрозділ «Дружківський фаховий коледж Донбаської державної машинобудівної академії».
Також заклади фахової передвищої освіти, відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти, що перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України переміщено та продовжують працювати й в інших, безпечних регіонах зокрема:
Інформація про тимчасово переміщені заклади фахової передвищої освіти Міністерства освіти і науки України, що мають статус окремих юридичних осіб, доступна за посиланням.
Донецька область
Тимчасово переміщений заклад фахової передвищої, вищої освіти, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України
|
Контакти
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запорізька область
|
|
|
|
|
Сайт закладу: http://www.tsatu.edu.ua/
Контактні телефони:
Ногайський фаховий коледж
Оріхівський фаховий коледж
Мелітопольський фаховий коледж
Василівський фаховий коледж
Бердянський фаховий коледж
|
Луганська область
|
|
|
В процесі реорганізації шляхом приєднання до Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля.
|
|
|
Херсонська область
|
|
|
|
|
Контакти:
|
|
Контактна інформація:
|
Яким чином відбувається відновлення освітнього процесу для закладів, які були тимчасово переміщені?
Керівник закладу освіти зобов’язаний вжити заходів щодо забезпечення захисту та безпеки учасників освітнього процесу, працівників, збереження майна закладів освіти, у разі необхідності здійснити евакуацію учасників освітнього процесу та працівників до безпечного місця, ініціювати та здійснити тимчасове переміщення закладу освіти, налагодити його діяльність в умовах переміщення.
Як слід проводити освітній процес в ЗВО в умовах воєнного стану?
З урахуванням особливостей стану території та перебігу військових дій Міністерство освіти і науки рекомендує керівникам закладів освіти відновити та здійснювати освітній процес за можливістю в очній або змішаній (очно-дистанційній) формі, в інших випадках – дистанційній формі. У разі проведення навчальних занять у закладі освіти необхідно суворо дотримуватись безпекових вимог.
Як бути зі здобувачами, які на даний момент часу перебувають в ЗСУ, ТРО або займаються волонтерською діяльністю
Важливо забезпечити максимально сприятливі умови навчання (встановлення індивідуального графіку навчання, надання академічної відпустки тощо) для тих здобувачів освіти, які зі зброєю в руках встали на захист України або займаються волонтерською діяльністю.
Як здобувачам освіти навчатися, якщо ЗВО знаходиться в зоні проведення бойових дій і відновлення освітнього процесу неможливо?
Якщо заклади освіти, розташовані у зоні проведення активних бойових дій, не можуть відновити освітній процес, здобувачі таких закладів освіти можуть дочекатись його відновлення, прослухати окремі навчальні дисципліни в інших закладах вищої освіти в рамках внутрішньої академічної мобільності, у системі неформальної освіти або навчатись самостійно.
Як визнаються результати навчання, отримані в межах академічної мобільності під час воєнного стану?
Результати навчання здобуті в рамках академічної мобільності можуть бути визнані відповідно до Положення про порядок реалізації права на академічну мобільність, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 р. № 579, або відповідно до Порядку визнання у вищій та фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти, затвердженому наказом МОН України від 08 лютого 2022 року № 130, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 16 березня 2022 року за № 328/37664.
Здобувач другого курсу немає можливості опанувати дисципліну. Як бути в цьому випадку?
Для здобувачів освіти невипускних курсів в разі неможливості виконання індивідуального навчального плану 2021/22 навчального року в повному обсязі, рекомендуємо внести зміни до індивідуальних навчальних планів та здійснити перенесення частини освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик тощо), які не можуть бути виконані в дистанційному або змішаному форматі або для цього неможливо створити необхідних умов з урахуванням ситуації в конкретному закладі освіти, на наступні періоди навчання та завершити 2021/2022 навчальний рік, самостійно визначивши день закінчення навчального року.
В умовах воєнного стану неможливо здійснити практичну підготовку здобувачів 2 та 3 курсу, чи можна її перенести на наступний курс?
Для невипускних курсів практична підготовка може бути перенесена на наступний навчальний рік із внесенням зміни до індивідуальних навчальних планів . За необхідності здобувачам освіти можуть надаватись академічні відпустки.
Чи можна замінити кваліфікаційну роботу на кваліфікаційний іспит?
Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 21 березня 2022 р. № 265 у 2022 році керівники закладів фахової передвищої, вищої освіти можуть самостійно визначити форми атестації здобувачів освіти, включаючи відхилення від затверджених стандартів освіти. Принагідно зазначимо, що заміна магістерської (дипломної) роботи на атестаційний іспит може ускладнити визнання здобутої кваліфікації за кордоном.
Якщо неможливо організувати проведення практики на випусковому курсі, як здіснити випуск здобувачів, адже ця компонента є обов'язковою відповідно стандарту вищої освіти?
У разі неможливості проведення виробничої або переддипломної практики, можуть бути внесені зміни до навчальних планів щодо заміни її іншими освітніми компонентами у відповідній кількості кредитів ЄКТС. Допускається, що для випускників закладів освіти 2022 року загальна кількість кредитів ЄКТС, передбачена на практичну підготовку, може бути меншою, ніж визначена відповідним стандартом, за умови перерозподілу відповідної кількості кредитів на інші освітні компоненти. При цьому загальна кількість кредитів ЄКТС за освітньою програмою має відповідати вимогам стандарту.
Як отримати підтверджуючу інформацію стосовно документу про вищу освіту особі, яка тимчасово переміщена за кордон?
Особа, яка володіє інформацією про серію та номер власного документа про освіту, має можливість за посиланням оформити електронний запит і отримати на електронну пошту всю інформацію щодо власного документу про освіту, що міститься в Реєстрі документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО), зокрема, у формі електронної виписки з кваліфікованими електронними підписом і печаткою технічного адміністратора ЄДЕБО.
Наш заклад на даний час не переміщений, освітній процес невідновлений, як продовжити і заврешити навчання студентів?
Підготувати документи про переміщення закладу вищої освіти та здійснити його переміщення на підконтрольну територію. Якщо окремі заклади не будуть переміщені і не відновлять освітній процес, то МОН вживатиме заходів для забезпечення продовження і завершення навчання здобувачів освіти, зокрема із збереженням місць навчання за державним (регіональним) замовленням.
Чи можливе перенесення захисту дипломної роботи, під час воєнного стану, для дипломників, які знаходяться на тимчасово окупованій території України і в яких відсутній інтернет зв'язок?
Перенесення захисту кваліфікаційної роботи, під час воєнного стану, для здобувачів, які знаходяться на тимчасово окупованій території України і в яких відсутній інтернет зв'язок, неможливе поза межа встановлених термінів.
Чи послаблень немає у разі неможливості проходити підсумкову атестацію і необхідно брати повторний курс за рахунок коштів фізичних чи юридичних осіб?
Послаблень в атестації здобувачів немає. В умовах воєнного стану слід оформити академвідпустку .
Особливості видачі дублікатів дипломів випускникам минулих років, які втратили їх в зоні активних бойових дій чи під час внутрішньої/зовнішньої міграції.
Особливостей немає. Подається запит на створення інформації та виготовлення документу про освіту, крім випадків, коли інформація про документ відсутня в ЄДЕБО, ІВС "Освіта" або знаходиться в архівах на окупованій території.
Чи планує МОН підготовку наказу для ЗВО про критерії конкурсного відбору на державне замовлення 2022 р. на підготовку магістрів та бакалаврів (на базі молодшого спеціаліста)?
Критерії конкурсного відбору будуть прописані в Порядку прийому здобувачів вищої освіти в особливих умовах у 2022 році.
Питання актуальне для всіх ЗВО. Наближається час, коли випускники мають представити свої кваліфікаційні роботи для перевірки керівником роботи, керівниками підрозділів, завідувачів кафедр, рецензентів і т.д. Крім цього, роботи мають бути роздруковані, скріплені та підписані тими ж людьми, які були перед цим зазначені і звичайно самими студентами. Але в сучасних умовах може скластись ситуація, коли хтось або всі зазначені люди (студент, керівник роботи, керівники підрозділів, рецензент) знаходяться за кордоном та/або у ЗСУ/ТрО, тобто підписати роботу фізично не зможуть. Якщо із викладачами, які зараз за кордоном або служать, можна якось організувати заміну, то з підписом студентів питання із заміною не підходить. Розумію, що питання скоріше всього стосується автономії ЗВО і вирішувати потрібно на місцях (наприклад вирішити, що "такі студенти роздрукували роботу, підписали її та надіслали поштою").
В разі неможливості застосувати фізичний підпис (студент, керівник роботи, керівники підрозділів, рецензент) рекомендовано застосувати електронний цифровий підпис.
Яким чином завершити навчальний процес з іноземними студентами? Чи існують відповідні особливості?
Для здобувачів невипускних курсів дистанційно завершуємо навчання та переводимо на наступний курс.
Що робити з випускниками, з якими не вдалося встановити зв'язок
Якщо не вдалося встановити зв'язок з випускниками, то видається наказ про надання академічної відпустки з відповідним формулюванням.
Якщо здобувач не має змогу сплачувати контракт, чи має право ЗВО у період військового стану допускати його до складання сесії? Або відправити здобувача в академічну відпустку?
У період військового стану ЗВО може допустити здобувача до складання сесії, якщо він не має змогу сплачувати контракт при умові реструктуризації оплати або в інший спосіб визначений ЗВО.
Чи можна змістити закінчення навчального року (дипломування) для випускних курсів заочників та прискоренників?
Не рекомендовано зміщувати терміни закінчення навчального року (проведення підсумкової атестації) для випускних курсів заочників та заочників зі скороченим строком навчання.
Замовлення дипломів на тимчасово окупованій території.
Функціонування ЄДЕБО у ЗВО розташованих на тимчасово окупованій території заблоковано.
Чи можна переводити в умовах воєнного стану студента першого курсу (батько якого у ЗСУ) з навчання за кошти фізичних та юридичних осіб на бюджет без згоди МОН України?
В разі переведення в межах однієї спеціальності згода МОН України не потрібна. Керуватись слід Положенням про переведення на вакантні місця державного замовлення у ЗВО. Якщо переведення здійснюється в межах різних спеціальностей, обов'язково потрібно отримати дозвіл МОН України.
Правила прийому до закладу фахової передвищої освіти
Відповідно до підпункту 21 пункту 2 розділу XIV Закону України «Про фахову передвищу освіту» (далі – Закон): «у 2022 році прийом на навчання до закладів фахової передвищої освіти здійснюється в особливому порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки». Нові Правила прийому в 2022 році розробляються відповідно до цього Порядку, затверджуються педагогічною радою закладу фахової передвищої освіти (вченою радою закладу вищої освіти, до складу якого входить заклад фахової передвищої освіти). Правила прийому, розроблені відповідно до Умов прийому до закладів фахової передвищої освіти 2022 року, визнаються такими, що втратили чинність.
Правила прийому до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році, які розробляються відповідно до законодавства України та Порядку прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році, є новим документом. Такі Правила прийому не є змінами або доповненнями до Правил прийому, розроблених відповідно до Умов прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році, які мають бути визнані такими, що втратили чинність. Після затвердження нових Правил прийому педагогічною радою закладу фахової передвищої освіти (вченою радою закладу вищої освіти, до складу якого входить заклад фахової передвищої освіти), Правила прийому розміщуються на вебсайті (вебсторінці) закладу освіти і вносяться до ЄДЕБО до 31 травня 2022 року. Правила прийому діють протягом 2022 року. Стара версія Правил прийому залишається в ЄДЕБО до відома.
Прийом на навчання до закладів фахової передвищої освіти
Зарахування вступників для навчання за кошти державного або місцевого бюджету здійснюється виключно на перший курс. Зокрема, і на перший курс навчання з скороченою програмою.
Відповідно до абзацу другого частини 4 статті 18 Закону: «Підготовка іноземців та осіб без громадянства здійснюється в межах ліцензованих обсягів за спеціальностями за результатами процедури ліцензування в цілому для такого виду діяльності».
Строки прийому заяв та документів, конкурсного відбору та зарахування на навчання
Закінчення прийому заяв та документів для вступників на основі повної загальної (профільної) середньої освіти, які вступають за кошти фізичних осіб, не визначено прямо Порядком та визначається Правилами прийому закладу освіти. При цьому необхідно враховувати, що зарахування таких вступників відбувається не пізніше 12.00 год. 16 вересня. Додатковий набір для здобуття фахової передвищої освіти виключно за кошти фізичних або юридичних осіб та особливості його проведення заклад фахової передвищої освіти може самостійно передбачити своїми Правилами прийому за умови додаткового зарахування не пізніше 30 листопада.
Відповідно до пункту 4 розділу V Порядку: «Для вступників на основі освітньо-кваліфікаційного рівня кваліфікованого робітника та всіх інших категорій вступників строки прийому заяв та документів, конкурсного відбору і зарахування на навчання визначаються Правилами прийому (при цьому зарахування на місця державного або регіонального замовлення закінчується не пізніше 15 вересня, крім випадків, визначених розділом XV цього Порядку).
Тривалість кожної сесії прийому документів становить не менше 5 і не більше 30 днів, зарахування проводиться не пізніше ніж через 15 днів після завершення чергової сесії прийому заяв та документів». У цьому випадку не використовується термін «додатковий прийом», натомість може бути перша, друга … сесії прийому.
Проведення додаткового набору заклад освіти визначає своїми Правилами прийому. При цьому, зокрема, визначаються додаткові строки прийому заяв та документів, проведення конкурсного відбору та зарахування на навчання.
Порядок прийому заяв та документів для участі у конкурсному відборі на навчання до закладів фахової передвищої освіти
Відповідно до пункту 1 розділу VI Порядку:
«1. Вступники на навчання для здобуття фахової передвищої освіти на основі базової або повної загальної (профільної) середньої освіти подають заяви:
тільки у паперовій формі:
2. Інші категорії вступників, крім зазначених у пункті 1 цього розділу, подають заяви тільки в паперовій формі».
Вступники на навчання для здобуття фахової передвищої освіти на основі базової або повної загальної (профільної) середньої освіти подають заяви тільки в електронній формі (через електронний кабінет), крім окремих випадків, які визначені у пункті 1 розділу VI. Вступник створює електронний кабінет самостійно або може звернутися за консультаційною допомогою до приймальної комісії будь-якого закладу.
Так, має право. Перше, кількість заяв вступника на різні конкурсні пропозиції та до різних закладів фахової передвищої освіти Порядком не обмежена. Друге, в одній заяві на основну конкурсну пропозицію вступник може зазначити (вибрати в меню): «Претендую на участь у конкурсі на місця державного або регіонального замовлення і на участь у конкурсі на місця за кошти фізичних та/або юридичних осіб у разі неотримання рекомендації за цією конкурсною пропозицією за кошти державного або місцевого бюджету (за державним або регіональним замовленням)».
Мотиваційний лист (МЛ)
Так. Відповідно до абзацу п’ятого пункту 5 розділу VI Порядку: «До заяви вступник додає мотиваційний лист, який подається в електронному вигляді (електронному вигляді або паперовій формі для осіб, які подають заяву в паперовій формі), додатки до мотиваційного листа приймаються на визначеній Приймальною комісією закладу освіти електронній поштовій скриньці». Ця вимога стосується усіх конкурсних пропозицій як основних, так і небюджетних.
Так. Вступник додає мотиваційний лист до заяви на будь-яку конкурсну пропозицію.
Так, до заяви вступник обов’язково додає мотиваційний лист.
Мотиваційний лист один на всі спеціальності чи на кожну спеціальність різні МЛ?
Мотиваційний лист є складовою пакета документів, які вступник подає разом з заявою. У заяві вступник вказує конкурсну пропозицію із зазначенням спеціальності (предметної спеціальності, спеціалізації, освітньо-професійної програми) та форми здобуття освіти. Для різних конкурсних пропозицій вступник має подавати різні заяви, і, відповідно, різні мотиваційні листи.
Текст мотиваційного листа в електронній формі вступник може набрати або скопіювати у відповідне поле в кабінеті вступника.
Вимоги до змісту мотиваційних листів самостійно розробляються закладом освіти, затверджуються та оприлюднюються.
Міністерство освіти і науки України рекомендацій щодо написання мотиваційних листів надавати не планує. Відповідно до абзацу шостого пункту 8 розділу VII: «Вимоги до мотиваційних листів розробляються, затверджуються головами приймальних комісій та оприлюднюються на вебсайті (вебсторінці) закладів освіти не пізніше 1 червня». Таким чином, це зона власної відповідальності закладу фахової передвищої освіти.
Загалом це питання закладу освіти, проте МОН з розумінням поставиться до обмеження максимального обсягу мотиваційного листа з міркувань раціонального використання часу працівників приймальної комісії.
Кількість заяв не регламентується. Мотиваційний лист подається окремо до кожної заяви. Вступник може використовувати повністю або частково однаковий текст мотиваційних листів.
При вступі на навчання за кошти фізичних та/або юридичних осіб, конкурсний відбір здійснюється тільки на підставі розгляду мотиваційних листів. Дякуємо за виявлення технічної помилки в тексті Порядку. Помилку буде усунуто.
Вимоги до мотиваційних листів розробляються закладами освіти самостійно. Відповідно, необхідно передбачити і як буде визначатися відповідність мотиваційних листів вступників цим вимогам .
Конкурсний відбір, його організація та проведення
Відповідно до пункту 1 розділу VII Порядку: «Конкурсний відбір на навчання для здобуття фахової передвищої освіти здійснюється за результатами вступних випробувань:…. для вступу на основі повної (профільної) загальної середньої освіти – у формі творчих конкурсів або індивідуальної усної співбесіди, розгляду мотиваційних листів в передбачених цим Порядком випадках;». Інших видів вступних випробувань для цієї категорії вступників Порядком не передбачено.
В питанні не визначено, про вступ на якій основі йде мова. Слід користуватися нормами, визначеними в пункті 1 розділу VII Порядку:
«Конкурсний відбір на навчання для здобуття фахової передвищої освіти здійснюється за результатами вступних випробувань:Якщо вступник подав заяву на основну конкурсну пропозицію, але планує вступати тільки на контракт (зробив у заяві відповідну позначку), чи потрібно йому складати співбесіду?
Ні. Якщо під час подання заяви вступник зазначив, що він претендує на участь у конкурсі виключно на місця за кошти фізичних та/або юридичних осіб, то така особа приймає участь у конкурсному відборі на підставі розгляду мотиваційних листів.
Так. Конкурсний відбір для вступу на основі базової або повної загальної середньої освіти за кошти фізичних або юридичних осіб здійснюється лише на підставі розгляду мотиваційних листів.
Так. Форму проведення індивідуальних усних співбесід та творчих конкурсів заклад освіти обирає самостійно з урахуванням необхідності створення безпечних і нешкідливих умов та дотриманням медико-санітарних вимог.
Вступ для здобуття фахової передвищої освіти за кошти фізичних або юридичних осіб у 2022 році здійснюється тільки за результатами розгляду мотиваційних листів. Індивідуальні усні співбесіди для цієї категорії вступників не проводяться. Якщо заклад освіти прогнозує складну конкурсну ситуацію з вступом на відповідну конкурсну пропозицію за кошти фізичних та юридичних осіб, то він може залучити додаткові інструменти регулювання кількості вступників, включаючи вартість навчання.
Для вступу за спеціальністю, яка включена до Переліку спеціальностей, прийом на навчання до закладів фахової передвищої освіти, за якими здійснюється на основі базової або повної загальної (профільної) середньої освіти з урахуванням рівня творчих та/або фізичних здібностей вступників, тільки творчий конкурс. Одночасне проведення індивідуальної усної співбесіди і творчого конкурсу Порядком не передбачено з міркувань безпеки (мінімізація відвідування закладів освіти).
Форму проведення вступного випробування обирає заклад освіти з урахуванням необхідності створення безпечних і нешкідливих умов та дотриманням медико-санітарних вимог. Заклад може враховувати особливості ситуації окремих вступників.
Індивідуальна усна співбесіда (ІУС)
Очне або дистанційне проведення індивідуальних усних співбесід заклад обирає самостійно з урахуванням необхідності створення безпечних і нешкідливих умов та дотриманням медико-санітарних вимог.
Для проведення індивідуальної усної співбесіди дистанційно така можливість має бути передбачена Правилами прийому закладу освіти. Індивідуальна усна співбесіда дистанційно може складатись вступником незалежно від місця його перебування.
Очне або дистанційне проведення індивідуальних усних співбесід та творчих конкурсів заклад обирає самостійно з урахуванням необхідності створення безпечних і нешкідливих умов та дотриманням медико-санітарних вимог. При цьому закладом можуть бути враховані інші фактори: місцеперебування закладу чи вступника, технічні можливості тощо. Наприклад, перебування на тимчасово окупованій території чи в зоні активних бойових дій є поважною обставиною для надання можливості такому вступнику складання індивідуальної усної співбесіди дистанційно навіть у разі, якщо заклад ухвалив рішення про очне проведення індивідуальної усної співбесіди.
Очне або дистанційне проведення індивідуальних усних співбесід заклад обирає самостійно з урахуванням необхідності створення безпечних і нешкідливих умов та дотриманням медико-санітарних вимог.
У випадку проведення індивідуальної усної співбесіди дистанційно заклад може проводити її відеозапис. Такий запис може бути використано при розгляді апеляційних заяв вступників. Про здійснення відеозапису вступники мають бути попереджені.
Очне або дистанційне проведення індивідуальних усних співбесід та їх особливості заклад освіти визначає самостійно.
Індивідуальна усна співбесіда передбачає оцінювання підготовленості вступника з одного або двох предметів. Кількість предметів, з яких проводиться індивідуальна усна співбесіда, і самі предмети заклад самостійно визначає в Правилах прийому для кожної конкурсної пропозиції окремо.
Індивідуальна усна співбесіда передбачає очне або дистанційне (за рішенням закладу освіти) оцінювання підготовленості (оцінювання знань, умінь та навичок) вступника з одного або двох предметів. Ці предмети заклад освіти самостійно визначає в Правилах прийому для кожної конкурсної пропозиції окремо.
Предмети, з яких проводиться індивідуальна усна співбесіда, заклад освіти визначає в Правилах прийому для кожної конкурсної пропозиції самостійно.
Порядком прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році передбачено саме індивідуальну усну співбесіду як форму вступного випробування, тобто запитання та відповіді мають бути озвучені. Оцінювання підготовленості вступника, його знань, умінь та навичок при проведенні дистанційної індивідуальної усної співбесіди за допомогою технологій комп’ютерного тестування або подібне є виправданим, якщо вступник має особливі освітні потреби, які унеможливлюють або роблять неефективною індивідуальну усну співбесіду (це оформлюється окремим рішенням приймальної комісії).
Порядком прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році передбачено саме індивідуальну усну співбесіду як форму вступного випробування. Використання тестів в якості питань індивідуальної усної співбесіди, звичайно, неможливо заборонити. Але чи буде це ефективним способом визначення рівня підготовленості вступника?
Ні. Очне або дистанційне проведення індивідуальних усних співбесід заклад обирає самостійно з урахуванням необхідності створення безпечних і нешкідливих умов та дотриманням медико-санітарних вимог. При деяких захворюваннях вимога заплющення очей може становити небезпеку. І, головне, не можна принижувати вступника.
Індивідуальна усна співбесіда є формою вступного випробування, оцінювання підготовленості вступника до здобуття освітньо-професійного ступеня фахового молодшого бакалавра. Форми відомостей та/або інших документів, які використовуються для оформлення результатів індивідуальної усної співбесіди, встановлюються закладом освіти.
Програми індивідуальних усних співбесід, форму їх проведення оцінювання заклад визначає самостійно. Програми індивідуальних усних співбесід, відповідно, повинні містити і критерії оцінювання.
Крок в один бал є мінімальним. Конкурсний бал не обчислюється з точністю до сотих або десятих. Програми вступних випробувань, зокрема і критерії оцінювання, розробляються закладом освіти самостійно.
Звертаємо увагу, що вираз «не більше і не менше» щодо визначення балів ніде не встановлено Порядком. Крок в один бал є мінімальним. Зміни до Порядку можливі, але порушувати його не варто.
За власним рішенням окреме Положення про проведення ІУС заклад освіти може розробити самостійно.
У пункті 5 розділу VII Порядку прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році визначено, що оцінка індивідуальної усної співбесіди може включати до десяти додаткових балів за успішне закінчення підготовчих курсів закладу освіти для вступу до нього.
Відповідно до пункту 5 розділу VII для вступу на основі базової або повної загальної (профільної) середньої освіти на місця державного (регіонального) замовлення оцінка індивідуальної усної співбесіди може включати до десяти додаткових балів за успішне закінчення підготовчих курсів закладу освіти для вступу до нього. Оцінка індивідуальної усної співбесіди виставляється за шкалою 100-200 і 10 балів складає десять відсотків оцінки. За раніше існуючою системою розрахунку конкурсного бала оцінка за підготовчі курси могла сягати 50 балів з максимальних 650 балів.
Індивідуальна усна співбесіда є формою вступного випробування. Особливості проведення вступних випробувань визначаються закладом освіти самостійно. Логічно оголошувати оцінку індивідуальної усної співбесіди одразу по її завершенні (оцінюється кожний вступник по визначеним критеріям), у разі проведення індивідуальної усної співбесіди дистанційно оголошення її результатів у той самий день після завершення роботи з групою вступників не буде створювати додаткових ризиків, пов’язаних з невиправданою концентрацією людей в межах одного приміщення.
Форму проведення індивідуальних усних співбесід та творчих конкурсів заклад обирає самостійно з урахуванням необхідності створення безпечних і нешкідливих умов та дотриманням медико-санітарних вимог. Індивідуальні усні співбесіди можуть проводитися у формах, які передбачено Правилами прийому закладу освіти.
Відеофіксація може проводитися за умови, що це передбачено закладом та вступники попереджені про це.
Особливості проведення вступних випробувань визначаються закладом освіти самостійно. Відеофіксація, протокол, стенограма запису тощо.
Кількість предметів, з яких проводиться індивідуальна усна співбесіда, заклад самостійно визначає в Правилах прийому для кожної конкурсної пропозиції окремо. Незалежно від кількості предметів вступнику виставляється одна оцінка. Кількість предметів індивідуальної усної співбесіди не пов’язана з кількістю предметів ЗНО чи НМТ, які можуть бути використані при формуванні конкурсного бала.
Ідентифікувати особу, що подала документи на вступ в електронному вигляді та підключилась до індивідуальної усної співбесіди дистанційно можна за допомогою технічних засобів зв’язку, зокрема, використання відео з пред’явленням вступником на камеру документів, що посвідчують його особу (зокрема, з використанням Дії). При цьому проведення індивідуальних усних співбесід може записуватися, що сприятиме забезпеченню прозорості вступної кампанії. Про здійсненні відеозапису індивідуальної усної співбесіди вступники мають бути попереджені завчасно.
У разі неможливості ідентифікації вступника вступне випробування проводитись не може.
Конкурсний бал
Ні. До десяти додаткових балів за успішне закінчення підготовчих курсів закладу освіти для вступу до нього може включати оцінка індивідуальної усної співбесіди, яка проводиться для вступників на місця державного (регіонального) замовлення. Для вступу на навчання за кошти фізичних або юридичних осіб рейтинговий список формується на підставі розгляду мотиваційних листів, бали за які не нараховуються.
Так. Відповідно до абзацу шостого пункту 5 розділу VII для вступу на основі повної загальної (профільної) середньої освіти на місця державного (регіонального) замовлення замість проходження індивідуальної усної співбесіди вступник може подати результати зовнішнього незалежного оцінювання (2019-2021 років у будь-яких комбінаціях) або національного мультипредметного теста. У такому разі конкурсний бал вступника визначається як середній бал з двох предметів зовнішнього незалежного оцінювання (української мови та літератури/української мови, предмету на вибір вступника) з підвищенням на 25 відсотків, але не вище 200 балів, або середній бал усіх трьох предметів національного мультипредметного теста без використання вагових коефіцієнтів з підвищенням на 25 відсотків, але не вище 200 балів.
Порядком визначено: середній бал усіх (тобто трьох!) предметів національного мультипредметного теста.
Порядком передбачено використання або результатів зовнішнього незалежного оцінювання, або національного мультипредметного теста. Порядком використання комбінацій результатів не передбачено.
Ніяких. Для вступу на основі базової або повної загальної (профільної) середньої освіти на місця державного (регіонального) замовлення вступник може замість проходження індивідуальної усної співбесіди подати результати зовнішнього незалежного оцінювання (2019-2021 років у будь-яких комбінаціях) або національного мультипредметного теста. У такому разі конкурсний бал вступника визначається як середній бал з двох предметів зовнішнього незалежного оцінювання (української мови та літератури/української мови, предмету на вибір вступника) з підвищенням на 25 відсотків, але не вище 200 балів, або середній бал усіх предметів національного мультипредметного теста без використання вагових коефіцієнтів з підвищенням на 25 відсотків, але не вище 200 балів. Таким чином, заклад освіти не має повноважень визначати в конкурсних пропозиціях предмети ЗНО або НМТ для розрахунку конкурсного бала.
Для вступу на основі повної загальної (профільної) середньої освіти на місця державного (регіонального) замовлення конкурсний бал визначається як оцінка творчого конкурсу або індивідуальної усної співбесіди. Замість проходження індивідуальної усної співбесіди вступник може подати результати національного мультипредметного теста. У такому разі конкурсний бал вступника визначається як середній бал усіх предметів національного мультипредметного теста без використання вагових коефіцієнтів з підвищенням на 25 відсотків, але не вище 200 балів.
Конкурсний відбір на небюджетні конкурсні пропозиції проводиться на основі розгляду мотиваційних листів. Конкурсний бал за мотиваційні листи не виставляється.
Розрахунок буде виконано ЄДЕБО за загальними правилами округлення.
Так. Використовується. Дякуємо за виявлення технічної помилки в тексті Порядку. У відповідний пункт Порядку будуть внесені відповідні правки.
Спеціальні умови участі в конкурсному відборі для здобуття освітньо-професійного ступеня фахового молодшого бакалавра
Спеціальними умовами на здобуття фахової передвищої освіти за кошти державного або місцевого бюджету визначаються категорії осіб, які мають право на зарахування за результатами позитивної оцінки індивідуальної усної співбесіди або творчого конкурсу на місця державного або регіонального замовлення. Порядком прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році квоти передбачені тільки для іноземців.
Ні. Відповідно до пункту 3 розділу VIII: «Якщо кількість вступників, яких рекомендовано до зарахування відповідно до пункту другого цього розділу та які підтверджують навчання, перевищує тридцять відсотків наданого загального обсягу бюджетних місць за певною спеціальністю (спеціалізацією), то заклад освіти може звернутись до відповідного державного (регіонального) замовника щодо збільшення загального обсягу бюджетних місць на обсяг цього перевищення в межах ліцензованого обсягу відповідної спеціальності». Таким чином, питома вага вступників, яких рекомендовано до зарахування відповідно до пункту другого розділу VIII не обмежується.
Відповідно до пункту 2 розділу VIII всі вступники на основну конкурсну пропозицію на місця за кошти регіонального замовника, які пройшли вступні випробування у формі індивідуальної усної співбесіди або творчого конкурсу та отримали позитивну оцінку рекомендуються до зарахування на навчання за кошти місцевого бюджету (за регіональним замовленням) (крім випадку, якщо в заяві зазначено: «Претендую на участь у конкурсі виключно на місця за кошти фізичних та/або юридичних осіб, повідомлений про неможливість переведення в межах вступної кампанії на місця державного або регіонального замовлення»).
Рейтингові списки вступників та рекомендації до зарахування
Кількість вступників пільгових категорій, які мають право на зарахування за результатами позитивної оцінки індивідуальної усної співбесіди на бюджетні місця, може перевищувати 30 відсотків. У такому разі всі вони повинні отримати рекомендацію для зарахування на бюджетні місця. В окремих випадках може статись, що більшість бюджетних місць буде надана пільговим категоріям вступників. Принагідно нагадуємо, що відповідно до пункту 3 розділу VIII: «Якщо кількість вступників, яких рекомендовано до зарахування відповідно до пункту другого цього розділу та які підтверджують навчання, перевищує тридцять відсотків наданого загального обсягу бюджетних місць за певною спеціальністю (спеціалізацією), то заклад освіти може звернутись до відповідного державного (регіонального) замовника щодо збільшення загального обсягу бюджетних місць на обсяг цього перевищення в межах ліцензованого обсягу відповідної спеціальності».
Так. Для вступу на навчання за кошти фізичних або юридичних осіб побудова рейтингового списку здійснюється тільки на підставі розгляду мотиваційних листів.
Мотиваційний лист – інструмент конкурсного відбору, який використовується для формування рейтингового списку вступників на місця за кошти фізичних та юридичних осіб. Рейтинговий список при цьому формується за результатами розгляду мотиваційних листів. Виставлення балів за мотиваційні листи не передбачено. Бали в ЄДЕБО за результатами розгляду мотиваційних листів не вносяться.
Порядок формування та коригування списку рекомендованих до зарахування на місця за кошти фізичних або юридичних осіб на підставі розгляду мотиваційних листів визначається Правилами прийому закладу освіти.
Вимоги до мотиваційних листів розробляються закладами освіти самостійно. Відповідно, заклад самостійно визначає і відповідність мотиваційних листів цим вимогам.
Вимоги до мотиваційних листів розробляються закладами освіти самостійно та оприлюднюються. Для уникнення зазначених ситуацій необхідно чітко прописати всі особливості формування рейтингових списків на основі розгляду мотиваційних листів заздалегідь.
Порядок розгляду мотиваційних листів та формування рейтингових списків вступників на підставі такого розгляду визначаються закладом освіти самостійно.
Рейтингові списки формуються окремо. Рейтинговий список вступників, які вступають на основі вступних випробувань на навчання за кошти державного або місцевого бюджету, формується на основі конкурсного бала за кожною конкурсною пропозицією. Рейтинговий список вступників, які вступають на навчання за кошти фізичних або юридичних осіб, формується за результатами розгляду мотиваційних листів.
Реалізація права вступників на обрання місця навчання
Перевірити інформацію стосовно документів про освіту вступника можна за допомогою ЄДЕБО.
Переведення на бюджетні місця
Вступати лише за мотиваційним листом може вступник, який претендує на участь в конкурсі виключно за кошти фізичних або юридичних осіб і зазначив у заяві: «Претендую на участь у конкурсі виключно на місця за кошти фізичних та/або юридичних осіб, повідомлений про неможливість переведення в межах вступної кампанії на місця державного або регіонального замовлення». Правових підстав для переведення таких вступників на вакантані бюджетні місця немає.