Національний центр «Мала академія наук України» (далі — НЦ «МАНУ») — державний спеціалізований заклад позашкільної освіти наукового профілю. Пріоритетом його діяльності є популяризація науки та наукової освіти, поширення інноваційних форм роботи з дітьми через навчання педагогів, надання ефективних інструментів учнівській молоді для реалізації науково-дослідницької, наукової, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності.
НЦ «МАНУ» забезпечує організацію та координацію науково-дослідницької діяльності учнів через координацію закладів освіти системи Малої академії наук України (далі — МАН). Структура МАН України становить 25 територіальних відділень, серед них — 15 обласних малих академій наук учнівської молоді, 8 міських і 2 районні малі академії наук учнівської молоді.
Мала академія наук України створює сприятливе освітнє середовище для інтелектуального розвитку та професійного самовизначення обдарованих дітей і молоді. Територіальні відділення МАН України забезпечують проведення науково-освітніх проєктів з метою залучення учнів до позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму.
Освітній процес у закладах системи Малої академії наук України організовано за науковими профілями, відділеннями та секціями. Структура наукових відділень МАН складається з 69 секцій, об’єднаних у 12 наукових відділень. Вихованці проводять наукові дослідження у відділеннях математики, економіки, фізики й астрономії, технічних наук, комп’ютерних наук, історії, наук про Землю, філософії та суспільствознавства, філології, літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства, хімії та біології, екології та аграрних наук. Учні МАН традиційно віддають перевагу науковим пошукам у галузі суспільно-гуманітарних наук (45,8%). Відсоток охоплення учнів за фізико-математичним і технічним та природничим науковими профілями становить, відповідно, 27,8% і 25,3%. Щорічно зростає кількість дітей, залучених до наукової діяльності. Нині учнями МАН є близько 90 тисяч осіб, які займаються науково-дослідницькою діяльністю в більше ніж 5 тисячах гуртків і секцій, а також у 1 253 наукових товариствах учнів. Слухачами можуть стати всі охочі учні закладів освіти. Учні — члени МАН є учасниками різноманітних обласних, всеукраїнських, міжнародних інтелектуальних конкурсів, турнірів, олімпіад і показують високий рівень підготовки й творчі здібності. Науково-педагогічний склад МАН становить близько 2 тисяч педагогів, серед яких близько 400 кандидатів наук і 100 докторів наук.
Освітня діяльність НЦ «МАНУ» здійснюється через навчання здобувачів освіти у рамках всеукраїнських освітніх проєктів, проведення й адміністрування конкурсів, турнірів, фестивалів, олімпіад та інших інтелектуальних змагань, сприяння й забезпечення участі здобувачів освіти в міжнародних інтелектуальних змаганнях, серед яких:
Для учнів МАН проводяться конкурси, турніри, фестивалі, олімпіади та інші інтелектуальні змагання, як-от Всеукраїнська олімпіада з філософії, Всеукраїнські інтерактивні конкурси «МАН-Юніор Ерудит» і «МАН-Юніор Дослідник», Всеукраїнський інтернет-турнір «Відкрита природнича демонстрація», Всеукраїнський конкурс «Екопогляд», Всеукраїнський конкурс «Save Спадок», Всеукраїнський конкурс юних дослідників «Кристали» імені Євгена Гладишевського, а ще — хакатони, літературні марафони та багато іншого.
Національний центр «Мала академія наук України» є національним оператором участі українських команд (делегацій) у міжнародних заходах. Метою є виконання функції освітньої дипломатії в межах стратегії публічної дипломатії МЗС щодо демонстрації професійного та інтелектуального потенціалу України, а також адаптація майбутньої наукової молоді до світових стандартів та комунікації.
Усі учасники міжнародних заходів є переможцями III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту робіт учнів — членів МАН, фінального етапу Всеукраїнського конкурсу молодіжних науково-технічних проєктів «InventorUA», переможцями відкритих відборів або спеціально організованих національних відбірних етапів для конкурсів, правила яких вимагають проведення національного відбору.
Вихованці МАН щороку успішно представляють Україну на міжнародних наукових змаганнях та отримують нагороди, а саме: на Міжнародному конкурсі «Олімпіада геніїв» (GENIUS Olympiad), Міжнародній молодіжній науковій олімпіаді (International Junior Science Olympiad, IJSO), Всесвітній олімпіаді креативності «Destination Imagination». Учні МАН також беруть участь у міжнародних шоу, ярмарках, конференціях: у Міжнародній виставці інновацій «E-NNOVATE», Міжнародному фестивалі інженерії, науки та технологій в Тунісі «I-FEST», Міжнародному шоу винаходів та інновацій «INTARG», Міжнародній виставці винаходів «INOVA», Міжнародній науковій виставці в Тайвані (TISF), Молодіжному науковому челенджі «Науковий погляд», Міжнародному науково-технологічному ярмарку «Mostratec» тощо.
Україна в особі НЦ «МАНУ» приєдналась до SSEP (Student Spaceflight Experiments Program) уперше в історії й відразу отримала унікальне право відправити два шкільних експерименти на МКС. Ця програма є єдиним шляхом для українських учнів до космічних досліджень. У листопаді 2022 року перші експерименти українських школярів відправили на Міжнародну космічну станцію на кораблі «SpaceX Dragon». Згодом експерименти повернулися на Землю й діти провели лабораторні дослідження. А в листопаді 2023 року учні МАН відправили свої проєкти на МКС, побувавши на мисі Канаверал (США) під час запуску космічного корабля «SpaceX Dragon». Це відбулося в рамках 17-ї місії SSEP — міжнародної програми космічних учнівських експериментів.
Також учні МАН мають змогу навчатися у найкращих світових наукових центрах — Європейському центрі ядерних досліджень (CERN) (Швейцарія), лабораторії «XLab» (Німеччина), лабораторії «BioCEN» (Польща).
Підходи роботи МАН з обдарованою молоддю визнані на міжнародному рівні. На базі МАН створено Центр ЮНЕСКО 2-ї категорії. Такий статус дає змогу підвищити якість роботи з творчими дітьми та надає широкі можливості для обміну досвідом. Крім того, МАН розширює контакти між науковими центрами під егідою ЮНЕСКО.
НЦ «МАНУ» впроваджує нові підходи до професійного розвитку освітян. Тут і навчальні тренінги, й інтенсиви, і воркшопи та майстер-класи, а також семінари, школи й конференції за кількома напрямами. Зокрема, педагоги вчаться працювати з новітнім лабораторним обладнанням, використовувати STEM-підхід і застосовувати сучасні методики наукової освіти, розроблені в НЦ «МАНУ». Сьогодні в арсеналі НЦ «МАНУ» є понад 70 розроблених програм професійного розвитку, навчання за якими пройшли понад 25 000 освітян.
НЦ «МАНУ» постійно здійснює методичну роботу з метою покращення освітнього процесу, пошуку найкращого досвіду і популяризацію його через методичну літературу. Працівники закладу розробляють та видають навчальні програми для позашкільної освіти, готують рукописи навчальних програм та навчально-методичної літератури для отримання грифу МОН України, розробляють методичні рекомендації, посібники, робочі зошити.
Щороку НЦ «МАНУ» видає підручники, посібники, збірники, монографії. Загалом кількість навчально-методичних матеріалів, розроблених та виданих у НЦ «МАНУ», перевищує 550. Освітяни можуть користуватися виданими методичними чи іншими освітніми й науковими матеріалами з різних галузей знань, щоб удосконалити свої заняття та захоплювати учнів наукою ще більше. А учні мають змогу ознайомитись із тезами наукових досліджень своїх однодумців.
Зі створенням у місті Києві першого інтерактивного науково-освітнього простору «Музей науки» (2020 р.) розпочато нову форму роботи, що полягає у формуванні в дітей молодшого шкільного віку інтересу до науки, розуміння її значення та ролі у довколишньому світі. Відвідувачі простору можуть пізнавати науку не лише інтерактивно, неформально, феєрично, а й тактильно. Методики, що застосовуються в Музеї науки, покликані сформувати в дитини базис наукового світогляду та наукового способу мислення. Зазначена форма роботи є першою сходинкою, що веде дитину у світ дослідницької, експериментальної, проєктної роботи в гуртках, секціях, студіях та лабораторіях мережі закладів Малої академії наук України й наукових товариств учнів, що діють на базі закладів загальної середньої освіти.
Від початку війни налагоджено тісні партнерські стосунки з музеями та центрами науки Європи й Америки. З їхньою підтримкою вдалося відкрити три інтерактивні музейні простори — у Львові, Чернівцях, Полтаві, також ведеться робота зі створення ще однієї експозиції простору — Музею математики.
Навесні 2022 року 70 експонатів інтерактивного науково-освітнього простору «Музей науки» НЦ «МАНУ» було евакуйовано у Львів. Тут на відвідувачів музею чекали зони фізики, оптики та дзеркал, математики, людини, великих винаходів, інновацій, випробування власних сил.
Розширено мережу музеїв у західних регіонах України та відкрито перший регіональний Музей науки МАН у Чернівцях, де діти досліджують сутність фізичних, хімічних, біологічних та інших наукових явищ, взаємодіють з усіма експонатами й саме так дізнаються, як працює наука в житті. Інтерактивний простір допомагає юним дослідникам пізнавати науку на практиці: діти спостерігають за мікроорганізмами, перевіряють різні матеріали на міцність, пробують повернути деформовані предмети до їхньої початкової форми.
У торгово-розважальному центрі «Gulliver» працював інтерактивний музей «Відкривай портал в науку». Простір став справжнім порталом у науку: тут діти й дорослі на практиці могли зрозуміти, як працює голограма, звичайний поршень та повітряний глушник, ознайомилися з такими явищами, як симетрія обличчя, відчуття балансу та магнетизм.
Співробітники Музею науки МАН проводили науково-освітні заходи для українських дітей-біженців у центрі від благодійної організації «Humanitarian Innovation Group» (м. Варшава, Республіка Польща). Працювали з дітьми трьох вікових категорій: 4–6 років, 7–9 років, 10–13 років. Для кожної з груп проводили адаптовані до цього віку версії освітніх програм. Кожен день був присвячений певній темі, серед них: робота мозку людини, мімікрія у тварин, звукова хвиля та її характеристики, українські вчені, загадка формування кольорів. Окрім нових знань, діти отримали багато позитивних емоцій і вражень.
Також працівники Музею науки МАН відвідали фестиваль «Науковий пікнік» у місті Луцьк. Там провели наукові шоу для дітей та відвідувачів фестивалю, представили експонати, що стосуються фізики та оптики, і Майстерню ідей, де відвідувачі могли креативити та розв’язувати логічні завдання.
Музей науки МАН взяв участь у «NEOсвітньому Арсеналі» в Києві, де були представлені експонати та Майстерня ідей. Головне гасло заходу — «Різні разом», тож завдання з Майстерні ідей були підібрані так, щоб люди об’єднувалися та створювали щось нове й креативне разом.
Створено тимчасову пересувну виставку «Музей науки мандрує Україною» у місті Полтава. Тут представлені експонати з таких зон: дивна матерія, оптика й математика.
Мала академія наук України відкрила доступ до освітньої платформи МАНплатформа та свого оновленого сайту. Тут українські діти можуть дізнаватися нове зі світу науки, а вчителі — розвиватися професійно.
Сайт МАН — оновлений онлайн-ресурс, на якому є найповніша інформація про Малу академію наук. Тут є всі необхідні учням, батькам і вчителям відомості про освітні курси й програми, конкурси, олімпіади, наукові івенти, а також освітні новини від МАН.
МАНплатформа — онлайн-платформа з науково-популярним контентом для школярів, освітян і всіх охочих дізнатися про науку більше. Платформа допомагає дітям поглиблювати знання, а освітянам стає у пригоді для професійного розвитку й урізноманітнення уроків. Для цього команда МАНплатформи створює контент у вигляді медійних статей, інтерв’ю, тестів, відеопроєктів, подкастів тощо.
Адреса: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 38-44,
Телефон: (044) 489-55-99
E-mail: [email protected]
НЕСТЕРЧУК Алла Олексіївна, В. о. директора Національного центру «Мала академія наук України».
ПОНОМАРЕНКО Оксана Петрівна, заступник директора з інформаційно-видавничої роботи
СТРИЖАК Олександр Євгенійович, заступник директора з наукової роботи, доктор технічних наук, лауреат Державної премії України в галузі освіти
НЕСТЕРЧУК Алла Олексіївна, заступник директора з фінансово-економічних питань
Президія Малої академії наук України
Перелік територіальних відділень Малої академії наук України