A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Як організувати навчання для українських дітей за кордоном




Як організувати навчання для українських дітей за кордоном: поширені запитання-відповіді


Одним з ключових завдань підтримки українських учнів, які були вимушені залишити Україну через військову агресію росії, є збереження зв’язку з українською системою освіти, забезпечення можливості продовжувати навчання за українською навчальною програмою, особливо вивчення української мови, літератури та історії, а також отримати документи про освіту. 

Одночасно важливо, щоб освіта і навчання сприймалися як чинник стабільності, а не додаткове джерело стресових ситуацій.

Крім того, Міністерство освіти і науки України закликає вчителів відновити контакт зі своїми учнями, докласти зусиль для забезпечення безперервності навчання.


1. Яким чином можна організувати навчання українських учнів за кордоном?

Найбільш поширеними моделями організації навчання для учнів з України є:

Варіант 1. Якщо школа, в якій діти вчилися в Україні, вже організувала дистанційне навчання, необхідно рекомендувати учням підключитися до нього. Встановити контакт з цим закладом повинні батьки. 

Доцільно створити сприятливі умови для підтримання контакту з закладом освіти та вчителями – по можливості забезпечити учнів доступом до цифрових пристроїв та високошвидкісного інтернету для підключення до онлайн-занять тa/або виконання завдань.

Варіант 2. У випадку втрати зв'язку з українським закладом освіти та своїми вчителями українським учням та їхнім батькам рекомендується: 

  • сконтактувати з органом управління у сфері освіти своєї громади, міста або області та отримати інформацію про школу, що організовує екстернатну чи дистанційну форму навчання, та звернутися у будь-який зручний спосіб до цієї школи для зарахування/переведення дитини для продовження чи завершення навчання; 
  • до моменту початку навчання у новому закладі створити сприятливі умови для продовження навчання з використанням електронних освітніх ресурсів з України, зокрема Всеукраїнської школи онлайн та Всеукраїнського розкладу онлайн – по можливості забезпечити учнів доступом до цифрових пристроїв та високошвидкісного інтернету для доступу до українських освітніх ресурсів.

Таке навчання може бути самостійним або з залученням волонтерів, координаторів, вчителів з України, які тимчасово перебувають за кордоном, також шляхом створення класів та/ або груп в закладах освіти в країні перебування.

Варіант 3. Для зарахування та організації дистанційного навчання батьки учнів можуть звернутися до Міжнародної української школи (МУШ) як безпосередньо, так і через одну із організацій, з якими МУШ співпрацює за кордоном. 

Навчання проводитиметься за державними стандартами та освітніми програмами України, видача документів про освіту в таких умовах здійснюватиметься МУШ.


2. Як ефективно спланувати навчальний день та навчальний тиждень для українських дітей за кордоном?

Для зручності організації освітнього процесу у дистанційному форматі Міністерство освіти і науки України за підтримки партнерів створило Всеукраїнський онлайн розклад.

Інтерактивний розклад містить посилання на матеріали з різних ресурсів (Всеукраїнська школа онлайн, телеуроки, підручники тощо) для предметів згідно з календарно-тематичним плануванням та оновлюється щотижня.

Онлайн-розклад для учнів 1-11 класів реалізується на базі інтерактивного Google-календаря, до якого в режимі реального часу мають доступ усі охочі.


3. Які електронні освітні ресурси можливо використовувати для організації навчання українських учнів у країні перебування?

Для групової чи індивідуальної роботи діти можуть використовувати будь-які онлайн-ресурси, насамперед сайт і застосунок (Google Play, App Store, App Gallery) «Всеукраїнська школа онлайн», де розміщено всі навчальні матеріали для учнів 5-11 класів.

Всеукраїнська школа онлайн — це державна безкоштовна платформа для дистанційного та змішаного навчання учнів 5-11 класів та методичної підтримки вчителів. Платформа містить відеоуроки, тести та матеріали для самостійної роботи з 18 основних предметів. Уроки на вебплатформі містять цікаве коротке відео, конспект із основними питаннями теорії, завданнями, схемами і картами, тестові завдання для самоперевірки. Кожна тема закінчується підсумковим тестом, що дає можливість відстежувати прогрес у навчанні.

Заняття з української мови, української літератури, біології та екології, географії, історії, математики, алгебри, геометрії, мистецтва, права, фізики, хімії, англійської мови та інших предметів доступні 24/7 з будь-якого пристрою та будь-якого місця.

Крім того, під час воєнного стану українські дистанційні школи надають безкоштовний доступ до навчання. Подробиці тут.


4. Чи існують інструктивні матеріали або рекомендації щодо використання платформи ВШО?

Так, розроблені Методичні матеріали з організації дистанційного та змішаного навчання на базі Всеукраїнської школи онлайн перекладені англійською, французькою, німецькою, італійською, угорською та румунською мовами.


5. Оскільки матеріали ВШО охоплюють лише учнів 5-11 класів, які електронні освітні ресурси з України можна використовувати для учнів початкової школи?

Всеукраїнський розклад онлайн передбачає, зокрема, матеріали для 1-4 класів, крім того, можна використовувати матеріали українських дистанційних шкіл, які на час воєнного стану надають безкоштовний доступ до навчання всім бажаючим.


6. Чи існує інструмент для дистанційного підсумкового оцінювання здобувачів шкільної освіти з України, можливо на платформі ВШО?

Зараз ВШО не передбачає єдиного формалізованого механізму для атестаційного підтвердження проходження учнями навчальної програми за допомогою платформи. Однак навіть за таких умов важливим є залученість до навчання, створення умов для збереження зв’язків учнів з системою освіти України.


7. Де можна знайти українські підручники для організації навчання учнів з України?

Електронні (.pdf) версії шкільних підручників можна безкоштовно завантажити в електронній бібліотеці Інституту модернізації змісту освіти.


8. Чи передбачена у 2021/2022 навчальному році підсумкова атестація для здобувачів освіти, які завершують здобуття початкової, базової загальної середньої, повної загальної середньої освіти? (4, 9, 11 класи)?

У 2021/2022 навчальному році здобувачів повної загальної середньої освіти (11 клас) звільнено від проходження державної підсумкової атестації (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України в сфері освіти» від 24 березня 2022 року № 2157-ІХ).

Здобувачів початкової (4 клас) та базової середньої (9 клас) освіти звільнено від проходження державної підсумкової атестації наказом Міністерства освіти і науки України від 28.02.2022 № 232, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03 березня 2022 року за № 283/37619).


9. Яким чином організувати підсумкове оцінювання для завершення 2021/2022 року для учнів, які не завершують здобуття початкової, базової середньої, повної загальної середньої освіти?

Якщо здобувач освіти підтримує зв'язок із своїм закладом освіти в Україні та вчителями (Варіант 1) питання підсумкового оцінювання вирішується вчителем та українським закладом освіти в рамках права на академічну автономію відповідно до Методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року (наказ МОН від 01.04.2022 № 290).

Якщо здобувач освіти втратив зв'язок з українським закладом освіти та своїми вчителями (Варіант 2) підсумкове оцінювання може здійснюватися українським закладом освіти за наявними результатами підсумкового та/ або поточного оцінювання, наприклад, за результатами І семестру.

Якщо здобувач освіти зарахований до Міжнародної української школи (Варіант 3), підсумкове оцінювання здійснює МУШ.


10. Якщо здобувач освіти завершує здобуття початкової, базової середньої, повної загальної середньої освіти і перебуває за кордоном чи зможе він отримати український документ про освіту?

Всі здобувачі освіти, які завершують здобуття початкової, базової середньої, повної загальної середньої освіти мають змогу отримати свідоцтва про здобуття відповідно початкової, базової середньої та повної загальної середньої освіти в українських закладах освіти, в яких вони навчалися до запровадження воєнного стану.

У випадку, якщо на час закінчення навчального року заклад освіти, не функціонує внаслідок збройної агресії російської федерації, видачу свідоцтв та заповнення додатків до них для учнів, які перебувають за кордоном, може здійснити будь-який заклад освіти, визначений органом управління у сфері освіти.

Якщо учня зараховано до Міжнародної української школи (МУШ) видача документів про освіту здійснюватиметься МУШ.


11. Чи зобов’язаний здобувач шкільної освіти, який перебуває за кордоном продовжувати заняття в українському закладі освіти чи відвідувати заклад країни перебування? 

Всі рішення щодо освітньої траєкторії здобувача освіти приймають його/ її батьки або інші законні представники. Вони можуть обирати між різними формами та комбінаціями формальної та неформальної освіти як в Україні, так і в країні перебування.


12. Якщо здобувач освіти перебуває за кордоном і втратив зв'язок зі своїми вчителями та закладом освіти, чи буде він виключений з українського закладу освіти?

Жоден здобувач освіти незалежно від того, де він перебуває, чи має він можливість підтримувати зв'язок з своїм закладом освіти в Україні, чи ні, не буде виключений з української системи освіти.


13. Якщо здобувач освіти перебуває за кордоном і втратив зв'язок з своїми вчителями та закладом освіти, чи буде він переведений до наступного класу?

Усі здобувачі повної загальної середньої освіти будуть переведені до наступного класу, незалежно від форм комунікації з українськими вчителями та закладами освіти, та/або форм навчання (в тому числі самостійного) з використанням українських освітніх електронних ресурсів.

14. Які матеріали українською мовою доступні для використання з метою надання психологічної підтримки та допомоги дітям з України?

Інформаційні матеріали доступні на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням.


15. Які є процедури відновлення документів про освіту (атестати, дипломи) у разі їх втрати?

Якщо особа втратила документ про освіту, їй, за можливості, необхідно звернутися до закладу освіти, який цей документ видав.

Крім цього, особа, яка володіє інформацією про серію та номер власного документа про загальну середню, професійно-технічну або вищу освіту, має можливість оформити електронний запит і отримати на електронну пошту інформацію щодо документу про освіту, що міститься в Реєстрі документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО). У Реєстрі містяться відомості та дані про документи про освіту, виготовлені з 2000 року.

Вчителі, які тимчасово перебувають за кордоном та закінчили заклади вищої освіти після 2000 року, за потреби, також можуть скористатися цим ресурсом для підтвердження отримання ними педагогічної освіти.

Додатково, в умовах воєнного стану особи, які здобули базову середню освіту (закінчили 9 класів) або повну загальну середню освіту (закінчили 11 класів) в Україні, але не мають на руках раніше отриманого документа про загальну середню освіту та не мають серії та номера цього документа, можуть отримати всю інформацію про документ з Реєстру документів про освіту ЄДЕБО звернувшись із заявою до державного підприємства «Інфоресурс».



  • Примітка: Платформу “Всеукраїнська школа онлайн” створено громадською спілкою «Освіторія» на замовлення Міністерства освіти і науки України, Міністерства цифрової трансформації України та державної установи «Український інститут розвитку освіти», за підтримки Швейцарії в межах Швейцарсько-українського проєкту DECIDE, який виконується Консорціумом ГО DOCCU та PH Zurich. Функціонал «Кабінет учителя» та мобільні застосунки реалізовано за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». З метою покращення доступності навчального контенту для широкого загалу користувачів, в тому числі для дітей з особливими освітніми потребами, ЮНІСЕФ долучився до організації навчань для авторів уроків та забезпечив експертний супровід з питань інклюзивності. Мобільні оператори lifecell, Vodafone та Kyivstar забезпечують його користувачам безоплатний доступ до мобільного інтернету: при користуванні платформою через веб-версію або застосунок інтернет-трафік не тарифікується.
  • Методичні матеріали з організації дистанційного та змішаного навчання на базі ВШО створені та перекладені ГС “Освіторія” за підтримки ЮНІСЕФ.
  • Всеукраїнський онлайн розклад створено Міністерством освіти і науки України спільно з компанією Google Україна, за підтримки Українського інституту розвитку освіти, Інституту модернізації змісту освіти, ГС “Освіторія”, ЮНІСЕФ, Комітету фізичного виховання та спорту, спільноти вчителів Junior.