A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Чернігівський професійний ліцей залізничного транспорту









Довгий час сантехнічна робота асоціювалася із чимось непривабливим. Ніхто не хотів навчатися на сантехніка, бо вважалося, що потрібно працювати за копійки серед бруду і нечистот. Чернігівський професійний ліцей залізничного транспорту поставив завдання подолати цей стереотип, хоча б на місцевому рівні. Для цього потрібно було показати чернігівській молоді реальний світ сантехнічних технологій: техніку й обладнання, яке використовують майстри, сучасні рішення для кухонь і ванних кімнат, системи опалення.

Саме тут українсько-швейцарський проєкт із поліпшення сантехнічної освіти дуже допоміг ліцею. Першим кроком стало створення потужного навчально-практичного центру. Далі – оновлення змісту сантехнічної освіти, розроблення нових навчальних матеріалів, увага до професійної кваліфікації педагогів.

Про враження від участі у проєкті та ідеї, які допоможуть у майбутньому розвинути не тільки заклад, а й регіон загалом, розповідає директор Чернігівського професійного ліцею залізничного транспорту Максим Поджарий.


Про вплив проєкту

Чернігівський ліцей став одним із шести закладів, який відібрали до першої фази проєкту з поліпшення сантехнічної освіти. Оновлена на цьому етапі матеріально-технічна база вплинула на якість підготовки учнів-сантехніків, а також привабливість ліцею в очах вступників.

«Проєкт дав широкий спектр покращень. Одне з них – збільшення охочих вступити на сантехніка до нашого ліцею. Водночас поліпшилася взаємодія з роботодавцями. Вони побачили, що, співпрацюючи із закладом професійної освіти, можна замовити підготовку кадрів, потрібних на конкретному підприємстві. І далі вже не буде потреби перенавчати чи донавчати працівників-початківців. Крім того, якщо раніше замовниками сантехніків були переважно комунальні служби, після оновлення матеріально-технічної бази нами зацікавилися приватні будівельні компанії. Тепер такі підприємства частіше беруть наших учнів на практику, а далі запрошують на роботу», – розповідає директор ліцею.


Про навчання підприємництва

Уся область та місто Чернігів зокрема дуже постраждали через російську агресію. Багато бізнесів утратили потужності, релокувалися до відносно безпечних регіонів.

«Ще до війни специфіка Чернігівської області полягала у відсутності потужного роботодавця, з яким можна було б співпрацювати як із базовим підприємством. Сантехніки тут або працюють на себе, або шукають бригади, які наймають будівельні компанії для виконання певних робіт. Після початку повномасштабної війни ринок праці переживає безпрецедентні виклики. Тож, крім класичного працевлаштування, ми просуваємо серед учнів ідею власної справи. Хочемо, щоб вони розглядали і такий варіант кар'єрної траєкторії. Для цього проводимо разом із Центром зайнятості та службами, які надають юридичну підтримку із започаткування власної справи, лекції для учнів ліцею. Йдеться про здобувачів різних професій. Окрім роз'яснення юридичного боку питання, розповідаємо, де початківцям шукати клієнтів, як налагоджувати постачання матеріалів і отримувати від постачальників знижки», – розповідає директор ліцею.

У закладі кажуть, що ключовим індикатором будуть випускники, які успішно започаткують власну справу.


Про підготовку дорослих

Завдяки новій матеріально-технічній базі в ліцеї зараз навчаються 4 групи дорослих. Ця підготовка є платною послугою і дозволяє покрити витрати на розхідні матеріали для здобувачів освіти, а також оновити обладнання в навчально-практичному центрі.

За результатами навчання видають свідоцтво кваліфікованого робітника.


Про навчання керівників

«Особисто мені, як управлінцю, проєкт EdUP допоміг вибудувати системний підхід до кожного завдання. Ми проходили чимало тренінгів, зокрема, з питань побудови ефективної комунікації з командою. Виявилося, що навчання може бути цікавим і дійсно практичним. Далі я ділився здобутими знаннями з командою», – пояснює Максим Поджарий.

Наприкінці 2022 року колектив ліцею брав участь у розробленні бізнес-плану. Його ідея полягала у створенні в структурі закладу бізнес-центру. Там мали надавати послуги з будівництва та відновлення житла передусім для тих, чий дім постраждав через військові дії росії. Оскільки роботи стали б частиною виробничої практики учнів, вартість послуг була б нижчою за ринкову. Крім того, до виконання завдань залучалися майстри. Для усіх сторін це був би додатковий заробіток і можливість розвитку.

«Написання бізнес-плану допомогло налагодити комунікацію всередині закладу. Деякі працівники проявили себе в цьому питанні якнайкраще: пропонували цікаві та перспективні ідеї, продумували шляхи реалізації. Зараз, після деокупації Чернігівщини, виникло багато безпекових питань, які не можна відтермінувати. Але сподіваюся, що в майбутньому знайдеться місце для розвиткових проєктів, які будуть корисними не тільки ліцею, але й місту», – каже Максим Поджарий.


Про підтримку від EdUP 

Спочатку повномасштабної війни проєкт EdUP підтримує Чернігівський професійний ліцей залізничного транспорту. Оскільки будівлю закладу було пошкоджено внаслідок влучання ракети неподалік, проєкт надав ресурси для відновлення системи опалення.

Крім того, у закладі цінують участь у навчально-практичних конференціях, майстер-класах і тренінгах, які дозволяють освітянам підвищувати кваліфікацію.


Що хотіли б бачити в майбутньому?

«У підготовці робітників, зокрема сантехніків, треба орієнтуватися на запити бізнесу. Як варіант – це можна робити через підготовку учнів за дуальною формою. Особисто мені подобається німецька модель дуальної освіти. Там ключовий гравець – роботодавець. Він впливає на співвідношення практики і теорії в навчальному процесі. Найзручніше працювати за дуальною формою з бізнесом, який є монополістом у своїй сфері. Але коли йдеться про мережу малих або середніх підприємств, проблемні питання ростуть у геометричній прогресії. Чому б не підійти з іншого боку: залучати до партнерства будівельні компанії, які використовують сантехніку, наприклад, тільки компанії «Geberit». Тобто відштовхуватися від того, що ці підприємства різні за потужністю, але мають однакові підходи і технічну базу. Ми б змогли ефективно розширити кількість партнерів-роботодавців, а також показати бізнесу дієвий шлях підготовки кваліфікованих робітників», – зазначив директор ліцею.

У закладі також хотіли б розвинути міжнародну мобільність серед учнів. Це дозволило б молоді дослідити європейські підходи до організації робочого місця, а також дізнатися про тенденції сантехнічної сфери.

Україно-швейцарський проєкт «Публічно-приватне партнерство для поліпшення сантехнічної освіти в Україні» впроваджується за фінансової підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва спільно з ТОВ «Геберіт Трейдинг» та виконується Швейцарською фундацією технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт» за підтримки Міністерства освіти та науки України.