A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

СОЛОДАР ЛІДІЯ МИКОЛАЇВНА

вчитель образотворчого мистецтва Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №18 імені Вʼячеслава Чорновола Черкаської міської ради Черкаської області 

Педагогічний стаж: 9 років.

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст другої категорії.

Освіта: Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького (2011 р.).

Самоосвіта: програма Lion Quest «Соціальні та емоційні компетентності ХХІ століття»; курси підвищення кваліфікації вчителів образотворчого мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво», вчитель технологій при комунальному навчальному закладі «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти  педагогічних працівників Черкаської обласної ради» у 2018 р.

Педагогічне кредо: «Учень – це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити». 

Педагогічна ідея

«Казка – це те золото, що блищить

вогником в дитячих очках»

(Г. К. Андерсен).

В усіх народів і в усі часи ключовим елементом виховання і навчання була казка. Елементи казкової етнопедагогіки використовували в дидактиці Василь Сухомлинський, Костянтин Ушинський, Джані Родарі та багато інших педагогів-новаторів.

Завдання сучасного вчителя – визначити захоплення і покликання кожного учня, розвинути важливі навички, надихнути. Казка розвиває уяву, образне та усне мовлення, стимулює творчу активність, слугує дієвим засобом самовиховання. За допомогою казки діти вчаться спостерігати, аналізувати, узагальнювати. Для них казки є своєрідним «духовним хлібом», який ніколи не проїдається.

Мені не довелося «винаходити велосипеда», а лише адаптувати давно відомі поняття для викладання образотворчого мистецтва. Моя педагогічна ідея полягає у створенні комфортного та незвичного освітнього середовища навчання образотворчому мистецтву засобами казки.

Казки допомагають налаштовуватися на позитивний лад, м’яко корегувати поведінку, вчитися дивитися на життєві ситуації з боку, бачити розмаїття шляхів досягнення мети, відкривати в собі нові здібності для вирішення поставлених завдань, відчути впевненість у своїх силах, підвищувати рівень самосвідомості й усвідомленості своїх дій. На основі аналізу улюблених казок дитини можна встановити зв’язок між казковими подіями та його поведінкою в житті. З їх допомогою у свідомості дітей закріплюються моральні цінності, правила поведінки. Тож на уроках застосовую такі методи та прийоми роботи як казка-бесіда, ігрові вправи, художньо-творчі завдання з елементами інтриги та новизни, створення ситуації успіху.

Впровадження ідеї в освітній процес буде ефективнішим, якщо матиме системний характер, а методи і прийоми роботи будуть застосуватися не лише на уроках образотворчого мистецтва, а і у позаурочній діяльності.

Етапи реалізації педагогічної ідеї:

1. Розробка методик викладання окремих курсів чи занять. У 2014 році видано навчально-методичний посібник «Янголята Святого Миколая» – покрокову інструкцію створення ляльки, яку супроводжує казка про Миколаєвих друзів Вітерця, Морозця, Завірюшку та янголят. Також наочний метод створення ілюстративного матеріалу реалізується завдяки серії авторських розробок ляльок із паперу та тканини, виробів із пластиліну, живопису у техніці «крап кування» у форматі відео-майстер-класів.

2. Створення комфортного та безпечного освітнього простору. Гармонійне оздоблення навчального кабінету сприяє позитивному налаштуванню на урок, розкриттю творчого потенціалу школярів. Спільно з учнями розроблено стенди, що презентують українське народне мистецтво та знайомлять з видами образотворчого мистецтва. Також у кабінеті постійно оновлюється виставка робіт учнів, переможців обласних та всеукраїнських конкурсів.

3. Популяризація педагогічної ідеї відбувається шляхом проведення уроків образотворчого мистецтва та занять шкільної художньої студії “Досвітки”, майстер-класів писанкарства, лялькарства, де навчання практичним навичкам поєднуються з елементами розповідей про народні вірування, традиції та казки. Навесні 2016 року було проведено серію майстер-класів виготовлення авторської вузлової ляльки для дітей та дорослих (м. Рига, Латвія).

4. Казка як засіб формування соціальної компетентності. У 2014 році за підтримки Черкаського обласного управління культури організовано та проведено Всеукраїнський конкурс української народної ляльки. Більше сотні школярів з усієї України представили витвори у залі Черкаського обласного художнього музею, а також на сторінках каталогу «Лялька» за підсумками конкурсу.

Досягнення учнів та події творчого життя школи висвітлюються на сторінках періодичного видання «Досвітки» за моєю загальною редакцією. Інтерв’ю із школярами виходили в ефірі обласного телебачення «UA: Черкаси»: «Я – тинейджер» (24.10.2017), «Все про все» (18.01.2018), у сюжеті новин від 11.10.2019 року.

5. Організація пошукової дослідницької роботи. Відомо, що ляльки, як елемент рольових ігор дітей, допомагають візуалізувати почуті казки, або ж творити власні. Аби дослідити традиції українського лялькарства, порівняти іграшки середини минулого століття із сучасними, школярі цікавляться у літніх людей про матеріали та технологію виготовлення ляльок їхнього дитинства? Результати досліджень надруковано у шкільному виданні «Народна лялька. Польові дослідження учнів Черкаської спеціалізованої школи № 18 імені В’ячеслава Чорновола».

6. Залучення вчителів і батьків дітей до творчого життя школи.

Казка не втрачає актуальності і для дорослих, проте інтерпретується по-новому. Тож періодично в межах школи відбуваються майстер-класи писанкарства та вузлової ляльки і для колег.

Учні стають майстрами-інструкторами і наставниками для молодших школярів або батьків. Використовуючи різдвяну атрибутику і колядки, вітають родини із Різдвом. Організовують з батьками традиційний передноворічний обмін подарунками зі студією писанкарства «Світанок України» у місті Київ.

І саме казка допомагає школярам приміряти різні соціальні ролі, відчути себе суспільно-значущими, створити ситуацію успіху, отримати насолоду від результату творчості, а отже, пізнати себе, мистецтво, світ та спроєктувати своє щасливе майбутнє. 

Посилання на відеорезюме:

https://www.youtube.com/watch?v=9S0SP8zClfk&t=88s

Посилання на інтернет-ресурси, де учасник представлений:

https://sites.google.com/view/lidiiasolodar/%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0?authuser=3